Gå til innhold

Hvordan er det vanlig å feriere?

Anbefalte innlegg

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Og forresten - for å være like ufin som du er: Dersom du har adoptert - flere ganger til og med, og dere ikke er arbeidsledige eller sosialklienter, så HAR dere råd til å reise, dersom dere vil prioritere det.

Dere får vel feriepenger dere som andre folk?

Vi er to sykepleiere, den ene i 80% stilling, og tjener ikke fett, akkurat.

Så det tåredryppende innlegget du startet med, kunne du virkelig spart deg.

Jeg har forresten lest det en gang til, og det var ikke et snev av arrogant, dersom man ser litt objektivt på det (som jeg har fått noen til å gjøre, ja - for moro skyld, siden all hetsen forbauser meg). Det eneste kan være syden-kommentaren, og den har jeg beklaget og innrømmet kom skjevt ut.

Jeg var interessert i å høre om folks ferievaner. I stedet fikk jeg masse pepper for mine egne.

Lest mitt innlegg på nytt, altså - ikke ditt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

9

• mumitrollet

4

• Mrs. Wallace

3

• Åsemor

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva skal man si? Bortsett fra at

* det meste av det du lærte på turen,visste jeg allerede før jeg reiste, kinesisk mat er vel i all hovedsak unntaket. Kjøpesentrene var da vel helt greie, i motsetning til gateselgerne der som mange andre steder.

* Grunnen til at jeg spurte om Kina, er at det er det landet jeg har mest kunnskaper om, og at jeg regnet med at du kanskje kunne supplere litt. Det skulle da ikke være noe å bli sur for?

* "Skandinavia" skrives med stor S og k istedenfor c.

Dessuten - er du vant til kjøpesentre hvor du må finne det du skal kjøpe, levere det fra deg og få kvittering i 3 ex slik at det kan rapporteres til myndighetene, også gå u en ny kasse for å betale.

Hvor finner du et sånt system i Norge?

Mulig det ikke er sånn i alle kinesiske provinser, men i alle fall i "vår".

Skrevet

Og forresten - for å være like ufin som du er: Dersom du har adoptert - flere ganger til og med, og dere ikke er arbeidsledige eller sosialklienter, så HAR dere råd til å reise, dersom dere vil prioritere det.

Dere får vel feriepenger dere som andre folk?

Vi er to sykepleiere, den ene i 80% stilling, og tjener ikke fett, akkurat.

Så det tåredryppende innlegget du startet med, kunne du virkelig spart deg.

Jeg har forresten lest det en gang til, og det var ikke et snev av arrogant, dersom man ser litt objektivt på det (som jeg har fått noen til å gjøre, ja - for moro skyld, siden all hetsen forbauser meg). Det eneste kan være syden-kommentaren, og den har jeg beklaget og innrømmet kom skjevt ut.

Jeg var interessert i å høre om folks ferievaner. I stedet fikk jeg masse pepper for mine egne.

Hvor er "det tåredryppende innlegget" mitt?

Hvis du sikter til det første jeg skrev, så tror jeg ikke jeg nevnte noe om min egen situasjon, ut over at jeg ennå ikke har vært i flere titalls land/reisemål. Hvilket vil si at jeg har et sted under 20 på lista.

Du får lese det èn gang til, så skjønner du hva jeg mener.

Jeg fatter ikke at du hisser deg sånn opp, dette er jo et diskusjonsforum. Men siden du til og med påstår at jeg er ute etter "å ta deg", så tenker jeg vi avslutter her.

Skrevet

Hvor er "det tåredryppende innlegget" mitt?

Hvis du sikter til det første jeg skrev, så tror jeg ikke jeg nevnte noe om min egen situasjon, ut over at jeg ennå ikke har vært i flere titalls land/reisemål. Hvilket vil si at jeg har et sted under 20 på lista.

Du får lese det èn gang til, så skjønner du hva jeg mener.

Jeg fatter ikke at du hisser deg sånn opp, dette er jo et diskusjonsforum. Men siden du til og med påstår at jeg er ute etter "å ta deg", så tenker jeg vi avslutter her.

Når man begynner å kommentere skrivefeil, tror jeg ikke det er av "velvilje", gitt.

Så du synes det er rart at jeg hisser meg opp? Har du lest svarene jeg har fått på det første, temmelig uskyldige, og i alle fall ikke vondt ment - innlegget? Det var ikke måte på hvor forferdelig arrogant jeg var - til og med dine helt egne ord. Og jeg er simpelthen livsfarlig for barna i nabolaget som ikke har råd til å reise på ferie. Huff og huff!

Jo, du siktet til deg selv. Hvorfor skulle du ellers betegne deg selv som en outsider her inne.

Forresten - jeg trekker det tilbake, du må være litt dum. Å påstå at du lærer like mye av å lese om som å reise i Kina? Det er bare dumt. Eller du har en usedvanlig tiltro til deg selv og din evne til å se for deg andre typer levemåter og kulturer. I så fall overvurderer du deg selv. Man kan lese seg til mye, men ikke til opplevelsen av å se ting på nært hold. Hvis du fremdeles tror det, så er du virkelig ikke særlig smart på dette området.

Det er helt greit at vi slutter her.

Skrevet

Når man begynner å kommentere skrivefeil, tror jeg ikke det er av "velvilje", gitt.

Så du synes det er rart at jeg hisser meg opp? Har du lest svarene jeg har fått på det første, temmelig uskyldige, og i alle fall ikke vondt ment - innlegget? Det var ikke måte på hvor forferdelig arrogant jeg var - til og med dine helt egne ord. Og jeg er simpelthen livsfarlig for barna i nabolaget som ikke har råd til å reise på ferie. Huff og huff!

Jo, du siktet til deg selv. Hvorfor skulle du ellers betegne deg selv som en outsider her inne.

Forresten - jeg trekker det tilbake, du må være litt dum. Å påstå at du lærer like mye av å lese om som å reise i Kina? Det er bare dumt. Eller du har en usedvanlig tiltro til deg selv og din evne til å se for deg andre typer levemåter og kulturer. I så fall overvurderer du deg selv. Man kan lese seg til mye, men ikke til opplevelsen av å se ting på nært hold. Hvis du fremdeles tror det, så er du virkelig ikke særlig smart på dette området.

Det er helt greit at vi slutter her.

Når du åpent kaller Muriel både for dum og usedvanlig lite oppvakt, så spenner du bein for deg selv. Du kan knapt regne med å bli tatt for seriøs når du oppfører deg sånn mot andre.

Såvidt jeg kan se, så er den skriverettelsen det eneste utenomsaklige du har fått fra Muriel. Og retting av skrivefeil er nærmest for en tradisjon å regne her inne.

mumitrollet
Skrevet

Om det ikke skal mer til før du får sjokk, så stakkars deg...

Skrevet

Vi har feriert mye i skandinavia de siste årene, og ungene elsker det. Et år var vi i Danmark, et år i Sverige, et år reiste vi til nord-norge. Ungene har kun vært en gang på "sydenferie". For meg er det ikke sånn at jeg absolutt MÅ lengst mulig av sted, men jeg vil gjerne gjøre noe annet enn det jeg ellers gjør. Og så er nesten det aller viktigste for meg at ungene har det fint. Vi har feriert mye sammen med venner, det er veldig koselig.

Vi pusser opp litt etter som vi har råd til det, og da sier det seg selv at feriene ikke kan være like dyre hvert år. Men vi har snakket om at vi kan tenke oss å reise f.eks til syden eller liknende sånn ca annet hvert år. Det tror jeg vi skal klare å ta oss råd til.

mumitrollet
Skrevet

Beklager at det "kom ut" sånn. Jeg vet at mange ikke kan velge mellom ferie eller kjøkken, at mange har dårlig råd. Men de fleste i Norge har ikke så dårlig råd, og det gjør det helt sikkert ikke enklere for de som virkelig sitter tungt i det.

Jeg synes ikke vi har veldig god råd selv, men vi prioriterer beinhardt, og planlegger godt. Våre "eksotiske" øyhoppingsturer blir ikke mye dyrere enn hytteferie på Sørlandet, alt tatt i betraktning. Dersom man ikke eier hytta selv, da - og da kan man uansett ikke sies å sitte dårlig i det.

Jeg tror de fleste i Norge har råd til å reise på en eller et par turer i året, og derfor tok jeg ikke høyde for at noen - tydeligvis du - ikke har råd til å reise i det hele tatt. Beklager om jeg såret deg!

Når det er sagt - ja, jeg synes at folk har godt av å se andre deler av verden, ikke minst skulle jeg ønske at FrP-bastionen som vokser frem skulle tatt seg en tur til verrestilte deler av verden, forutsatt at de faktisk beveget seg ut av de fine hotellene og tok inn over seg hvordan verden ser ut. Jeg tror oppriktig at det er en berikelse for barn å reise, at det øker toleransen og forståelsen for andre mennesker. Jeg tror det bidrar mer sånn enn en ferie på hytta gjør.

Og jeg har nok vanskelig for å skjønne at folk bevisst velger å ikke "se alt" dersom de har muligheten til det. Jeg er så nysgjerrig selv, at jeg nok er intolerant på akkurat det området. Jeg skjønner ikke hvordan folk er navlet, når det interesserer seg så lite for verden rundt seg. Og det gjelder like mye de menneskene som ALDRI kan tenke seg en nordnorge- ferie fordi det er så dårlig vær der.

Jeg opplever ofte at folk synes vi er "sprø" fordi vi prioriterer som vi gjør. Det plager meg ikke så veldig, og jeg synes for så vidt det er folks rett å ikke forstå våre valg. Jeg synes det er min rett å ikke forstå andres valg, selv om jeg skal aksptere dem.

Folk får prioritere som de vil. For vårt vedkommende er tradisjonelle "famileferier" det rette akkurat i disse årene - familieparker, "syden", i tillegg til besøk hos besteforeldre som bor langt unna. Minst mulig reisetid/met mulig oppholdstid er viktig for oss med små barn.

Den type ferie du beskriver er for meg mer interessant før man får barn/når disse er større.

I tillegg forsøker mange (som meg) å etablere hus og hjem, og derfor prioriterer jeg økonomisk i stor grad hjemmet.Smak og behag, men jeg ville ikke ha prioritert som deg.

mumitrollet
Skrevet

Hva er den klassiske sydenturen, da?

Vi er ofte i Hellas - helst på øyhopping, har bare vært et par ganger på pakkereise, men jeg anser ikke det for å være "klassisk sydentur". Masse opplevelser, oppdagelsesferder, mennesker - fantastisk!

"Klassisk sydentur" forbinder jeg med 2 uker på kanariøyene om vinteren, eller annen ferie hvor det eneste som teller er sol og grisefest. Det er ikke vår stil heller.

Hele poenget med å reise, er jo å se andre kulturer og måter å leve på.

Øyhopping i Hellas faller vel fint innenfor rammene av en "klassisk sydentur"...

Gjest Reiselysten jeg også
Skrevet

Vi har 3-4 utenlandsturer per år, og da regnes ikke Sverige med da, der er vi også 3-5 ganger per år.

Som regel tar vi minst en tur til et annet kontinent, og resten i storbyer eller annet i Europa.

I tillegg til dette er vi på fjellturer i Norge, på fisking i skogen, på et par hytter i norge, en på fjellet en ved vannet, og andre småturer innenlands.

Skulle vi bare ferier i Norge eller Sverige så hadde jeg nok blitt litt rastløs, man jo komme vekk lit og da ikke bare hjemmefra, men fra Norge. Der er man jo hele året ellers.

Fint å oppleve andre ting, se andre steder og bare være borte. Blir ikke det samme å dra til Bergen liksom.

Vi har ingen barn da så blir vel litt annerledes når vi får det kanskje. Men vi kommer ikke til å gro fast for det da.

Skrevet

Når du åpent kaller Muriel både for dum og usedvanlig lite oppvakt, så spenner du bein for deg selv. Du kan knapt regne med å bli tatt for seriøs når du oppfører deg sånn mot andre.

Såvidt jeg kan se, så er den skriverettelsen det eneste utenomsaklige du har fått fra Muriel. Og retting av skrivefeil er nærmest for en tradisjon å regne her inne.

Denne diskusjonen forlot retningen av seriøs i det øyeblikk den første svarte meg, så det er helt i orden.

Jeg synes det er inne i hampen idiotisk å tro at man kan lese seg til viten om andre land og folk slik at å reise dit tilfører "ingenting", som muriel skriver. Og mener hun det, så er hun dum, eller i beste fall uvitende - så enkelt der det.

Men jeg tror ikke hun mener det, så jeg tipper hun ikke er så sum som hun gir seg ut for å være. Hun var nok mer ute etter å provosere.

Skrevet

Øyhopping i Hellas faller vel fint innenfor rammene av en "klassisk sydentur"...

Nei, det er faktisk veldig forskjellig fra en vanlig sydentur. Jeg har prøvd både "charter" og det å reise selvstendig i Hellas, og det kan faktisk ikke sammenliknes.

Helt annen stemning og opplevelse. Men det er tydeligvis vanskelig å skjønne.

Men begge deler inneholder noen doser sol & bad, ja.

Gjest Aimabel
Skrevet

Denne diskusjonen forlot retningen av seriøs i det øyeblikk den første svarte meg, så det er helt i orden.

Jeg synes det er inne i hampen idiotisk å tro at man kan lese seg til viten om andre land og folk slik at å reise dit tilfører "ingenting", som muriel skriver. Og mener hun det, så er hun dum, eller i beste fall uvitende - så enkelt der det.

Men jeg tror ikke hun mener det, så jeg tipper hun ikke er så sum som hun gir seg ut for å være. Hun var nok mer ute etter å provosere.

-"Denne diskusjonen forlot retningen av seriøs i det øyeblikk den første svarte meg, så det er helt i orden."

Unnskyld meg, men jeg synes hovedinnlegget virket litt dumt jeg. Jeg får inntrykk av at du synes det er merkelig at alle ikke er som deg, og har samme prioriteringer som deg.

Selv har jeg reist mye og sett mange kulturer, men jeg forstår godt at folk velger annerledes. Jeg har heller ikke veldig stort behov for å reise utenlands lenger, men legger mer vekt på at jeg skal ha gode hverdager.

mumitrollet
Skrevet

Nei, det er faktisk veldig forskjellig fra en vanlig sydentur. Jeg har prøvd både "charter" og det å reise selvstendig i Hellas, og det kan faktisk ikke sammenliknes.

Helt annen stemning og opplevelse. Men det er tydeligvis vanskelig å skjønne.

Men begge deler inneholder noen doser sol & bad, ja.

Derom strides de lærde (de som har prøvd begge deler). I dagligtale omtale begge deler i alle fall som å "dra til syden".

Skrevet

Vel, jeg syns du snakker tull. For det første så har hun da vel ikke sagt med et ord at å lese om noe er det samme som å oppleve det. Det jeg har fått med meg, er at hun hadde lest om Kina før hun reiste, og at hun på selve reisen var mer opptatt av barnet enn av sightseeing. Kan ikke se noe sted at hun sier at det å reise ikke tilfører en noe som helst. Du leser mellom linjene, og det gjelder også motivet hun har for ikke å være enig med deg. Når hun ikke er enig i måten du framstiller det på, så betyr det at hun ikke liker å reise. Liker hun ikke å reise, så er det fordi hun ikke har råd/tar seg råd, og dermed er misunnelig på deg som gjør det. Fatter ikke hvor du henter dette fra!

Mye av det du forteller at du lærte, kan men lese seg til i en noenlunde god reisehåndbok. Og det finnes nok av litteratur både om Mao, kulturrevolusjonen, ettbarnspolitikken osv, til at man kan skaffe seg rimelig gode kunnskaper om emnet.

Selvfølgelig blir det ikke det sammen som å reise dit, men det er det heller ingen som har påstått. Muriel snakket om å lese for å tilegne seg _kunnskaper_, ikke opplevelser.

Jeg syns du kan gi deg nå. Og er du såra og fornærma så kan du uansett la vær å kalle folk dumme og idiotiske.

Skrevet

Absolutt ikke :)

Nå har ikke jeg ment å gjøre dette til en "flest mulig land på kortest mulig tid" konkurranse, altså.

Og at folk ikke reiser noe særlig med små unger, skjønner jeg godt. Men jeg har nok vanskelig for å forstå at folk virkelig ikke har lyst til å reise i det hele tatt - at ferie på samme måte som alle tidligere år er toppen, liksom. Innrømmer det.

Alle har lyst og reise men mange har ikke penger. Jeg prioriterer mat, klær og skole til ungen min og da er det ikke mye igjen til å reise på ferie.

32 000 kr for ham og meg til Syden er helt utenkelig + at antagelig bør ha noen med meg dvs 16 000 kr til. Heldige er de som kan reise på hopp på turer og de billigste alternativene

Skrevet

Derom strides de lærde (de som har prøvd begge deler). I dagligtale omtale begge deler i alle fall som å "dra til syden".

Ja, og dermed beveger du deg rett inn i det som ble stridens kjerne fra starten av. Jeg synes det er underlig at 11-åringer ikke har vært i syden, ut i fra din tolkning av begrepet, dvs på en eller annen ferie sør for Paris. Jeg kjenner ingen 11-åringer som ikke har vært det, og jeg bor altså på oslo øst - ikke noe rikt strøk av landet.

Og jeg ville altså høre hva som er vanlig, og hvor folk vanligvis reiser. Ikke noe mer enn det. Mer lå det faktisk ikke under hovedinnlegget.

Skrevet

Vel, jeg syns du snakker tull. For det første så har hun da vel ikke sagt med et ord at å lese om noe er det samme som å oppleve det. Det jeg har fått med meg, er at hun hadde lest om Kina før hun reiste, og at hun på selve reisen var mer opptatt av barnet enn av sightseeing. Kan ikke se noe sted at hun sier at det å reise ikke tilfører en noe som helst. Du leser mellom linjene, og det gjelder også motivet hun har for ikke å være enig med deg. Når hun ikke er enig i måten du framstiller det på, så betyr det at hun ikke liker å reise. Liker hun ikke å reise, så er det fordi hun ikke har råd/tar seg råd, og dermed er misunnelig på deg som gjør det. Fatter ikke hvor du henter dette fra!

Mye av det du forteller at du lærte, kan men lese seg til i en noenlunde god reisehåndbok. Og det finnes nok av litteratur både om Mao, kulturrevolusjonen, ettbarnspolitikken osv, til at man kan skaffe seg rimelig gode kunnskaper om emnet.

Selvfølgelig blir det ikke det sammen som å reise dit, men det er det heller ingen som har påstått. Muriel snakket om å lese for å tilegne seg _kunnskaper_, ikke opplevelser.

Jeg syns du kan gi deg nå. Og er du såra og fornærma så kan du uansett la vær å kalle folk dumme og idiotiske.

Såret er jeg ikke, men jeg er irritert, ja - over å bli kalt arrogant og "skremmende" fordi vi prioriterer reiser over det meste annet.

Nei, muriel sa at alt det jeg hadde lært "mer om" i Kina hadde hun lest seg til på forhånd, ergo ikke noe utbytte av reisen bortsett fra selve adopsjonen.

Har ikke tolket det i noen som helst retning.

Og et sånt synspunkt er idiotisk.

Jeg synes du bør gi deg, du blander deg strengt tatt inn i en diskusjon du ikke har noe med.

Skrevet

-"Denne diskusjonen forlot retningen av seriøs i det øyeblikk den første svarte meg, så det er helt i orden."

Unnskyld meg, men jeg synes hovedinnlegget virket litt dumt jeg. Jeg får inntrykk av at du synes det er merkelig at alle ikke er som deg, og har samme prioriteringer som deg.

Selv har jeg reist mye og sett mange kulturer, men jeg forstår godt at folk velger annerledes. Jeg har heller ikke veldig stort behov for å reise utenlands lenger, men legger mer vekt på at jeg skal ha gode hverdager.

"Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin."

Denne setningen kunne jeg spart meg, ja - og den var dessuten ikke helt alvorlig ment. Jeg ville egentlig høre om folks ferie-prioriteringer, og om hvordan folk liker å tilbringe fridagene sine. Resten av innleggeet var rimelig klart på det, synes jeg.

Jeg vet at vi er ekstreme i å prioritere reiser fremfor andre ting. Vi kjøper sjelden klær - praktisk at vi bruker "uniform" på jobb - og møbler endres og gjenbrukes i stedet for at vi kjøper nytt. Og kjøkkenet vårt er virkelig skikkelig gammelt.Pengene vi sparer, brukes til å finansiere reiser. Så viktig er det for oss, og jeg kan ikke tenke meg at det slutter å være så viktig noen gang.

Jeg blir irritert når folk vil gjøre meg til en forferdelig person fordi vi prioriterer sånn, og dessuten gjør det de kan for å nedvurdere min opplevelse av å reise. Jeg lærer noe nytt og blir tilført noe stort som menneske for hver reise jeg gjør. Folk bør ha respekt for at det føles sånn for meg, uten å rakke ned og ironisere over "syden, opplevelser, ny erfaring" og sånn. Samtidig kan sikkert folk være på akkurat samme reiser som jeg er, uten å få det samme igjen for det.

Jeg kjeder vettet av meg på hytteferie. Men jeg er også av den typen som ikke trives hvis jeg ikke får noe "skikkelig" ut av dagene. Og det å gjøre det samme som jeg har gjort en million ganger før, føles som bortkastet ferie for meg. At ikke andre føler det på samme måte, har jeg faktisk forståelse for. Men jeg er altså sånn. Dessuten er jeg gjerrig også. Jeg synes det er FRYKTELIG dyrt å feriere i Norge, og synes ikke vi får halvparten igjen i forhold til hvor mye vi betaler. Vi har ikke tilgang til hytte, og camping ingen av oss glad i.

Min svoger, derimot, føler ferien er bortkastet hvis han ikke får sove til 12 hver dag. Det er det viktigste for ham. Og det har jeg ingen innvendinger mot, bortsett fra at vi naturligvis ikke kunne vært gift med hverandre, og heller ikke bør tøye strikken med felles ferier særlig langt.

illuminatum
Skrevet

Ja kan egentlig godt tenke meg en liten rundttur i Nord-Norge engang.

Men litt lengre inn i fremtiden, etter å ha turert på kryss og tvers som liten/ung med min mor og hennes venninne, på Norges ferie i flere somrer, så er jeg _litt_ mettet kan du si ;)

Kan skjønne at jeg forstår det ja.

Du får ha god tur, når du en gang tar den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...