Gå til innhold

Hvordan er det vanlig å feriere?

Anbefalte innlegg

Gjest tåpelig
Skrevet

Ja, og dermed beveger du deg rett inn i det som ble stridens kjerne fra starten av. Jeg synes det er underlig at 11-åringer ikke har vært i syden, ut i fra din tolkning av begrepet, dvs på en eller annen ferie sør for Paris. Jeg kjenner ingen 11-åringer som ikke har vært det, og jeg bor altså på oslo øst - ikke noe rikt strøk av landet.

Og jeg ville altså høre hva som er vanlig, og hvor folk vanligvis reiser. Ikke noe mer enn det. Mer lå det faktisk ikke under hovedinnlegget.

Da kjenner du faen meg ikke mange.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

9

• mumitrollet

4

• Mrs. Wallace

3

• Åsemor

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Da kjenner du faen meg ikke mange.

Jeg har tre barn i hhv barnehage og på en av oslos største skoler, og er dessuten aktiv i idrettslag på stedet - så å si at jeg ikke kjenner mange barn faller på sin egen urimelighet.

Men jeg kjenner hovedsakelig oslo - folk, og de reiser visstnok mest i følge sånne undersøkelser som slendes ut før hver ferie.

Gjest mumitrollet (Troms)
Skrevet

Ja, og dermed beveger du deg rett inn i det som ble stridens kjerne fra starten av. Jeg synes det er underlig at 11-åringer ikke har vært i syden, ut i fra din tolkning av begrepet, dvs på en eller annen ferie sør for Paris. Jeg kjenner ingen 11-åringer som ikke har vært det, og jeg bor altså på oslo øst - ikke noe rikt strøk av landet.

Og jeg ville altså høre hva som er vanlig, og hvor folk vanligvis reiser. Ikke noe mer enn det. Mer lå det faktisk ikke under hovedinnlegget.

Men hør her da: Harryturer til Sverige er vel like vanlig som sydenturer. Like fullt har jeg ikke vært på en slik tur.

En annen ting er jo at det er ganske mye lettere/billigere å hoppe på et fly når du bor på Østlandet enn hvis du bor i andre deler av landet...

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Men hør her da: Harryturer til Sverige er vel like vanlig som sydenturer. Like fullt har jeg ikke vært på en slik tur.

En annen ting er jo at det er ganske mye lettere/billigere å hoppe på et fly når du bor på Østlandet enn hvis du bor i andre deler av landet...

Ja så klart, det er mye lettere å hoppe på fra Oslo enn fra feks Troms. Sikkert hovedårsaken til at folk i Oslo reiser mer også.

Og som jeg har sagt til andre tidligere - den kommentaren om 11-åringen var ikke så veldig viktig i sammenhengen. Jeg reagerte spontant med å bli overasket(sjokkert var uansett å ta altfor hardt i),men tenkte ikke spesielt mye over det annet enn at det gjorde meg nysgerrig på hvordan folk ferierer. Hvis jeg hadde reflektert et par sekund til over akkurat det, ville jeg kanskje ikke skrevet det sånn. Og det skulle jeg gjerne latt være, siden det overskygget hele "debatten", enda det absolutt ikke var noe hovedpoeng! Ser at den kommentaren kunne virke arrogant, også, og det var virkelig ikke ment sånn.

Vi er forresten på Harry-turer innimellom også vi, og jeg synes selv en tur til Strømstad er en opplevelse - veldig glad i byen. Eggentlig er jeg ganske lett å glede på reisefronten, selv om Strømstad ikke dekker behovet for "skikkelig" ferie, for meg. Derfor blir jeg litt trekt når folk beskylder meg for å være snobb osv, for det er vi virkelig ikke. Men som sagt, vi prioriterer hardt - fordi det er så viktig for oss!

Gjest Aimabel
Skrevet

"Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin."

Denne setningen kunne jeg spart meg, ja - og den var dessuten ikke helt alvorlig ment. Jeg ville egentlig høre om folks ferie-prioriteringer, og om hvordan folk liker å tilbringe fridagene sine. Resten av innleggeet var rimelig klart på det, synes jeg.

Jeg vet at vi er ekstreme i å prioritere reiser fremfor andre ting. Vi kjøper sjelden klær - praktisk at vi bruker "uniform" på jobb - og møbler endres og gjenbrukes i stedet for at vi kjøper nytt. Og kjøkkenet vårt er virkelig skikkelig gammelt.Pengene vi sparer, brukes til å finansiere reiser. Så viktig er det for oss, og jeg kan ikke tenke meg at det slutter å være så viktig noen gang.

Jeg blir irritert når folk vil gjøre meg til en forferdelig person fordi vi prioriterer sånn, og dessuten gjør det de kan for å nedvurdere min opplevelse av å reise. Jeg lærer noe nytt og blir tilført noe stort som menneske for hver reise jeg gjør. Folk bør ha respekt for at det føles sånn for meg, uten å rakke ned og ironisere over "syden, opplevelser, ny erfaring" og sånn. Samtidig kan sikkert folk være på akkurat samme reiser som jeg er, uten å få det samme igjen for det.

Jeg kjeder vettet av meg på hytteferie. Men jeg er også av den typen som ikke trives hvis jeg ikke får noe "skikkelig" ut av dagene. Og det å gjøre det samme som jeg har gjort en million ganger før, føles som bortkastet ferie for meg. At ikke andre føler det på samme måte, har jeg faktisk forståelse for. Men jeg er altså sånn. Dessuten er jeg gjerrig også. Jeg synes det er FRYKTELIG dyrt å feriere i Norge, og synes ikke vi får halvparten igjen i forhold til hvor mye vi betaler. Vi har ikke tilgang til hytte, og camping ingen av oss glad i.

Min svoger, derimot, føler ferien er bortkastet hvis han ikke får sove til 12 hver dag. Det er det viktigste for ham. Og det har jeg ingen innvendinger mot, bortsett fra at vi naturligvis ikke kunne vært gift med hverandre, og heller ikke bør tøye strikken med felles ferier særlig langt.

Sove bort ferien? Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg. Jeg står opp i 7-8 yida også på fridager. Morgenen er deilig og stille. Frist luft ute osv..Jeg må få mye ut av feriedagene. Men man skal ikke langt av gårde får å få fine opplevelser. Campingferie er heller ikke noe jeg kunne tenke meg. Iallefall ikke det å ligge fastboende med platting og greier. Vi har faktisk vært på "campingferie" en gang, men det var fordi vi syklet med telt i Danmark, og der kan man jo ikke slå opp teltet hvor som helst. Forresten en utrolig opplevelse! To uker på sykkel med minimal oppakkning. Nydelig vær, og mange koselige småbyer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...