Gå til innhold

FU: Hvor mange land har dere vært i da? -hvis dere gidder, da...

Anbefalte innlegg

Gjest Hoppetussen
Skrevet

Helighet, fatter ikke hvorfor du ble så trekt for. Hvor mye pepper tror du ikke jeg får av "diverse" fordi vi velger å leve med en 20 år gammel loppemarked-sofa i stedet for å bytte den ut. Dem om det - vi lever godt med sofaen vår, og prioriterer reiser i stedet.

Og hovedinnlegget mitt var ikke verken arrogant eller noe annet, selv om jeg bommet litt og sleivet om det med "syden", som jeg sikkert har forklart hundre ganger nå.

Og nei - jeg holder ikke noe foredrag om Kina. For det første er det umulig å formidle hva Kina er for meg, og hvordan vi opplevde det. Og i nord Kina har jeg ikke vært. Jeg kunne sagt en del om sensur, menneskerrettigheter, og politikk, men det er ikke det jeg mener med å lære om andre folks liv og kulturer å gjøre.

Ok. Her er noen grunner til at jeg ble så innmari trekt opp. Du skriver følgende:

"Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin."

Det sier vel litt om at du ikke kjenner din egen kultur så godt. Det er slett ikke "alle" som har det slik at de reiser til Syden i Norge. I samme slengen spør du meg:

"Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever?"

Det er tydeligvis ikke du, i og med at du tror at alle tenker som deg? Dette illustrerer du med å si:

"Jeg synes det er ille med folk som ikke er nysgjerrige på andre deler av verden, ja."

og

"Jeg har svart Åsemor som sier at hun ikke kan tenke seg å reise utenlands. Det synes jeg er sært!"

Det er vel nødvendigvis ikke slik at du har mer kunnskap om et lands kultur enn meg, bare fordi du har feriert der ett par uker? Jeg er en belest dame, og har masse dokumentarfilmer om andre kulturer, og også en hel bokhylle med litteratur om temaet. Men det er det vel ingen vits i, for som du sier:

"Å påstå at man kan lære masse om fremmede kulturer uten å oppleve noe av dem, er vrøvl".

På toppen av det hele gjør du narr av de som velger en vanlig chartertur:

"Norske aviser og svenske kjøttbullar er uendelig langt fra der vi pleier å reise."

Derfor trekte jeg meg opp.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

5

• ShitDiddelyDo

5

• flisa

4

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Flyskrekk
Skrevet

Det går alltid et tog:-)

Ja, om man har tid :)

Skrevet

Norge, Hellas, USA, Frankrike, Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, England og Skottland.

Gjest nienna
Skrevet

Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, England, Nederland, Frankrike, Andorra, Spania, Portugal, Hellas, Romania, Canada og USA.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg slår deg nok, kun skandinavia her! :/

Flyskrekk?

Det er det som har stoppet meg også. Det er først de siste årene jeg har drukket meg til mot og reist til syden.

Som barn reiste vi kun i Norge.

Skrevet

Så langt har jeg nådd innom Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Nederland, Tsekkia, Sveits, Italia, Tidligere Jugoslavia, Tyrkia, Monaco, Frankrike, Spania, England, Tunisia, Israel, India, Nepal, diverse stater i USA og Canada.

Håper å få med meg noen flere fjerntliggende reisemål snart.

Gjest Flyskrekk
Skrevet

Flyskrekk?

Det er det som har stoppet meg også. Det er først de siste årene jeg har drukket meg til mot og reist til syden.

Som barn reiste vi kun i Norge.

Samme her!

Jeg tenkte å spørre legen om en resept på skikkelig dop, hvilke tabletter er best tro?

Det med å drikke seg full har jeg også tenkt på, men er redd jeg ikke slipper på flyet om jeg ser for ustå og slørete ut.

Har hørt om sånne tilfeller nemlig! :/

Har du aldri hatt problemer med det? de har blitt veldig strenge med berusede personer leste jeg.

Ikke tåler jeg så mye alkohol heller, blir dårlig av det...

Gjest Morsk
Skrevet

Samme her!

Jeg tenkte å spørre legen om en resept på skikkelig dop, hvilke tabletter er best tro?

Det med å drikke seg full har jeg også tenkt på, men er redd jeg ikke slipper på flyet om jeg ser for ustå og slørete ut.

Har du aldri hatt problemer med det? de har blitt veldig strenge med berusede personer leste jeg.

Et par Vival vil fjerne flyskrekken som dugg for sol, og en seriøs lege vil neppe ha betenkligheter med å skrive ut noen bare for slike anledninger.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Samme her!

Det går fint. Tar bare et par styrecognac før jeg går ombord, sliter med smånerver fram til vi når masjhøyde, og allerede før eventuell turbulens setter inn og nervene igjen når nye høyder, er trillevognen med cognac og øl der.

Da bestiller jeg to av hver, og slipper dermed unna landinga uten nerver. Trenger jeg mer drikke får jeg mer drikke.

Men jeg var mer nervøs før min første flytur.

Gjest Flyskrekk
Skrevet

Et par Vival vil fjerne flyskrekken som dugg for sol, og en seriøs lege vil neppe ha betenkligheter med å skrive ut noen bare for slike anledninger.

Ok, jeg bruker aldri medisiner ellers, så det går sikkert greit ja.

Men kan jeg smake en øl når jeg har tatt disse vivalene, eller er det farlig?

Skrevet

Samme her!

Bedre med beroligene tabletter om du MÅ ha det:-)

om du drikker så husk på at du tåler mye mindre i et fly enn du ellers gjør....

Det er også veldig smart å gjøre flyvertinnene oppmerksomme på din redsel, vi er veldig vant til passasjerer med flyskrekk:) og det er så absolutt ikke pinlig å si du lider av dette..

Gjest Morsk
Skrevet

Ok, jeg bruker aldri medisiner ellers, så det går sikkert greit ja.

Men kan jeg smake en øl når jeg har tatt disse vivalene, eller er det farlig?

En øl fortserker virkningen litt og anbefales, men ikke særlig mer.

Skrevet

Jeg har vært i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Østerrike, Nederland, England, Skottland, Irland, Malta, Spania, Hellas, Mexico, Guatemala, Belize, Thailand, India, Argentina, Peru, Cuba, Brasil, Paraguay, Venezuela.

Det blir 24 det.

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Ok. Her er noen grunner til at jeg ble så innmari trekt opp. Du skriver følgende:

"Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin."

Det sier vel litt om at du ikke kjenner din egen kultur så godt. Det er slett ikke "alle" som har det slik at de reiser til Syden i Norge. I samme slengen spør du meg:

Det er tydeligvis ikke du, i og med at du tror at alle tenker som deg? Dette illustrerer du med å si:

"Jeg synes det er ille med folk som ikke er nysgjerrige på andre deler av verden, ja."

og

"Jeg har svart Åsemor som sier at hun ikke kan tenke seg å reise utenlands. Det synes jeg er sært!"

Det er vel nødvendigvis ikke slik at du har mer kunnskap om et lands kultur enn meg, bare fordi du har feriert der ett par uker? Jeg er en belest dame, og har masse dokumentarfilmer om andre kulturer, og også en hel bokhylle med litteratur om temaet. Men det er det vel ingen vits i, for som du sier:

"Å påstå at man kan lære masse om fremmede kulturer uten å oppleve noe av dem, er vrøvl".

"Norske aviser og svenske kjøttbullar er uendelig langt fra der vi pleier å reise."

Derfor trekte jeg meg opp.

Skjønner at du kunne bli trekt av dette. Det var ikke riktig så alvorlig ment som det var skrevet, men greit nok.

Dette står jeg ved. Jeg synes det er ille dersom folk er så opptatt av sitt eget liv at de ikke interesserer seg for hvordan folk lever i resten av verden.

Dette står jeg også ved. Åsemor gjør naturligvis som hun vil, men jeg synes det er sært. På samme måte som andre synes det er sært at vi har 20 år gammel sofa og jeg kjøper klær på Fretex. Det bryr meg veldig lite at folk synes vi er sære - de har sin fulle rett, kan ikke forvente at alle skal skjønne våre valg. Åsemor kan ikke forvente at jeg skal skjønne hennes. Jeg synes det er sært, men det betyr ikke at jeg ikke kan tro at Åsemor er ei strålende jente, selv med dette "særtrekket"

"Det er vel nødvendigvis ikke slik at du har mer kunnskap om et lands kultur enn meg, bare fordi du har feriert der ett par uker? Jeg er en belest dame, og har masse dokumentarfilmer om andre kulturer, og også en hel bokhylle med litteratur om temaet. Men det er det vel ingen vits i, for som du sier:"

Dette står jeg fullt og helt ved. Ja, man kan lære masse om et land, men skjønne det kan man knapt gjøre før man har bodd der. Man lærer ørlite mer ved å reise, men skjønne kulturen gjør man naturligvis ikke. Ved å lese, lærer man om andres inntrykk av et land og en kultur. Først når man reiser i landet, kan man danne seg sitt eget bilde. Nå er det forresten ofte også sånn at de som reiser mye gjerne også har masse bøker om land og kulturer i bokhylla samtidig, det henger gjerne sammen.

Det står veldig mye om Oslo Øst i aviser for tida, om alle problemene her, om kriminaliteten, barn som ikke kan norsk, dårlig naboskap, innvandrere som ikke deltar på dugnad osv osv osv. Jeg treffer ofte folk som ikke fatter at vi "orker" bo her. Jeg kan forstå dem, for bildet man får gjennom mediene er helt annerledes enn det vi som bor og har barn på skolen her, har. Men det skjønner man ikke før man i det minste har vært en tur på besøk her. Det blir litt på samme måte med reiser.

Vanlig chartertur er omtrent som en tur på hytta, ja. Og dersom man kun reiser på sånne turer, kunne man oppholdt seg på en hvilken som helst strand med godt vær. Det er ikke å gjøre narr, det er en kjennsgjerning.

Skrevet

Skal vi se....

Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Luxembourg, Sveits, Frankrike, Italia, Hellas, Spania, Portugal, Andorra, Litauen, Tsjekkia, England, Skottland, Colombia, Azerbadjan.

Og det var vel det. Foreløpig :-)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg er ikke så veldig bereist. Har vært i Norge, Sverige, Danmark, England, Tyskland, Tsjekkia, Spania, Finland, Frankrike og Estland.

Men neste år skal jeg til Sri Lanka! :)

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Samme her!

Sobril funket best for meg, prøvde vival også, men funket ikke så godt, av en eller annen grunn. Ingen av delene bør kombineres med alkohol, i det minste ikke uten at du tester det hjemme først. Kan visstnok føre til at man blir "noe voldsom", eller noe sånt :)

Men dersom du har eller får penger, anbefaler jeg å investere i et flyskrekkurs. Virket supert på meg, er nesten ikke redd i det hele tatt, lenger.

Skrevet

Ja, om man har tid :)

Tja, du kommer ganske langt i løpet av et døgn. Til Italia, for eksempel. Det har jeg prøvd, og det gikk helt greit. Det er omtrent så mye ekstra reisetid en familie fra nordnorge må beregne hver vei hvis de skal til syden:-)

Snorkfrøken
Skrevet

Nei, jeg er ikke veldig bereist...

Sverige, Finland (når jeg var 1 år..), Tyskland og England.

Skrevet

Jeg har vært i 13 land...tror jeg.

Jentungen på 7 har vært i 7 land. Noen land flere ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...