MsSophie Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, England, Belgia, Nederland, Hellas, Spania, Italia, Amerika, Japan og Sør-Korea. Jeg må definitivt reise mer. 0 Siter
Lurveline Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Er nok ikke så veldig bereist, har vært i Sverige og Tyskland og snart så reiser vi til Danmark. 0 Siter
laban Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Ungene har vært med til Danmark, Sverige, England (kun London), Tyskland, Italia, Monaco, Spania (Costa Blanca på fastlandet + Mallorca) og Hellas (dvs. bare Kreta og bare den eldste). Barna er nå 7 og snart 16. De har også vært innom Frankrike, dvs. et kort opphold i Nice i forbindelse med Italiaferien. Tenåringen har også vært i Polen, men det har ikke vi andre. Våre familieferier i "syden" har foregått i lavsesongen, aldri i sommerferien. Vår og høst er det mindre hett og langt romsligere. Jeg har vært i mer av England, Italia, Frankrike, Tyskland og Hellas enn det ungene har. Jeg har dessuten vært i USA, Nederland, Belgia, Luxemburg, Sveits, Østerrike, Tsjekkoslovakia (den delen som nå er Tsjekkia) og Jugoslavia (nåv. Kroatia). Var jeg innom Liechtenstein fra Sveits? Nei - tror jeg bare så inn dit fra bilvinduet... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har vært i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike, Sveits, Italia og Spania (Gran Canaria og Lanzarote) Barna har vært i Sverige og i Danmark. 0 Siter
tusseline Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hmm..... Sverige, Danmark, Finland, England, Belgia, Tyskland, Østerrike, Spania, Portugal, Polen, Tsjekkia, Kroatia, Slovenia, Italia, Hellas, Tyrkia, Ungarn, 0 Siter
Gjest vi er forskjellige Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 "Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin." Skjønner at du kunne bli trekt av dette. Det var ikke riktig så alvorlig ment som det var skrevet, men greit nok. "Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever?" "Jeg synes det er ille med folk som ikke er nysgjerrige på andre deler av verden, ja." Dette står jeg ved. Jeg synes det er ille dersom folk er så opptatt av sitt eget liv at de ikke interesserer seg for hvordan folk lever i resten av verden. "Jeg har svart Åsemor som sier at hun ikke kan tenke seg å reise utenlands. Det synes jeg er sært!" Dette står jeg også ved. Åsemor gjør naturligvis som hun vil, men jeg synes det er sært. På samme måte som andre synes det er sært at vi har 20 år gammel sofa og jeg kjøper klær på Fretex. Det bryr meg veldig lite at folk synes vi er sære - de har sin fulle rett, kan ikke forvente at alle skal skjønne våre valg. Åsemor kan ikke forvente at jeg skal skjønne hennes. Jeg synes det er sært, men det betyr ikke at jeg ikke kan tro at Åsemor er ei strålende jente, selv med dette "særtrekket" "Det er vel nødvendigvis ikke slik at du har mer kunnskap om et lands kultur enn meg, bare fordi du har feriert der ett par uker? Jeg er en belest dame, og har masse dokumentarfilmer om andre kulturer, og også en hel bokhylle med litteratur om temaet. Men det er det vel ingen vits i, for som du sier:" "Å påstå at man kan lære masse om fremmede kulturer uten å oppleve noe av dem, er vrøvl". Dette står jeg fullt og helt ved. Ja, man kan lære masse om et land, men skjønne det kan man knapt gjøre før man har bodd der. Man lærer ørlite mer ved å reise, men skjønne kulturen gjør man naturligvis ikke. Ved å lese, lærer man om andres inntrykk av et land og en kultur. Først når man reiser i landet, kan man danne seg sitt eget bilde. Nå er det forresten ofte også sånn at de som reiser mye gjerne også har masse bøker om land og kulturer i bokhylla samtidig, det henger gjerne sammen. Det står veldig mye om Oslo Øst i aviser for tida, om alle problemene her, om kriminaliteten, barn som ikke kan norsk, dårlig naboskap, innvandrere som ikke deltar på dugnad osv osv osv. Jeg treffer ofte folk som ikke fatter at vi "orker" bo her. Jeg kan forstå dem, for bildet man får gjennom mediene er helt annerledes enn det vi som bor og har barn på skolen her, har. Men det skjønner man ikke før man i det minste har vært en tur på besøk her. Det blir litt på samme måte med reiser. På toppen av det hele gjør du narr av de som velger en vanlig chartertur: "Norske aviser og svenske kjøttbullar er uendelig langt fra der vi pleier å reise." Vanlig chartertur er omtrent som en tur på hytta, ja. Og dersom man kun reiser på sånne turer, kunne man oppholdt seg på en hvilken som helst strand med godt vær. Det er ikke å gjøre narr, det er en kjennsgjerning. Problemet er bare at de to turene du har fortalt bitte lite grann om, begge er for charterturer å regne. Adopsjons(les:pakke-)reise i Kina: Noen dager i Beijing og noen dager ett annet sted. Fly til og fra samtlige steder. Sammen med en hel haug andre nordmenn drar man på utflukter og står i samlet flokk og beundrer diverse severdigheter, og får presentert det pent sminkede bildet av Kina som landet ønsker å gi oss. Man spiser måltidene sammen. Man bor sammen. Man besøker de samme butikkene (fulgt eller ihvertfall anbefalt av guiden, som får provisjon for dette) og man rusler på egenhånd i akkurat de samme områdene. Man reiser både fram og tilbake sammen. Øyhopping i Hellas: Uten tvil en fantastisk opplevelse - som man deler med titusenvis av nordmenn og andre skandinaver hvert eneste år. Også her får man presentert et vakkert (og lett sminket) bilde av de greske øyene. (Det blir som når turistene inntar Norge, og vi stiller med guider i husflids- eller bunadslignende klær, og selger morsomme troll Made in Taiwan.) Jeg skjønner egentlig ikke hva som er så galt med charter/pakkereiser. Bortsett fra, selvfølgelig, at det ikke lenger er trendy. For 20 år siden ble camping harry, nå er charter harry. Og folk prøver å overgå hverandre med å fortelle om sine fantastiske reisemål, og riste litt på hodet til de skrælingene som fremdeles reiser på PAKKEREISE?!!?! *himle* For meg er bilferie skrekken, men jeg ser da vel ingen grunn til å se litt skrått nedover på de som faktisk frivillig setter seg i bilen for å kjøre til TYSKLAND, for eksempel. Tvert i mot så spør og graver jeg, hva gjør dere,hvordan og hvorfor, er det ikke slitsomt, hva er best/verst osv. Det kalles "å være interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever" som du selv snakker om. For selv ikke jeg er dummere enn at jeg skjønner at de må ha sett noe fint i denne ferieformen - noe som har gått MEG hus forbi. 0 Siter
....AV Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Sverige, Danmark, England, Tyskland, Nederland, Belgia, Italia, Frankrike og Monaco. Så har jeg kjørt gjennom en "snipp" av Finland for å komme til Finnmark fra Sverige, og jeg skal til Tsjekkia i sommer. Ungene (6 og 8) har vært i Sverige. 0 Siter
laban Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 "Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin." Skjønner at du kunne bli trekt av dette. Det var ikke riktig så alvorlig ment som det var skrevet, men greit nok. "Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever?" "Jeg synes det er ille med folk som ikke er nysgjerrige på andre deler av verden, ja." Dette står jeg ved. Jeg synes det er ille dersom folk er så opptatt av sitt eget liv at de ikke interesserer seg for hvordan folk lever i resten av verden. "Jeg har svart Åsemor som sier at hun ikke kan tenke seg å reise utenlands. Det synes jeg er sært!" Dette står jeg også ved. Åsemor gjør naturligvis som hun vil, men jeg synes det er sært. På samme måte som andre synes det er sært at vi har 20 år gammel sofa og jeg kjøper klær på Fretex. Det bryr meg veldig lite at folk synes vi er sære - de har sin fulle rett, kan ikke forvente at alle skal skjønne våre valg. Åsemor kan ikke forvente at jeg skal skjønne hennes. Jeg synes det er sært, men det betyr ikke at jeg ikke kan tro at Åsemor er ei strålende jente, selv med dette "særtrekket" "Det er vel nødvendigvis ikke slik at du har mer kunnskap om et lands kultur enn meg, bare fordi du har feriert der ett par uker? Jeg er en belest dame, og har masse dokumentarfilmer om andre kulturer, og også en hel bokhylle med litteratur om temaet. Men det er det vel ingen vits i, for som du sier:" "Å påstå at man kan lære masse om fremmede kulturer uten å oppleve noe av dem, er vrøvl". Dette står jeg fullt og helt ved. Ja, man kan lære masse om et land, men skjønne det kan man knapt gjøre før man har bodd der. Man lærer ørlite mer ved å reise, men skjønne kulturen gjør man naturligvis ikke. Ved å lese, lærer man om andres inntrykk av et land og en kultur. Først når man reiser i landet, kan man danne seg sitt eget bilde. Nå er det forresten ofte også sånn at de som reiser mye gjerne også har masse bøker om land og kulturer i bokhylla samtidig, det henger gjerne sammen. Det står veldig mye om Oslo Øst i aviser for tida, om alle problemene her, om kriminaliteten, barn som ikke kan norsk, dårlig naboskap, innvandrere som ikke deltar på dugnad osv osv osv. Jeg treffer ofte folk som ikke fatter at vi "orker" bo her. Jeg kan forstå dem, for bildet man får gjennom mediene er helt annerledes enn det vi som bor og har barn på skolen her, har. Men det skjønner man ikke før man i det minste har vært en tur på besøk her. Det blir litt på samme måte med reiser. På toppen av det hele gjør du narr av de som velger en vanlig chartertur: "Norske aviser og svenske kjøttbullar er uendelig langt fra der vi pleier å reise." Vanlig chartertur er omtrent som en tur på hytta, ja. Og dersom man kun reiser på sånne turer, kunne man oppholdt seg på en hvilken som helst strand med godt vær. Det er ikke å gjøre narr, det er en kjennsgjerning. "Vanlig chartertur er omtrent som en tur på hytta, ja. Og dersom man kun reiser på sånne turer, kunne man oppholdt seg på en hvilken som helst strand med godt vær." Chartertur er en måte å leie et fly / betale en flyreise på. Ofte kjøpes også bosted samtidig, men ikke nødvendigvis. Det trenger ikke være noen strand på reisemålet, man trenger ikke å gjøre noe som helst sammen med de andre som satt i samme flyet, heller ikke sitte i bussen sammen med dem fra flyplassen til hotellet - hvis man overhodet skal bo på samme hotell som noen av dem. Ferieinnholdet bestemmes ikke av om flybilletten er til et charter- eller rutefly. Det virker som om ditt bilde av en "vanlig chartertur" ble dannet midt på 1960-tallet (ja, jeg kan huske hvordan "syden" ble markedsført og omtalt den gangen). 0 Siter
laban Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Ungene har vært med til Danmark, Sverige, England (kun London), Tyskland, Italia, Monaco, Spania (Costa Blanca på fastlandet + Mallorca) og Hellas (dvs. bare Kreta og bare den eldste). Barna er nå 7 og snart 16. De har også vært innom Frankrike, dvs. et kort opphold i Nice i forbindelse med Italiaferien. Tenåringen har også vært i Polen, men det har ikke vi andre. Våre familieferier i "syden" har foregått i lavsesongen, aldri i sommerferien. Vår og høst er det mindre hett og langt romsligere. Jeg har vært i mer av England, Italia, Frankrike, Tyskland og Hellas enn det ungene har. Jeg har dessuten vært i USA, Nederland, Belgia, Luxemburg, Sveits, Østerrike, Tsjekkoslovakia (den delen som nå er Tsjekkia) og Jugoslavia (nåv. Kroatia). Var jeg innom Liechtenstein fra Sveits? Nei - tror jeg bare så inn dit fra bilvinduet... ...Island! Det var før ungenes tid. 0 Siter
Gjest Hedda Gabler Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 28 land inkludert Norge, Sverige og Danmark. Men har ikke barn. 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Norge Sverige Danmark Finland Tyskland Nederland Belgia Frankrike Spania Portugal ........om noen uker skal jeg også til Luxembourg! 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg er ekstremt lite bereist. Norge. Sverige. Danmark. Hellas. Jeg tror faen meg det var det, men jeg innbiller meg at jeg har glemt sånn ca ett land. Noen som slår meg? Spania? 0 Siter
flisa Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, England, Belgia, Nederland, Hellas, Spania, Italia, Amerika, Japan og Sør-Korea. Jeg må definitivt reise mer. Resie mer? Du har jo vært overalt jo! 0 Siter
Gjest vil ikke bli igjenkjent Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Norge, sverige, dannmark, finland, island, færøyene, england, spania, singapore, filippinene. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Såvidt jeg husker fra siste telling, var tallet kommet til ca 23-24. 0 Siter
tonie Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg er ekstremt lite bereist. Norge. Sverige. Danmark. Hellas. Jeg tror faen meg det var det, men jeg innbiller meg at jeg har glemt sånn ca ett land. Noen som slår meg? Jeg kjenner en doler som bare har vært i Sverige, men h*n tør neppe å stå frem her, hehe. 0 Siter
Lurveline Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg kjenner en doler som bare har vært i Sverige, men h*n tør neppe å stå frem her, hehe. Det kunne faktisk ha vært meg for 4-5 år siden;o) 0 Siter
Tonette Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Luxenburg, Frankrike, Spania, Andorra, Italia, Hellas og England. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Vi har vært i nesten alle land i Europa, men favoritten er fremdeles den franske riviera! Du kan TRO barna mine lærer mye om hvordan andre mennesker lever når vi spaserer langs strandpromenaden i Cannes! :-) mvh 0 Siter
flowy Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland,England, Nederland, Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Kroatia, Italia, Spania, Frankrike, Hellas, Tyrkia, Egypt, Marokko, UAE (Dubai). På torsdag reiser jeg til Dublin. Der har jeg ikke vært før. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.