Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til å få "sameferie"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Morsk
Skrevet

He he. man kan nesten begynne å lure på om denne samen er møkka full, som kan komme med noe så idiotisk dumt.

I samekommunen Kautokeino er vel arbeidsledigheten rundt 40% så det burde ikke være mangel på tid som gjør dem uvitende om dyregraver og joiking:)

Skrevet

Jeg har sameblod, og har sansen for og all respekt for samisk kultur. Men han gjøken der, sammen med resten av det forbundet, og hele jævla sametinget, er ikke annet enn tilbakestående og/eller psykopater. I gammel samisk stammekultur hadde de blitt kvalt ved fødselen, hele gjengen.

"..............................................."

Skrevet

Dere får greie dere med bunnlinja i statsbudsjettet. Der står det Til Saman.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det spørs vel om dette forslaget går gjennom.

I det hele tatt å kalle det "sameferie" er jo å be om bråk (eller oppmersomhet). Hadde han kalt det "Kurs i samisk kultur og tradisjoner", så hadde det virket mye mer seriøst, men også fått mye mindre publisitet.

mumitrollet
Skrevet

Et viktig kriterie må vel være at du er same? En kven er vel ikke mer samisk enn en pakistaner eller amerikaner?

mumitrollet
Skrevet

Et viktig kriterie må vel være at du er same? En kven er vel ikke mer samisk enn en pakistaner eller amerikaner?

Skrevet

Jeg har sameblod, og har sansen for og all respekt for samisk kultur. Men han gjøken der, sammen med resten av det forbundet, og hele jævla sametinget, er ikke annet enn tilbakestående og/eller psykopater. I gammel samisk stammekultur hadde de blitt kvalt ved fødselen, hele gjengen.

"..............................................."

*fnis*

Gjest Aviaana
Skrevet

Hva om jeg innerst inne identifiserer meg som same da? akkurat som transeksuelle som hele tiden føler at de er født med feil kjønn?

Så hvis jeg føler meg som same, er det nok for å bli regnet som same?

altså jeg føler meg ikke som same, men spør om det, siden det virker så uklart hvem som er same og hvem som ikke er det.

mumitrollet
Skrevet

Hva om jeg innerst inne identifiserer meg som same da? akkurat som transeksuelle som hele tiden føler at de er født med feil kjønn?

Så hvis jeg føler meg som same, er det nok for å bli regnet som same?

altså jeg føler meg ikke som same, men spør om det, siden det virker så uklart hvem som er same og hvem som ikke er det.

Man kan ikke "føle seg" som en annen nasjonalitet/etnisitet enn man er. Om jeg "føler meg" som amerikaner eller kineser, så hjelper det neppe for å få amerikansk eller kinesisk statsborgerskap.

Gjest Aviaana
Skrevet

Man kan ikke "føle seg" som en annen nasjonalitet/etnisitet enn man er. Om jeg "føler meg" som amerikaner eller kineser, så hjelper det neppe for å få amerikansk eller kinesisk statsborgerskap.

Men det er jo ingenting som er samisk statsborgerskap.

En bekjent av meg sier at hun er same. Farmoren hennes er i fra Finnmark og hun har samedrakt på 17 mai. Hun har aldri lært samisk og de snakker ikke samisk i hjemmet. Hun har null kontakt med farmoren.

Men allikevel oppfatter hun seg selv som same.

Vet også om folk som følt en dragning mot det samisk og har flyttet opp dit for å lære om den samisk kulturen. Noen av dem identifiserer seg også som samer.

Så hvem er da mest same?.

mumitrollet
Skrevet

En bekjent av meg sier at hun er same. Farmoren hennes er i fra Finnmark og hun har samedrakt på 17 mai. Hun har aldri lært samisk og de snakker ikke samisk i hjemmet. Hun har null kontakt med farmoren.

Vet også om folk som følt en dragning mot det samisk og har flyttet opp dit for å lære om den samisk kulturen. Noen av dem identifiserer seg også som samer.

Såvidt jeg vet er det utarbeidet rimelig objektive kriterier for hvem som kan stå i manntallet. Kontakt samtinget, så finner du nok ut av det. Tror det holder med besteforeldre som er samer.

Men du definerte deg umiddelbart bare som kven, noen som kanskje tyder på at du bare er ute etter å kverulere litt:)

• 2 uker senere...
mumitrollet
Skrevet

Man kan da godt være same selv om man ikke snakker samisk! Nordmenn satte jo en effektiv stopper for samiskopplæringen så det er veldig mange som ikke kan språket. Man er da vel same for det?

Skrevet

Fra Wikipedia:

I Norge kan enhver person definere seg som same, men for å oppnå status som same i samemanntallet er samisk som hjemmespråk for personen selv eller en av dens forfedre et klart kriterium. Følgende kriterier må oppfylles (sitat fra den norske sameloven):

har samisk som hjemmespråk, eller

har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller

er barn av person som står eller har stått i manntallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...