Gå til innhold

IP-adresse og hotmailkonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan vel bruke ipconfig og release og renew for å få en ny IP.

Det kan selvsagt hende at man får den samme hele tiden, men min erfaring er at hvis ISPen er av en viss størrelse, så får man ofte en ny adresse, spesielt hvis man kjører release, og venter litt.

Hvis du har en vanlig router, så er routeren koblet mot leverandøren og maskinenen mot routeren. Maskinen aner ingenting om den ip-adressen du har ut - kun den lokale ip-adressen den får av routeren. Kjører du "ipconig /renew", så oppdateres eller fornyes denne lokale adressen, og ikke den du har ut på nettet.

"................................................"

Videoannonse
Annonse
Gjest ChiengMai
Skrevet

"Reparer" i windows er jo det samme som kommandoen "ipconfig /renew", og oppdaterer IP-adressen til maskinen, som er den ip-adressen maskinen har fått av routeren. Normalt er det kun den lokale ip-en som fornyes. Du er sikker på at du har en router da, og ikke bare et adsl-modem e.l.?

"............................................"

Jepp, det er jeg sikker på. ;-)

Skrevet

Jepp, det er jeg sikker på. ;-)

Og du har sjekket at du faktisk får en ny offentlig ip-adresse? (Den ip-adressen du ser ved å kjøre "ipconfig" er ikke den offentlige - windows kjenner kun den lokale).

"........................................."

Gjest ChiengMai
Skrevet

Og du har sjekket at du faktisk får en ny offentlig ip-adresse? (Den ip-adressen du ser ved å kjøre "ipconfig" er ikke den offentlige - windows kjenner kun den lokale).

"........................................."

Neida, det har jeg ikke. Jeg bare fortalte hva som sto i brukerveiledningen til Tele2 angående hva jeg skulle gjøre hvis ikke modemet ville kommunisere. Jeg har ikke hatt behov for å fornye IP, og nå står routeren mellom modemet og den stasjonære maskina. Den bærbare kommuniserer trådløst med routeren.

"bla bla bla... (gjelder egenskaper for internett)

Nå kan du starte IE og være tilkoblet internett med ADSL levert av Tele2.

Dersom du ikke klarer å koble deg opp, forsøk å frigi og fornye IP-adresse." Så står bruksanvisninga på neste side i heftet,

Skrevet

Neida, det har jeg ikke. Jeg bare fortalte hva som sto i brukerveiledningen til Tele2 angående hva jeg skulle gjøre hvis ikke modemet ville kommunisere. Jeg har ikke hatt behov for å fornye IP, og nå står routeren mellom modemet og den stasjonære maskina. Den bærbare kommuniserer trådløst med routeren.

"bla bla bla... (gjelder egenskaper for internett)

Nå kan du starte IE og være tilkoblet internett med ADSL levert av Tele2.

Dersom du ikke klarer å koble deg opp, forsøk å frigi og fornye IP-adresse." Så står bruksanvisninga på neste side i heftet,

Ok. Litt vanskelig å "se" så mye uten nøyaktige detaljer.

Uansett - hvis du har en router, så har maskinen din en lokal ip-adresse. Hvis routeren/modemet har problemer med å koble opp, så hjelper det ingenting å frigi og fornye ip-adressen på maskinen, da dette kun går på det lokale nettverket. Man må da fornye tilkoblingen på ruteren, via et konrollgrensesnitt eller ved å restarte den. Men problemet kan selvfølgelig også ligge mellom maskinen og ruteren, og da vil det hjelpe å fornye.

".........................................."

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ok. Litt vanskelig å "se" så mye uten nøyaktige detaljer.

Uansett - hvis du har en router, så har maskinen din en lokal ip-adresse. Hvis routeren/modemet har problemer med å koble opp, så hjelper det ingenting å frigi og fornye ip-adressen på maskinen, da dette kun går på det lokale nettverket. Man må da fornye tilkoblingen på ruteren, via et konrollgrensesnitt eller ved å restarte den. Men problemet kan selvfølgelig også ligge mellom maskinen og ruteren, og da vil det hjelpe å fornye.

".........................................."

Du har sikkert helt rett. Dessuten, regner med at den bruksanvisninga til Tele2 gjelder på et oppsett _uten_ router. Sto nemlig ingen ting om router i oppsettet, så jeg måtte ringe support.

Skrevet

Du har sikkert helt rett. Dessuten, regner med at den bruksanvisninga til Tele2 gjelder på et oppsett _uten_ router. Sto nemlig ingen ting om router i oppsettet, så jeg måtte ringe support.

Nemlig. Bra - så slipper jeg å ligge våken i natt og lure på hva slags magisk løsning de har, som strider mot alt av teknologi :-)

"..........................................."

Gjest BattleClown
Skrevet

Hvis du har en vanlig router, så er routeren koblet mot leverandøren og maskinenen mot routeren. Maskinen aner ingenting om den ip-adressen du har ut - kun den lokale ip-adressen den får av routeren. Kjører du "ipconig /renew", så oppdateres eller fornyes denne lokale adressen, og ikke den du har ut på nettet.

"................................................"

Ok. Da fikk jeg et litt galt inntrykk når jeg satt på BBF, for der fikk jeg ikke en NAT-adresse slik som nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...