Gå til innhold

God fiskemiddag

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeflinkmedfisk
Skrevet

Jeg er mildt sagt elendig på alt som har med fisk og gjøre.

Har du en oppskrift på god fiskemiddag? Gjerne litt utradisjonell og spennende!

Husker fra barndommen kokt fisk, kokt potet og en klatt smør til. Ikke godt, tørt og kjedelig. I tillegg var den dårlig filetert, så mamma løp ofte ut på doen ved siden av kjøkkenet for å harke og spy opp bein ÆSJ!!!!!!!!!!

Jeg må altså prøve å komme over denne "stygga" jeg har til fisk, for vi trenger jo litt fisk i kostholdet!?

Videoannonse
Annonse
Mary Poppins
Skrevet

legg laks i folie og kryddre til med salt og pepper og litt hvitløk, sett det inn i ovnen. For sausen bruker du Bergens fiskesuppe, og tilsetter fløte og Sambal Olik (smak deg frem). Serveres med ris og pariserloff til.

Høres meget enkelt ut men det er veldig godt, sambal olik setter en utrolig god smak på sausen.

Skrevet

Er heller ikke flink med fiskemiddager.

Men det går jo an å ha på skiva: Makrell, peppermakrell, sardiner, sild, røykelaks, osv

Vi bruker bare laks til middager, da med poteter, agurk, smør og rømme til. Dette elsker ungene.

Skrevet

legg laks i folie og kryddre til med salt og pepper og litt hvitløk, sett det inn i ovnen. For sausen bruker du Bergens fiskesuppe, og tilsetter fløte og Sambal Olik (smak deg frem). Serveres med ris og pariserloff til.

Høres meget enkelt ut men det er veldig godt, sambal olik setter en utrolig god smak på sausen.

Nå har det jo kommet en Bergensk fiskesaus også. :)

http://www.toro.no/magasin_vinter/index.php?valg=produkt&undervalg=produkt&produkt=11956

Skrevet

Seibiff, kanskje? Kjøp ferdige seifilèer, rull dem i mel med salt og pepper. Steik i panna. Mykstekt løk hører med. Bruk sjysaus (fra bestevennen min: Toro *S*), kokte poteter og grønnsaker til.

Ikke utradisjonelt, revolusjonerende eller veldig spennende, men godt er det

Skrevet

Denne har jeg fått her en gang, tror jeg. Er kjempegodt!

Jukse-indisk sei:

Kutt

1 liten purre,

1 liten paprika og

2 små epler i biter

Surr i panne med litt olje og curry-pulver. Hell på en skvett matfløte (kan sløyfes) og et glass Tikka masala-blanding. Litt mangochutney er heller ikke negativt. Ha i seifilet og la det småputre til fisken er ferdig. Seien kan byttes ut med reker - eller noe annet. Server med ris, grønn salat og/eller nanbrød.

Skrevet

Fiskegryte i liten form.

2 pakker seifilet deles i biter og krydres. Visp sammen fløte og tomatpure. Ha i mais og purreløk. Hell over fisken i formen. Ost oppå. i ovnen 40 min.

Gjest dobba
Skrevet

Den er ikke utradisjonell, men god. Ligner på den som er skrevet under her:

Kjøp ferdige pakker i frysedisken med fire stk laksefileter. Tin dem og legg dem i folie med olje og litt salt/pepper. Inn i ovnen ved 200 grader og stek dem i ca. 20 min.

Kok poteter og bruk en posesaus som du liker smaken på.Vi bruker hollandaisesaus eller smeltet smør.

Kjøp frosne grønnsaker i pose som du også gir et oppkok.

Lag fiskesuppe fra pose til å ha ved siden av middagen. Det er godt og mettene. For fisk er vanligvis en veldig lett middag.

Dette liker både unge og gamle i heimen. Ikke mange uvante smaker, bare helt vanlig, men likevel god fiskemiddag.

Det viktigste synes vi her hjemme er og avslutte med en søt dessert! Om du ikke lager den selv så bruk ferdig sjokoladepudding eller gele e.l.

Vi liker godt å ha denne søte avslutningen på måltidet, ellers så er det ofte at man kan kjenne fiskesmaken i munnen i flere timer etterpå. Og den gulpingen er ikke positiv...

Skrevet

Kjøp fersk lyr. Del den opp i passe fiskepinnerstykker. Duppes i egg, og så en blanding av brødsmuler eller griljermel og salt og pepper. Hvis du bruker griljermel trenger du ikke å salte så mye, for det inneholder salt. Og så skal det stekes i noen minutter.

Ved siden av har vi kokte poteter og grønnsaker.

Du kan bruke kjøpesaus til, eller å gjøre som meg. Etter at fisken er ferdigstekt(og tatt ut av stekepannen) tar jeg en god klatt smør og smelter den i stekepannen. Tilsetter så karri. Kjapt og greit, og ungene er helt ville etter det.

Jeg har aldri likt smeltet smør, men med karri oppi synes jeg det er digg.

Ungene som generelt er skeptisk til fisk, syntes det var spennende når jeg brukte brødsmuler på. De var med og så på når jeg lagte middag, og¨åt med god appetitt etterpå.

Mrs. Wallace
Skrevet

Fres strimlet paprika og purre i ei panne. Hell over 1/2 liter fiskebuljong, 1/2 beger creme fraiche (eller cremefine).

Ha i etpar teskjeer revet eller syltet ingefær, litt chili og 2-5 spiseskjeer sweet chili-saus. Smak til med salt, pepper og sitron.

Legg i noen gode stykker torskefilet og la det trekke noen minutter til torsken er ferdig.

Server med ris og evt en grønn salat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...