Gå til innhold

Når kan en kattunge være ute om natta?

Anbefalte innlegg

Gjest McDonna
Skrevet

Har en kattunge på 11 uker. Den herjer ofte rundt i huset om natta, og det har hendt jeg har sluppet den ut, slik at vi skal få sove.

Er det for tidlig? Jeg har sjekket noen ganger, og da ligger den på verandaen og ser ut som den koser seg ute.

Er jo mest redd for at rever og andre katter skal ta han, siden har enda er så liten og ikke så flink til å forsvare seg.

Fortsetter under...

Skrevet

Katter skal i bunn og grunn ikke slippes ut før de er 7 mnd gamle faktisk.

Det er fordi at kattene ikke har utviklet stedsansen sin fullt ut før den tid. Lettere for å rote seg bort.

Når det er sagt, så er det mange som ikke bryr seg og slipper katten ut før det.

Gjest McDonna
Skrevet

Katter skal i bunn og grunn ikke slippes ut før de er 7 mnd gamle faktisk.

Det er fordi at kattene ikke har utviklet stedsansen sin fullt ut før den tid. Lettere for å rote seg bort.

Når det er sagt, så er det mange som ikke bryr seg og slipper katten ut før det.

7 mnd? Jøss... Gjelder det altså både om dagen og natta?

Denne katten har vært mye ute på dagtid, og da har den kun holdt seg rundt huset og oss. Litt derfor jeg har tatt sjansen på å slippe den ut om natta, siden den aldri har vist tegn til å stikke av.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Den første katten vi hadde, begynte å gå ut med følge da han var rundt 10-11 uker. Vi fulgte med ham noen uker, så fikk han gradvis gå mer og mer alene.

De kattene vi har nå, var inne fra vi fikk dem til over påske, altså i 6 mnd. Da vi begynte å slippe dem ut, visste de med en gang hvor de bodde, så det er nok en fordel å ha dem inne en god stund.

mumitrollet
Skrevet

Denne katten har vært mye ute på dagtid, og da har den kun holdt seg rundt huset og oss. Litt derfor jeg har tatt sjansen på å slippe den ut om natta, siden den aldri har vist tegn til å stikke av.

Joda, det er visstnok riktig det med 7 måneder, iflg "ekspertene". Men all erfaring viser at vanlige huskatter fint finner frem langt tidligere. Tror egentlig mest det er "fine" rasekatter som er så tomsete at de ikke klarer det før.

Når det er sagt, er min katt på drøye året inne hele natta, bare ute på dagtid.

Skrevet

Nå tenkte jeg mest generelt. Det er fordi kattens stedsans er ikke fullt utviklet før den tiden.

Du risikerer at katten blir skremt av en hund, løper av gårde litt, og finner ikke veien tilbake.

Jeg hadde ihvertfall ikke sluppet ut en kattunge på 11 uker ut om natten.

Annonse

Skrevet

Joda, det er visstnok riktig det med 7 måneder, iflg "ekspertene". Men all erfaring viser at vanlige huskatter fint finner frem langt tidligere. Tror egentlig mest det er "fine" rasekatter som er så tomsete at de ikke klarer det før.

Når det er sagt, er min katt på drøye året inne hele natta, bare ute på dagtid.

Tja, er nå ikke så sikker på at all erfaring viser at huskatter klarer seg bedre.

Er da flust med unge katter, både kattunger og litt eldre, som er savnet både her og der.

mumitrollet
Skrevet

Tja, er nå ikke så sikker på at all erfaring viser at huskatter klarer seg bedre.

Er da flust med unge katter, både kattunger og litt eldre, som er savnet både her og der.

sjelden å se rasekatter etterlyst i lokalavisa her, i alle fall.

Skrevet

sjelden å se rasekatter etterlyst i lokalavisa her, i alle fall.

Det er vel sjelden man slipper ut en katt til 10.000 kr heller da ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...