Gå til innhold

Er det å være "snål" alltid noe negativt?

Anbefalte innlegg

Gjest Elvira76
Skrevet

Husker på videregående at en jente i naboklassen ble beskrevet som "hun snåle, vet du".

Jeg er litt usikker sosialt,ofte redd for å gjøre noe feil i forhold til andre og trekker meg ofte bort i frykt for å bli avvist.

Jeg tenker ofte på at jeg kan bli oppfattet som litt snål.

Hva tenker dere på når dere hører om en snål person?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

9

• Gyda

4

• Mrs. Wallace

3

• Dorthe

2

Gjest poppels
Skrevet

Snål? Det ordet er ikke så vanlig i min dialekt. Men jeg har ofte blitt kaldt rar. Det oppfattes jo ikke så positivt på ungdomskolen, der det er om å gjøre å være helt lik alle andre. Men siden har jeg tenkt, at det er bedre å være rar enn kjedelig!

Mrs. Wallace
Skrevet

Om det er en fra Grenlandsområdet som sier det, tenker jeg i hvert fall at det er positivt, for der betyr det søt. ;o)

Men for øvrig synes jeg slett ikke at det nødvendigvis er negativt å være litt snål i betydningen rar, heller. Mange av mine beste venner er litt rare - og ekstremt underholdende. Har nok blitt kalt rar noen ganger selv, og har aldri blitt deppa for det.

Henger meg på poppels utsagn om at det er bedre å være rar enn å være kjedelig.

Gjest Elvira76
Skrevet

Om det er en fra Grenlandsområdet som sier det, tenker jeg i hvert fall at det er positivt, for der betyr det søt. ;o)

Men for øvrig synes jeg slett ikke at det nødvendigvis er negativt å være litt snål i betydningen rar, heller. Mange av mine beste venner er litt rare - og ekstremt underholdende. Har nok blitt kalt rar noen ganger selv, og har aldri blitt deppa for det.

Henger meg på poppels utsagn om at det er bedre å være rar enn å være kjedelig.

dette er oslospråk,og det var nok ikke brukt i postiv betydning. Dette var en jente som tydeligvis levde sitt eget liv og ikke var så opptatt av å være sammen med andre.

Jeg forsøkt alt jeg kunne å få innpass hos jentene i klassen men klarte det ikke.

Men kanske jeg var like "snål" jeg også?

Er i grublehjørnet i dag...

Mrs. Wallace
Skrevet

dette er oslospråk,og det var nok ikke brukt i postiv betydning. Dette var en jente som tydeligvis levde sitt eget liv og ikke var så opptatt av å være sammen med andre.

Jeg forsøkt alt jeg kunne å få innpass hos jentene i klassen men klarte det ikke.

Mange av de mest interessante og reflekterte menneskene jeg kjenner, er de som i perioder har følt seg litt utenfor eller ikke vært blant ti på topp-lista i skoletiden.

Skrevet

Jeg synes at snåle mennesker er spennende. Mye mer spennende enn A4 mennesker som jeg egentlig synes er så interessante.

Kanskje jeg også er snål?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Snål er bare et negativt ord. Det forventer jeg ikke å høre i bruk av voksne.

Men at en person er spesiell, uvanlig eller "noe for seg selv", kan godt være positivt og spennende.

Gjest poppels
Skrevet

Jeg synes at snåle mennesker er spennende. Mye mer spennende enn A4 mennesker som jeg egentlig synes er så interessante.

Kanskje jeg også er snål?

jeg gjentar: bedre å være rar (/snål) enn kjedelig! ;o)

god helg!

Skrevet

Jeg er fra Haugesund, og der er snål et positivt ord. Betyr søt/rar/spesiell på en positiv måte.

Nå bor jeg i Bergen, og der betyr snål rar på en negativ måte.

Jeg husker da vi fikk presang til datteren vår da hun ble født, så sa jeg at den var snål, og mente det positivt. Hun vi fikk presangen av var kjapp med å svare at vi kunne jo bytte den.

Jeg tenkte ikke over det med en gang, men etter at hun var gått gikk det opp for meg at hun trodde jeg ikke likte den. Litt flaut.

En annen gang jeg glemte meg og snakket Haugesundsk, fikk jeg 10 liter maling istedet for 3. Jeg hadde sagt at jeg skulle ha "tri" liter.

Skrevet

jeg gjentar: bedre å være rar (/snål) enn kjedelig! ;o)

god helg!

Hihi

Skrevet

Artig at det tema ble tatt opp her nå, for jeg satt nettopp hos frisøren og diskuterte det samme. Fra min hjemby er snål noe negativt. Her jeg bor er det positivt.

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene dine, men jeg har litt erfaring:

Der jeg vokste opp, betydde "snål" noe sånt som små-rar, ikke dum, stygg eller noe sånt, men litt spesiell. Det kunne godt være positivt, men det kunne også oppfattes som negativ betegnelse på en person.

Så flyttet jeg til Telemark for å studere, og etter et par dager, fikk jeg høre at jeg var den snåleste person mange i min klasse hadde møtt! De sa dette med et smil, og gav meg klemmer og greier, så jeg var mildt sagt noget forvirret. Da fortalte de at det å være "snål" betydde at jeg var søt, morsom, flink, grei, real osv. Det var et av de største komplimentene man kunne gi et menneske, forstod jeg!;-)

Så det begrepet snål kan være både positivt og "negativt" (hermetegn fordi det liksom ikke er negativt ment av dem som sier det, men oppfattes negativt av mottakeren... Hm, ble vanskelig dette her!;-).

Skrevet

Men at en person er spesiell, uvanlig eller "noe for seg selv", kan godt være positivt og spennende.

Har du noensinne møtt folk fra andre steder i landet enn der du bor nå? Jeg bare spør, ble faktisk litt provosert!;-/

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er fra Haugesund, og der er snål et positivt ord. Betyr søt/rar/spesiell på en positiv måte.

Nå bor jeg i Bergen, og der betyr snål rar på en negativ måte.

Jeg husker da vi fikk presang til datteren vår da hun ble født, så sa jeg at den var snål, og mente det positivt. Hun vi fikk presangen av var kjapp med å svare at vi kunne jo bytte den.

Jeg tenkte ikke over det med en gang, men etter at hun var gått gikk det opp for meg at hun trodde jeg ikke likte den. Litt flaut.

En annen gang jeg glemte meg og snakket Haugesundsk, fikk jeg 10 liter maling istedet for 3. Jeg hadde sagt at jeg skulle ha "tri" liter.

Og blander man inn svensk, blir det mer forvikling, for der betyr snål gjerrig. ;o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du noensinne møtt folk fra andre steder i landet enn der du bor nå? Jeg bare spør, ble faktisk litt provosert!;-/

Hva var det som provoserte deg?

At jeg syns at det å være spesiell kan være positivt? Jeg omgås ikke bare A4-personer om det er det du tror.

Angelica :o)
Skrevet

Enig med deg! :D

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men jeg glemte å svare på det du spurte om:

Jeg har bare truffet de som bor i gata her. Har aldri noensinne snakket med noen fra andre steder i Norge. Men det gjør ikke noe, jeg bor i verdens midtpunkt, så jeg vet alt som er å vite.

Skrevet

For meg er "snålt" et negativt ladet ord.

Alle som er snåle er litt "rare".

En ting kan også være snål, og da er den rar - for meg.

En snål kjole kunne jeg aldri ha brukt.

Gjest ernas
Skrevet

På hvilken måte var hun snål da?

Det jeg har meket meg er at sure folk ofte ikke liker snåle personer mens andre som regel har sansen for de.

Så lenge en person er snill så synse jeg snåle personer bare er gøy å være sammen med. De snåle jeg har møtt har bare vært gode mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...