Gå til innhold

Er det å være "snål" alltid noe negativt?

Anbefalte innlegg

Gjest fridalida
Skrevet

Jeg tenker "spesiell", og venter på resten av forklaringen eller til jeg har truffet personen før jeg tar stilling til om snålheten er positiv eller negativ.

Altså ikke alltid negativt, synes

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

9

• Gyda

4

• Mrs. Wallace

3

• Dorthe

2

Skrevet

Hva var det som provoserte deg?

At jeg syns at det å være spesiell kan være positivt? Jeg omgås ikke bare A4-personer om det er det du tror.

Nei, men det du sa om at du ikke forventet å høre ordet snål av en voksen person!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, men det du sa om at du ikke forventet å høre ordet snål av en voksen person!

Det skulle da være underforstått at jeg mente bruk av ordet snål i betydningen "rar, merkelig", altså bare negativt.

Jeg forventer ikke at voksne omtaler andre på den måten.

Skrevet

Men jeg glemte å svare på det du spurte om:

Jeg har bare truffet de som bor i gata her. Har aldri noensinne snakket med noen fra andre steder i Norge. Men det gjør ikke noe, jeg bor i verdens midtpunkt, så jeg vet alt som er å vite.

Bra!;-) For jeg har vært i alle verdenshjørner, og er derfor super-oppdatert på alle verdens språk og dialekter! Jeg vet alt! Nemlig;-0

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Bra!;-) For jeg har vært i alle verdenshjørner, og er derfor super-oppdatert på alle verdens språk og dialekter! Jeg vet alt! Nemlig;-0

Siden vi begge vet alt, så skulle det være moro å treffes :-)

Men da må du komme hit, og så håper jeg at du bor i gata mi, ellers kan jeg ikke møte deg og få noen vrangforestillinger ;-)

Skrevet

Siden vi begge vet alt, så skulle det være moro å treffes :-)

Men da må du komme hit, og så håper jeg at du bor i gata mi, ellers kan jeg ikke møte deg og få noen vrangforestillinger ;-)

Selvfølgelig må det være jeg som kommer til deg!;-) Forventer da ikke at _du_ vil spasere inn i en bil og reise fra "gata di!" Selv om du er litt snål.... *hehe*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Selvfølgelig må det være jeg som kommer til deg!;-) Forventer da ikke at _du_ vil spasere inn i en bil og reise fra "gata di!" Selv om du er litt snål.... *hehe*

Jeg er ikke bare litt snål, skal jeg si deg, jeg er i tillegg temmelig spesiell.

Så bare kom til gata mi, men da må du velge den dialekten som jeg snakker, det er ingen andre ord jeg forstår.

Skrevet

Jeg er ikke bare litt snål, skal jeg si deg, jeg er i tillegg temmelig spesiell.

Så bare kom til gata mi, men da må du velge den dialekten som jeg snakker, det er ingen andre ord jeg forstår.

Greit det!;-) Men da må jeg nesten få mentalt forberede meg på hva slags mennesketype du er!? Er du fra Finnmark, Rogaland, Østfold, Oslo, Hedmark......:-)

Skrevet

I den gata du bor, bruker dere ordet "karsle"?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Greit det!;-) Men da må jeg nesten få mentalt forberede meg på hva slags mennesketype du er!? Er du fra Finnmark, Rogaland, Østfold, Oslo, Hedmark......:-)

Nå snakket vi vel om hvor jeg bor, ikke hvor jeg er i fra?

Jeg bor i en kort liten gatestump på Østlandet et sted. Jeg er fra en annen landsdel, men der snakket jeg aldri med noen, jeg holdt meg i min egen lille boble til jeg kom hit til gata mi og ble allvitende.

Skrevet

Nå snakket vi vel om hvor jeg bor, ikke hvor jeg er i fra?

Jeg bor i en kort liten gatestump på Østlandet et sted. Jeg er fra en annen landsdel, men der snakket jeg aldri med noen, jeg holdt meg i min egen lille boble til jeg kom hit til gata mi og ble allvitende.

Åh.. Er du ikke fra østlandet egentlig? Du tør vel kanskje ikke fortelle hvor du er fra.? Selv er jeg jo litt tilbakeholden med det.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Åh.. Er du ikke fra østlandet egentlig? Du tør vel kanskje ikke fortelle hvor du er fra.? Selv er jeg jo litt tilbakeholden med det.

Siden jeg aldri har snakket med noen utenfor gatestumpen min, så spiller det jo egentlig ingen rolle hvor jeg er i fra ;)

Så det holder jeg for meg selv.

Skrevet

Siden jeg aldri har snakket med noen utenfor gatestumpen min, så spiller det jo egentlig ingen rolle hvor jeg er i fra ;)

Så det holder jeg for meg selv.

Jaja, bare vær så kjip du! Får vel heller leve med det ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jaja, bare vær så kjip du! Får vel heller leve med det ;)

Jeg er ikke kjip, jeg er bare snål!

Dessuten er jeg ikke helt sikker på hvilken landsdel jeg kommer fra, du skal se det bare var nabogata :P

Skrevet

Jeg er ikke kjip, jeg er bare snål!

Dessuten er jeg ikke helt sikker på hvilken landsdel jeg kommer fra, du skal se det bare var nabogata :P

Kommer jo an på hvem som uttaler seg.

Er ordet snål negativt der du kommer fra også? Jeg bor også i en helt annen landsdel en der jeg opprinnelig kommer fra. Her jeg bor er "snål" positivt, der jeg er fra er det negativt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kommer jo an på hvem som uttaler seg.

Er ordet snål negativt der du kommer fra også? Jeg bor også i en helt annen landsdel en der jeg opprinnelig kommer fra. Her jeg bor er "snål" positivt, der jeg er fra er det negativt.

Her er snål bare negativt. Det var sånn dette startet, at jeg ble kritisert for å si at jeg ikke forventer at noen voksne bruker det ordet.

Skrevet

Her er snål bare negativt. Det var sånn dette startet, at jeg ble kritisert for å si at jeg ikke forventer at noen voksne bruker det ordet.

Jeg reagerte jo litt selv første gang noen sa noe om snålt til meg. Hun smilte og så positiv ut. For meg var det negativt. Nå unngår jeg å bruke det ordet selv for å slippe misforståelser.

Her sier de ofte at unger er så snåle.

Dialekter er egentlig interessante, men når det får motsatt betydning kan det skape kjedelige situasjoner.

*Fremdeles nysgjerrig på hvor du egentlig er fra*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg reagerte jo litt selv første gang noen sa noe om snålt til meg. Hun smilte og så positiv ut. For meg var det negativt. Nå unngår jeg å bruke det ordet selv for å slippe misforståelser.

Her sier de ofte at unger er så snåle.

Dialekter er egentlig interessante, men når det får motsatt betydning kan det skape kjedelige situasjoner.

*Fremdeles nysgjerrig på hvor du egentlig er fra*

Ikke legg så mye vekt på at jeg påstod at jeg kom fra en annen landsdel. Jeg er ikke så seriøs at det gjør noe i denne tråden ;-)

Det var bare for å markere at det neppe stemmer at jeg bare har snakket med folk i denne gata.

Skrevet

Ikke legg så mye vekt på at jeg påstod at jeg kom fra en annen landsdel. Jeg er ikke så seriøs at det gjør noe i denne tråden ;-)

Det var bare for å markere at det neppe stemmer at jeg bare har snakket med folk i denne gata.

Pytt pytt. Jeg veit jo at du er fra denne gata i øst, så det andre du skreiv tar jeg som fredagsunderholdning :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Pytt pytt. Jeg veit jo at du er fra denne gata i øst, så det andre du skreiv tar jeg som fredagsunderholdning :)

He he, du har skjønt det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...