Gå til innhold

Er det å være "snål" alltid noe negativt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå snakket vi vel om hvor jeg bor, ikke hvor jeg er i fra?

Jeg bor i en kort liten gatestump på Østlandet et sted. Jeg er fra en annen landsdel, men der snakket jeg aldri med noen, jeg holdt meg i min egen lille boble til jeg kom hit til gata mi og ble allvitende.

ÅH!? Har du flytta på deg, altså!? Nå mista du noen stjerner i margen, altså.... Du skal/skulle jo ikke flytte på deg, du!? Men ok! Da har duvært utafor nettet ditt en gang, og det får jaggu holde!;-)

Neida, slutter mens leken er god, jeg nå. Ha ei riktig god helg, - og takk for "meningsutvekslinga"!;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

9

• Gyda

4

• Mrs. Wallace

3

• Dorthe

2

Skrevet

I den gata du bor, bruker dere ordet "karsle"?

Dæ bruka e! Karsle, altså! _men e bur ikkje i noggo ga'ttu, hellan! (Og dessuten prater jeg ikke slik jeg skreiv, nå.... Ha!)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

ÅH!? Har du flytta på deg, altså!? Nå mista du noen stjerner i margen, altså.... Du skal/skulle jo ikke flytte på deg, du!? Men ok! Da har duvært utafor nettet ditt en gang, og det får jaggu holde!;-)

Neida, slutter mens leken er god, jeg nå. Ha ei riktig god helg, - og takk for "meningsutvekslinga"!;-)

Takk for nå :)

Jeg bare bløffet angående flytting av landsdel, men jeg har flyttet fra et fylke til et annet innen landsdelen da ;-)

Skrevet

Snål er ikke bra. Snål = rar. En person som oppfører seg merkelig.

Spesiell er mer positivt ladet.

Gjest Elextra
Skrevet

Kommer helt an på hvem som bruker betegnelsen, tror jeg. Noen ganger legges det mer positivit å være "snål" enn å være "normal" (=kjedelig). Jo voksnere man blir, jo mer akseptert er det jo å skille seg ut.

Men generelt er vel snål en negativladet betegnelse.

Skrevet

Dæ bruka e! Karsle, altså! _men e bur ikkje i noggo ga'ttu, hellan! (Og dessuten prater jeg ikke slik jeg skreiv, nå.... Ha!)

_Er_ det et ord, altså? Trodde bare jeg dikta det opp, jeg. :)

Gjest Calóni
Skrevet

Det hender jeg får en "du er SNÅL, assa!" når jeg får noe fiffig for meg. I de sistuasjonene er det ikke negativt ladet, men mer som "ja, sånt kan bare DU finne på", eller "du er nå noe for deg selv, da".

Mulig det blir mest brukt negativt, men jeg har ord jeg heller ville brukt om jeg ikke likte en person, for å si det sånn.

Skrevet

_Er_ det et ord, altså? Trodde bare jeg dikta det opp, jeg. :)

*hihi* Nei, da! Karsle er et ord, ja! Det betyr noe sånt som "viktigper, veslevoksen, voksent..." "

Eks: "No va'n jammen karsle der'n gjekk!" om en 2-åring i dress, f.eks.

Det er oftest positivt ladet, men det kan også brukes ironisk:

Om en person med litt frynsete bakgunn uttaler seg om fyllekjøring osv. "Dæ va karsle sagt, du!"

Litt vanskelig å forklare, og jeg har ikke ordboka fra bygda mi her...

Skrevet

*hihi* Nei, da! Karsle er et ord, ja! Det betyr noe sånt som "viktigper, veslevoksen, voksent..." "

Eks: "No va'n jammen karsle der'n gjekk!" om en 2-åring i dress, f.eks.

Det er oftest positivt ladet, men det kan også brukes ironisk:

Om en person med litt frynsete bakgunn uttaler seg om fyllekjøring osv. "Dæ va karsle sagt, du!"

Litt vanskelig å forklare, og jeg har ikke ordboka fra bygda mi her...

Hehe! Det er ikke lett å finne på nye ord, nei!

Og forklaringen gir seg - jeg skjønner godt at det er snakk om å prøve å være kar. Og dermed karsle' (eller karslig, litt mer normert).

Ja - da lærte jeg altså et nytt ord. Takk! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...