Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

2

• Gyda

2

• hare1365380455

1

• NeaNoor

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Personifica
Skrevet

Jeg er venstrehendt. Sønnen min er ikke det. Flott å se at du skriver venstrehendt og ikke "kjeivhendt" som er negativt ladet.

Skrevet

Jeg er venstrehendt. Grunnen til at vi skal ha kortere levetid er rett og slett faren for å skade seg på maskiner laget for høyrehendte.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg er begge deler... Skriver med høyre, så jeg er mest høyrehendt. Men bruker f.eks.kniv med venstre hånd. Min mor er venstrehendt, så kanskje er jeg faktisk begge deler... ;-)

Skrevet

Jeg er høyrehendt og det er resten av familien også.

Jeg har ei søster og en bestefar som er venstrehendt.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er høyrehendt og mannen venstrehendt. Alle tre barna våre er høyrehendte, som meg. Mellomsten hinker riktignok absolutt best med venstrefoten, så kanskje har hun noen venstrehendt-gener? ;-)

Hvordan snakker mannen din tegnspråk? "Speilvendt"? Det gjør jeg nemlig, men jeg har lagt merke til at det ikke er alle venstrehendte som gjør det. Hun ene dama på tegnspråknyhetene er forøvrig litt forvirra ser det ut til, for hun bytter mye på ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er venstrehendt. Sønnen min er ikke det. Flott å se at du skriver venstrehendt og ikke "kjeivhendt" som er negativt ladet.

Det er ikke kjeivhendt, da, det er "keivhendt", i såfall :P Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er negativt ladet, men jeg har "tillatt" meg å bruke det, ettersom jeg er venstrehendt selv. Men jeg bruker mest det PK seff, da :P

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er venstrehendt.

Jeg vet ikke om en eneste person i hele slekta mi som er venstrehendt, og det er jo i mot statistikken egentlig, da det er 10-15% av oss omtrent som er venstrehendte.

Jeg forstua venstrearma i fjor høst, og jeg måtte da skrive en del med høyre. Nå har jeg hatt en skade i den siden litt før jul, så jeg må hovedsaklig skrive med høyre. Så jeg har blitt veldig god på å skrive med begge hender (høyre går det saktere med, dog), men å smøre på en brødskive med høyre hånd er heeelt umulig.

Det er som Dark Pink sier. Grunnen til at vi liksom skal ha kortere levealder er at vi har større sjanse for å skade oss på ting som er tilrettelagt høyrehendte.

Dessuten, dersom det kommer en bil mot deg i samme kjørefelt, så har venstrehendte lett for å svinge til venstre, ut i motsatt kjørebane, mens høyrehendte gjerne svinger til høyre, ut i grøfta. Og det er jo gjerne det tryggeste. Jeg leste det i Illustrert Vitenskap, og jeg tenkte etter, og kjenner at jeg nok instinktivt ville svingt ut i motsatt kjørebane. Litt ekkelt å tenke på, for det er sånt man ikke kan gjøre så mye med kanskje, for i en slik situasjon må man bare handle på impuls, man rekker ikke tenke.

Gjest Personifica
Skrevet

Det er ikke kjeivhendt, da, det er "keivhendt", i såfall :P Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er negativt ladet, men jeg har "tillatt" meg å bruke det, ettersom jeg er venstrehendt selv. Men jeg bruker mest det PK seff, da :P

Neida, ikke fryktelig nærtagende pga ordbruken keivhendt jeg altså. Men det er negativt. Det hører man jo. Keiv, altså på en måte galt. Absolutt riktig å kalle det venstrehendt.

Gjest Calóni
Skrevet

Neida, ikke fryktelig nærtagende pga ordbruken keivhendt jeg altså. Men det er negativt. Det hører man jo. Keiv, altså på en måte galt. Absolutt riktig å kalle det venstrehendt.

Betyr "keiv" galt? Jeg vet at mange ikke liker "keivhendt" fordi de mener at "jeg er jo ikke skjeiv!". Men der har du den forsvinnende KJ-lyden ;)

Men venstrehendt er jo forsåvidt rett med tanke på at det er det motsatte av høyrehendt. Jeg husker på en fest en gang, så spurte jeg en fyr om han var keivhendt (det var noe han gjorde med venstre hånd). Han satte opp en fornærmet mine og sa "nei, jeg er -venstrehendt-!", og så ut som om han hadde tenkt å gi meg den kjeftesmella. "åja", sa jeg rolig. "-jeg- er keivhendt". Da roet han seg. Det er liksom lov for de som er det selv å kalle seg det. Akkurat som at en neger kan kalle seg nigger om han vil, eller en pakistaner kan kalle seg pakkis.

Gjest togli
Skrevet

Hvordan snakker mannen din tegnspråk? "Speilvendt"? Det gjør jeg nemlig, men jeg har lagt merke til at det ikke er alle venstrehendte som gjør det. Hun ene dama på tegnspråknyhetene er forøvrig litt forvirra ser det ut til, for hun bytter mye på ;)

Hehe, jeg måtte faktisk gå og sjekke om han prata med høyre eller venstre hånd... Og, ja, han var venstrehendt også her :-)

Det jeg har bitt meg merke i, er at hørende lett blir forvirra når noen bruker "feil" hånd. Vi døve merker visst ikke sånt ;-)

Når jeg underviser i ts skjer det ofte at noen i gruppen er venstrehendte. De er gjerne litt forvirra i starten, så det tar tid før de "kjenner" hvilken hånd som enklest er aktiv i språket!

Gjest togli
Skrevet

nå bare må jeg se nøyere etter på ts-nyhetene. Ble litt nysgjerrig på hvem av dem som er "språkforvirra" *hehe*

Gjest Calóni
Skrevet

Hehe, jeg måtte faktisk gå og sjekke om han prata med høyre eller venstre hånd... Og, ja, han var venstrehendt også her :-)

Det jeg har bitt meg merke i, er at hørende lett blir forvirra når noen bruker "feil" hånd. Vi døve merker visst ikke sånt ;-)

Når jeg underviser i ts skjer det ofte at noen i gruppen er venstrehendte. De er gjerne litt forvirra i starten, så det tar tid før de "kjenner" hvilken hånd som enklest er aktiv i språket!

Jeg får faktisk en del tilbakemeldinger fra døve også om at jeg er venstrehendt. Men det virker definitivt verst for hørende, ja! Jeg la ikke merke til selv at jeg gjorde det speilvendt før, det kom så naturlig. Men jeg måtte passe meg slik at jeg ble konsekvent, for jeg hadde lett for å gjøre en del enhåndstegn med høyre, og det blir bare kronglete.

Det er det hun gjør, hun damen på tegnspråknyhetene. Hun bruker litt høyrehånda og litt venstrehånda på enhåndstegn, og så bruker hun litt venstrehånda og litt høyrehånda som aktiv hånd på tohåndstegn. Ser litt pussig ut, men ikke noe spesielt vanskeligere å følge med på sånn egentlig.

Gjest togli
Skrevet

Jeg får faktisk en del tilbakemeldinger fra døve også om at jeg er venstrehendt. Men det virker definitivt verst for hørende, ja! Jeg la ikke merke til selv at jeg gjorde det speilvendt før, det kom så naturlig. Men jeg måtte passe meg slik at jeg ble konsekvent, for jeg hadde lett for å gjøre en del enhåndstegn med høyre, og det blir bare kronglete.

Det er det hun gjør, hun damen på tegnspråknyhetene. Hun bruker litt høyrehånda og litt venstrehånda på enhåndstegn, og så bruker hun litt venstrehånda og litt høyrehånda som aktiv hånd på tohåndstegn. Ser litt pussig ut, men ikke noe spesielt vanskeligere å følge med på sånn egentlig.

Det er sikkert jeg som har manglende evner til å se slikt (det er nok der den dårlige retningssansen og romfølelsen min ligger ;-)).

Vet du hva damen på nyhetene heter eller kan du beskrive utseendet/alder? Da kan jeg kanskje se henne for meg i RL :-)

Gjest Calóni
Skrevet

nå bare må jeg se nøyere etter på ts-nyhetene. Ble litt nysgjerrig på hvem av dem som er "språkforvirra" *hehe*

Det er sikkert et par år siden jeg så fast på TS-nyhetene, så jeg er ikke sikker på om hun jobber der lenger. Det er ei litt eldre dame, ofte kledd i en lilla overdel, tror jeg...Ganske lyst, kort hår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...