Gå til innhold

Kan ikke 10-åringer svømme

Anbefalte innlegg

Gjest svømmedyktig
Skrevet

Det er så trist å lese om den 10 år gamle gutten som druknet i dag. For en tragedie.

Det jeg synes er merkelig er at det sies at han ikke kunne svømme. Lærer ikke barn å svømme allerede fra 1. klasse?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Gyda

9

• org

6

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er forskjell på å kunne svømme i et varmt svømmebasseng og i havet. Nå vet ikke jeg hvor denne gutten druknet, men det kan være andre grunner enn at han ikke kunne svømme. Til og med voksne mennesker drukner, selv om de er svømmedyktige.

Skrevet

Nei, desvverre er budsjettene på norske skoler så dårlig at unger ikke får særlig til svømmeundervisning. Poden min har vært i svømmehall to ganger nå i vår og han går ut andre klasse nå.

Og jeg har ikke råd til å ta ham med i Pirbadet så ofte at jeg klarer å lære ham å svømme på egenhånd, dessverre.

Skrevet

"Lærer ikke barn å svømme allerede fra 1. klasse?"

Nei. I vår kommune begrenser svømmeundervisningen seg til ca 8-10 timer på to av sju klassetrinn. Det sier seg selv at ingen blir svømmedyktige av det. Svømmetilbudet hos oss tror jeg er minimumskravet som er satt for småskolen.

Skrevet

Dessverre. Svømmeopplæringen på _mange_ skoler svikter. Jeg tror det står i læreplanen at elevene skal ha et minimum timer senest i tredje klasse, men det er langt fra alle skoler som oppfyller dette. Sønnen min hadde svømming først i slutten av fjerde klasse. I tillegg til det - så er det utrolig varierende kvalitet på det som kalles svømmeopplæring. Veldig ofte får elevene bare være i bassenget den tiden de skal, og de som kan svømme svømmer, og som ikke kan det, får svært liten oppfølging og avslutter det som heter svømmeopplæring like svømmeudyktige som da de begynte.

Ikke alle foreldre føler et ansvar og følger opp heller.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

I vår kommune får barna bare et kort svømmekurs i tredjeklasse.

Jeg snakket mye med svømmeinstruktørene som var rimelig fortvilet over situasjonen.

De fortalte at mange av barna ikke lærer å svømme i løpet av dette kurset, ikke minst fordi mange av dem ikke har blitt tatt med noe særlig i basseng av foreldrene fra før.

Skrevet

Det sto også i en av avisene at han var av utenlandsk herkomst; om han var kommet til landet ganske nylig kan han jo ha gått glipp av den (lille) svømmeundervisning som tilbys i grunnskolen.

Fryktelig historie, tenk på etterpåklokskapen til hun moren som dro alene på stranda med ti unger...

Skrevet

Er ikke lenge siden svømmeforbundet tok opp dette med stortinget el. no - dette er et kjempeproblem, ikke minst for innvandrerbarn.

Svært mange svømmehaller står tomme pga manglende penger til vedlikehold, og svømmeundervisning i skolene er kuttet ned til et minimum.

Tragisk!

Alle burde kunne svømme, liten som stor.

Skrevet

Jeg gikk tilogmed på skolen da skolene hadde råd til å gi svømmeundervisning 1 gang i uka i 3 år.

Og selv jeg var 11 før jeg lærte meg å svømme ut over å kave noen meter.

Dårlig koordinasjon.

Skrevet

Dessverre. Svømmeopplæringen på _mange_ skoler svikter. Jeg tror det står i læreplanen at elevene skal ha et minimum timer senest i tredje klasse, men det er langt fra alle skoler som oppfyller dette. Sønnen min hadde svømming først i slutten av fjerde klasse. I tillegg til det - så er det utrolig varierende kvalitet på det som kalles svømmeopplæring. Veldig ofte får elevene bare være i bassenget den tiden de skal, og de som kan svømme svømmer, og som ikke kan det, får svært liten oppfølging og avslutter det som heter svømmeopplæring like svømmeudyktige som da de begynte.

"Ikke alle foreldre føler et ansvar og følger opp heller."

Når det å benytte nærmeste svømmebasseng innebærer minst en dagstur, slik tilfellet faktisk er mange steder i landet vårt, har barnas svømmedyktighet lite å gjøre med foreldrenes ansvarsfølelse.

Gjest svømmedyktig
Skrevet

Jeg gikk tilogmed på skolen da skolene hadde råd til å gi svømmeundervisning 1 gang i uka i 3 år.

Og selv jeg var 11 før jeg lærte meg å svømme ut over å kave noen meter.

Dårlig koordinasjon.

På skolen vår får barna svømmeundervisning fra første klasse, to timer annehver uke. Skjønner jo nå at vi er priviligert.

Skrevet

"Ikke alle foreldre føler et ansvar og følger opp heller."

Her reagerer jeg som Asterix. Ikke at det tar meg en dagstur, men det går faktisk en del timer ja. I helgene kan man bare glemme å prøve å lære ungene å svømme i Pirbadet, da er det smekkfullt! Og skal vi dra midt i uka så tar det meg 4 (fire!) busser fra jeg drar fra jobb til jeg har vært innom bhg/sfo og hentet unger og vi har kommet oss nedover til Pirbadet.

I tillegg til at det koster (midtuke) 240,- (helg 280,-) for meg og ungene å komme inn + at det for ungene koster tilsammen 44,- i busspenger frem og tilbake (jeg har månedskort) så blir det for dyrt til at jeg har råd så veldig ofte. Så det har ofte overhode ingenting med at man ikke gidder ta ansvar og følge det opp!

Hadde svømmehallen ligget i gangavstand og vært overkommelig i pris så hadde vi vært der ofte.

Gjest svømmedyktig
Skrevet

Det sto også i en av avisene at han var av utenlandsk herkomst; om han var kommet til landet ganske nylig kan han jo ha gått glipp av den (lille) svømmeundervisning som tilbys i grunnskolen.

Fryktelig historie, tenk på etterpåklokskapen til hun moren som dro alene på stranda med ti unger...

Huff ja, får frysninger ved å tenke på dette. Synes synd på henne som hadde ansvaret for barna.

Skrevet

Gutten min går ut av 3. klasse nå og de har ikke hatt svømming enda. Foreldre må lære barna sine å svømme selv i disse dager. Det er ikke lenger som da vi var små.

Skrevet

1.klassingen min har svømming på skolen, og de lærer allerede noe svømming. Det blir mer i 2.klasse også.

Datteren min har og gått på svømmekurs, og da lærte hun mye i tillegg til at vi har gått en del i svømmehallen med henne.

Hun lærte seg å svømme ifjor.

Jeg er enig i at skolen bør ha svømmeundervisning, men foreldrene har og et ansvar her. Og svømmekurs kan være gull verdt!

Men jeg ser jo at vi er heldige som har såpass med svømming for ungene som de har her i 1.klasse. :-)

Gjest svømmedyktig
Skrevet

1.klassingen min har svømming på skolen, og de lærer allerede noe svømming. Det blir mer i 2.klasse også.

Datteren min har og gått på svømmekurs, og da lærte hun mye i tillegg til at vi har gått en del i svømmehallen med henne.

Hun lærte seg å svømme ifjor.

Jeg er enig i at skolen bør ha svømmeundervisning, men foreldrene har og et ansvar her. Og svømmekurs kan være gull verdt!

Men jeg ser jo at vi er heldige som har såpass med svømming for ungene som de har her i 1.klasse. :-)

For at foreldrene skal kunne følge opp dette ansvaret mange mener de har må det jo legges til rette for det, f.eks med basseng i nærheten. Det er mange som har lang reisevei til basseng.

Først og fremst synes jeg at ansvaret hviler på våre bevilgende myndigheter.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hos oss starter skolen med svømmeundervisning når ungene går i 4 klasse... De får undervisning et år eller to. Men ikke hver uke.

Skrevet

Hos oss starter skolen med svømmeundervisning når ungene går i 4 klasse... De får undervisning et år eller to. Men ikke hver uke.

Sånn tror jeg det var da jeg gikk på skolen også, kan ikke huske at vi hadde svømming før 4. klasse. Jeg lærte ikke å svømme av svømmelæreren, men ved å se på en av jentene i klasse som kunne svømme husker jeg.

Gjest T. Sol.
Skrevet

Nei, desvverre er budsjettene på norske skoler så dårlig at unger ikke får særlig til svømmeundervisning. Poden min har vært i svømmehall to ganger nå i vår og han går ut andre klasse nå.

Og jeg har ikke råd til å ta ham med i Pirbadet så ofte at jeg klarer å lære ham å svømme på egenhånd, dessverre.

Ansvarsfulle foreldre, som faktisk er glade i ungene sine, setter av penger for å sende barna på et ordentlig svømmekurs med kvalifiserte instruktører.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ansvarsfulle foreldre, som faktisk er glade i ungene sine, setter av penger for å sende barna på et ordentlig svømmekurs med kvalifiserte instruktører.

Forsiktig..!

Ikke alle har tilbud der de bor.

Ikke alle har økonomi.

Vi har sendt våre på svømmekurs. Hver uke i opptil 2 år. De lærte ikke svømme, men å bli strak i kroppen i vannet.

Elendig tilbud og forskjellsbehandling de lux av barna, hvor kun de som hadde potensiale til å bli _gode_ svømmere ble prioritert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...