Gå til innhold

Kan ikke 10-åringer svømme

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Ikke alle foreldre føler et ansvar og følger opp heller."

Her reagerer jeg som Asterix. Ikke at det tar meg en dagstur, men det går faktisk en del timer ja. I helgene kan man bare glemme å prøve å lære ungene å svømme i Pirbadet, da er det smekkfullt! Og skal vi dra midt i uka så tar det meg 4 (fire!) busser fra jeg drar fra jobb til jeg har vært innom bhg/sfo og hentet unger og vi har kommet oss nedover til Pirbadet.

I tillegg til at det koster (midtuke) 240,- (helg 280,-) for meg og ungene å komme inn + at det for ungene koster tilsammen 44,- i busspenger frem og tilbake (jeg har månedskort) så blir det for dyrt til at jeg har råd så veldig ofte. Så det har ofte overhode ingenting med at man ikke gidder ta ansvar og følge det opp!

Hadde svømmehallen ligget i gangavstand og vært overkommelig i pris så hadde vi vært der ofte.

Ja, det er ikke særlig overkommelig de fleste steder å skulle gi ungene tilfredsstillende svømmeundervisning på fritida nei.

Her jeg bor(dvs nesten 5 mil + ei ferge unna) planlegger de nå badeland, som jo da fordi det vil koste flesk å bygge skal koste 100 kr for voksne og 50 kr pr barn å komme inn på. Om det hadde vært der nå ville det da for vår familie kostet 600 kr bare i inngangspenger + da kjøring og fergeutgifter. Før det er bygd(om det virkelig blir bygd) er i hvertfall eldstemann kommet opp i voksenbillet så da blir det enda mer.

Hadde det derimot vært et basseng her i nærheten med overkommelig pris ville hele familien fort utviklet svømmehud, da vi elsker å være i vannet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Gyda

9

• org

6

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De har 10 timer svømmeundervisning i 4 klasse. Ikke alle lærer å svømme på de timene.

Minstemann er en fisk i vannet han altså men det er fordi mannen til ei venninna lærte ham det da han var 5 år.

Skrevet

Ansvarsfulle foreldre, som faktisk er glade i ungene sine, setter av penger for å sende barna på et ordentlig svømmekurs med kvalifiserte instruktører.

Du lever visst i et annet land enn i hvertfall meg tydeligvis...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Her reagerer jeg som Asterix. Ikke at det tar meg en dagstur, men det går faktisk en del timer ja. I helgene kan man bare glemme å prøve å lære ungene å svømme i Pirbadet, da er det smekkfullt! Og skal vi dra midt i uka så tar det meg 4 (fire!) busser fra jeg drar fra jobb til jeg har vært innom bhg/sfo og hentet unger og vi har kommet oss nedover til Pirbadet.

I tillegg til at det koster (midtuke) 240,- (helg 280,-) for meg og ungene å komme inn + at det for ungene koster tilsammen 44,- i busspenger frem og tilbake (jeg har månedskort) så blir det for dyrt til at jeg har råd så veldig ofte. Så det har ofte overhode ingenting med at man ikke gidder ta ansvar og følge det opp!

Hadde svømmehallen ligget i gangavstand og vært overkommelig i pris så hadde vi vært der ofte.

Det finnes vel andre og billigere svømmehaller enn Pirbadet i Trondheim?

Skrevet

Ansvarsfulle foreldre, som faktisk er glade i ungene sine, setter av penger for å sende barna på et ordentlig svømmekurs med kvalifiserte instruktører.

Du er en dust altså. Å være en ansvarsfull foreldre har ikke noe med penger å gjøre. Da hadde nok både barnetrygd og barnetillegg vært mye høyere enn det er i dag.

Skrevet

Det finnes vel andre og billigere svømmehaller enn Pirbadet i Trondheim?

Husebybadet, men det er ikke nærmere i antall busser.

Ellers er det sikkert noen trimsentra som har basseng, men selvfølgelig ikke det som ligger 3 min gange herfra. :o(

Gjest Princess Peach
Skrevet

Husebybadet, men det er ikke nærmere i antall busser.

Ellers er det sikkert noen trimsentra som har basseng, men selvfølgelig ikke det som ligger 3 min gange herfra. :o(

Ja, det var Husebybabdet jeg tenkte på. Er det virkelig ikke fler enn to svømmehaller i Trondheim, altså?

Skrevet

Noe av det viktigste _foreldre_ kan lære barna sine, er etter min forstand å svømme.

Skolens svømmeundervisning kan man iallefall ikke stole på.

Våre lærte å svømme da de var 4 år og 5 år.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Noe av det viktigste _foreldre_ kan lære barna sine, er etter min forstand å svømme.

Skolens svømmeundervisning kan man iallefall ikke stole på.

Våre lærte å svømme da de var 4 år og 5 år.

Ja, det fordrer at foreldrene er svømmedyktig selv.

;-)

Skrevet

Ja, det var Husebybabdet jeg tenkte på. Er det virkelig ikke fler enn to svømmehaller i Trondheim, altså?

Det er bare to offentlige ja, så vidt jeg vet.

Sentralbadet ble jo nedlagt da Pirbadet ble åpnet.

Skrevet

Ja, det fordrer at foreldrene er svømmedyktig selv.

;-)

Ja, det tenkte jeg sannelig ikke på.

Det finnes sikkert voksne som ikke er svømmedyktige også?

Skrevet

Ja, det tenkte jeg sannelig ikke på.

Det finnes sikkert voksne som ikke er svømmedyktige også?

Jepp, faren til mine to f.eks. Han fikk ikke vært med på svømmeundervisningen på skolen pga sykehusopphold (og overbeskyttende foreldre) så han har aldri lært å svømme.

Jeg er ikke så helt sikker på om min nåværende kjære er veldig svømmedyktig heller faktisk.

Skrevet

Ansvarsfulle foreldre som har tilgang til enten badestrand eller basseng deler av året, forsøker sannsynligvis å lære sine barn å svømme selv...

Vi hadde ikke svømmeopplæring i skolen før på ungdomstrinnet, og på det tidspunktet kunne alle i min klasse svømme selv om vi ikke bodde ved sjøen. Det ble sett på som en del av det unger skulle lære, på linje med sykling, skigåing ol. Men vi bodde på østlandet, slik at badevannet om sommeren kunne benyttes bare man kom seg til en eller annen badestrand. Dette var selvfølgelig adskillig verre dersom man bodde steder hvor badevannet knapt nok kom i nærheten av anstendig temp i løpet av sommeren...

Gjest hva er å kunne svømmme?
Skrevet

Min sønn har hatt to timer med svømmetrening . Han var ni år når han fikk dem. Å "kunne" svømme er relativt. Svømme 25 meter,(svømmeknappen) holde seg flytende, hvor kaldt vannet er. Mye spiller inn. De fleste tiåringer bør ha skikkelig tilsyn. Det er ikke lett å redde et barn fra å drukne.

Skrevet

Når det å benytte nærmeste svømmebasseng innebærer minst en dagstur, slik tilfellet faktisk er mange steder i landet vårt, har barnas svømmedyktighet lite å gjøre med foreldrenes ansvarsfølelse.

Det ville være ønskelig at vi som foreldre kunne stole på at skolen tok seg av å lære barna våre å svømme. Men slik er det ikke.

Som jeg skrev i hovedsvaret mitt, så er det ikke uvanlig at elevene får noen få timer i en svømmehall først i fjerde klasse, og det er ofte ikke kvalifisert opplæring for de som ikke er svømmedyktige. De er veldig ofte akkurat like svømmeudyktige etter disse timene (en annen ting er at det ofte er flaut for de som ikke kan å svømme i den alderen, slik at de vegrer seg for å spørre læreren om hjelp om de ikke får det også).

Jeg mener fortsatt at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist at barna lærer å svømme. Er det vanskelig med tilgang på svømmehaller, så får man bruker sommeren og ferien i sjø og vann så godt man kan.

Skrevet

Jeg viser til svaret mitt til Asterix der jeg skriver at jeg uansett mener at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist at barna lærer å svømme.

Skolene kan vi bare ikke stole på på det området.

Er det vanskelig med tilgang på svømmehaller (eller for dyrt), så får man bruker sommeren og ferien i sjø og vann så godt man kan.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg viser til svaret mitt til Asterix der jeg skriver at jeg uansett mener at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist at barna lærer å svømme.

Skolene kan vi bare ikke stole på på det området.

Er det vanskelig med tilgang på svømmehaller (eller for dyrt), så får man bruker sommeren og ferien i sjø og vann så godt man kan.

Dette er for enkelt tenkt.

Nordpå ER det ikke _bare_ å benytte sjø og vann.

Ikke alle voksne KAN svømme selv. Så ikke forvent at alle foreldre lærer opp sine barn.

Og betale for svømmekurs går kun ann der det et godt tilbud om det + at man har økonomi for det.

Skrevet

Dette er for enkelt tenkt.

Nordpå ER det ikke _bare_ å benytte sjø og vann.

Ikke alle voksne KAN svømme selv. Så ikke forvent at alle foreldre lærer opp sine barn.

Og betale for svømmekurs går kun ann der det et godt tilbud om det + at man har økonomi for det.

Det er ikke _bare_ å bruke sjø og vann i Trøndelag heller. Med mindre man er isbader.

Skrevet

Husebybadet, da?

Jeg er helt enig om Pirbadet. Våre to er som sagt svømmedyktige, men i Pirbadet kunne vi ikke slippe dem to meter fra oss engang! Det er så utrolig fort gjort at en unge blir dratt bort og ned, ved et uhell.

Skrevet

Husebybadet, da?

Jeg er helt enig om Pirbadet. Våre to er som sagt svømmedyktige, men i Pirbadet kunne vi ikke slippe dem to meter fra oss engang! Det er så utrolig fort gjort at en unge blir dratt bort og ned, ved et uhell.

Er ikke noe enklere for oss å komme oss til Husebybadet enn til Pirbadet egentlig. Nja... Litt kanskje, må tenke på det...

*Sjekker hjemmesidene* Er det ikke typisk! Tirsdagene som er de dagene jeg har mulighet (slutter tidlig på jobb) stenger badet kl. 17:30! Da rekker vi kanskje 3 kvarter i badet om vi er heldige. *Sukk* Typiks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...