Gå til innhold

Kan ikke 10-åringer svømme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, faren til mine to f.eks. Han fikk ikke vært med på svømmeundervisningen på skolen pga sykehusopphold (og overbeskyttende foreldre) så han har aldri lært å svømme.

Jeg er ikke så helt sikker på om min nåværende kjære er veldig svømmedyktig heller faktisk.

Grunnen til at våre to ble såpass gode svømmere såpass tidlig, var at jeg jobbet på et badeland. Da fikk hele familien fri tilgang, vet du. Kjempesnedig. Vi bodde jo nesten der.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Gyda

9

• org

6

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er ikke noe enklere for oss å komme oss til Husebybadet enn til Pirbadet egentlig. Nja... Litt kanskje, må tenke på det...

*Sjekker hjemmesidene* Er det ikke typisk! Tirsdagene som er de dagene jeg har mulighet (slutter tidlig på jobb) stenger badet kl. 17:30! Da rekker vi kanskje 3 kvarter i badet om vi er heldige. *Sukk* Typiks.

Men: sakser vilt fra åpningstidene:

tirsdag, torsdag: 14.00 - 17.30 og 19.30 - 22.30.

Blir for sent for barna med svømming fra halv åtte og utover?

Skrevet

Det er forskjell på å kunne svømme i et varmt svømmebasseng og i havet. Nå vet ikke jeg hvor denne gutten druknet, men det kan være andre grunner enn at han ikke kunne svømme. Til og med voksne mennesker drukner, selv om de er svømmedyktige.

Og særlig hvis de voksne har alkohol i kroppen...

Menn mellom 20 - 45 (?) er visst overreprentert, har jeg lest.

Skrevet

Jeg kjenner 4 gutter på 16-17 år som ikke kan svømme...

Skrevet

Men: sakser vilt fra åpningstidene:

tirsdag, torsdag: 14.00 - 17.30 og 19.30 - 22.30.

Blir for sent for barna med svømming fra halv åtte og utover?

Vi begynner å ordne oss for natten i 19-19:30-tiden vi så det er i senste laget ja.

Gjest prust
Skrevet

Jepp, faren til mine to f.eks. Han fikk ikke vært med på svømmeundervisningen på skolen pga sykehusopphold (og overbeskyttende foreldre) så han har aldri lært å svømme.

Jeg er ikke så helt sikker på om min nåværende kjære er veldig svømmedyktig heller faktisk.

Mannen min er heller sannsynligvis ikke svømmedyktig. Han mistet mye av den lille svømmeopplæringen de hadde på skolen pga skolen, og fikk et veldig dårlig forhold til svømming pga erting og mobbing...

Kombinert med foreldre som ikke var interessert i bading, har det gjrot at han holder seg borte fra badeaktiviteter om sommeren, og dermed svømmer han ALDRI.

Nå har vi vært sammen i 15 år og han har aldri svømt tror jeg.

Synes det er skremmende at voksne ikke kan svømme - men han er ikke villig til å gjøre noe med det.

Jeg håper at min syvåring kan lære det i sommer, kanskje femåringen og - men det er jammen ikke enkelt å få til å lære dem, når en har ansvar for tre barn på stranda....

Gjest prust
Skrevet

Jeg viser til svaret mitt til Asterix der jeg skriver at jeg uansett mener at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist at barna lærer å svømme.

Skolene kan vi bare ikke stole på på det området.

Er det vanskelig med tilgang på svømmehaller (eller for dyrt), så får man bruker sommeren og ferien i sjø og vann så godt man kan.

Selv om en bor på Sørlandet, kan det være praktisk meget vanskelig å få lært eldstemann å svømme mens en samtidig har ansvar for ett eller flere småsøsken på stranda. Det er ikke alltid den andre foreldren kan eller vil være med.

Jeg har tre barn, på 2, 5 og 7 år. Håper sterkt at eldstemann klarer å lære å svømme i sommer - men det er ikke enkelt. Jeg har alltid ansvar for dem alene på stranda fordi mannen min ikke liker strandlivet og bading. Han gjør andre ting med ungene, men holder seg unna stranda.

Er forsåvidt enig at det muligens er foreldrenes ansvar at ungene lærer seg å svømme - men at de da kan bli 8-10-12 år før de lærer det, er jo egentlig ikke så rart.

Hvis han ikke lærer det i sommer, får vi prøve å få ham med på svømmekurs til høsten, hvis det er plass på kurset da....

Skrevet

Det ville være ønskelig at vi som foreldre kunne stole på at skolen tok seg av å lære barna våre å svømme. Men slik er det ikke.

Som jeg skrev i hovedsvaret mitt, så er det ikke uvanlig at elevene får noen få timer i en svømmehall først i fjerde klasse, og det er ofte ikke kvalifisert opplæring for de som ikke er svømmedyktige. De er veldig ofte akkurat like svømmeudyktige etter disse timene (en annen ting er at det ofte er flaut for de som ikke kan å svømme i den alderen, slik at de vegrer seg for å spørre læreren om hjelp om de ikke får det også).

Jeg mener fortsatt at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist at barna lærer å svømme. Er det vanskelig med tilgang på svømmehaller, så får man bruker sommeren og ferien i sjø og vann så godt man kan.

Noen få dager på en strand i løpet av sommeren gir ingen funksjonell svømmekyndighet.

Gjest Calóni
Skrevet

Grunnen til at våre to ble såpass gode svømmere såpass tidlig, var at jeg jobbet på et badeland. Da fikk hele familien fri tilgang, vet du. Kjempesnedig. Vi bodde jo nesten der.

Fostersøstra mi på 8,5 kunne heller ikke svømme, selv etter flere mnd med svømmeundervisning på skolen. Hun var livredd for å få nesa under vann også. To uker i syden, og hun var som en fisk i vannet! Hoppet fra kanten og greier. Gjett om svømmelæreren fikk sjokk da hun kom tilbake ;) Intensiv trening er nok det eneste som duger på enkelte unger!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Og særlig hvis de voksne har alkohol i kroppen...

Menn mellom 20 - 45 (?) er visst overreprentert, har jeg lest.

Ja, de skal pisse over ripa, så detter de uti og drukner. Typisk scenario.

Skrevet

Noen få dager på en strand i løpet av sommeren gir ingen funksjonell svømmekyndighet.

Da er konklusjonen at enkelte barn bare ikke blir svømmedyktige, da?

Skrevet

Ja, det fordrer at foreldrene er svømmedyktig selv.

;-)

Min mor gikk på svømmekurs i voksen alder, så det er aldri for sent å lære.

Svømming er tross alt den eneste idretten man kan dø av å ikke kunne!!

Skrevet

Selv om en bor på Sørlandet, kan det være praktisk meget vanskelig å få lært eldstemann å svømme mens en samtidig har ansvar for ett eller flere småsøsken på stranda. Det er ikke alltid den andre foreldren kan eller vil være med.

Jeg har tre barn, på 2, 5 og 7 år. Håper sterkt at eldstemann klarer å lære å svømme i sommer - men det er ikke enkelt. Jeg har alltid ansvar for dem alene på stranda fordi mannen min ikke liker strandlivet og bading. Han gjør andre ting med ungene, men holder seg unna stranda.

Er forsåvidt enig at det muligens er foreldrenes ansvar at ungene lærer seg å svømme - men at de da kan bli 8-10-12 år før de lærer det, er jo egentlig ikke så rart.

Hvis han ikke lærer det i sommer, får vi prøve å få ham med på svømmekurs til høsten, hvis det er plass på kurset da....

8-10-12 er jo forsåvidt greit, det. Så lenge man ikke lar barna dra og bade alene før vi vet de kan svømme.

I 10-12-årsalderen blir det gjerne flaut å være kanskje den eneste som ikke kan svømme i venneflokken, og de vegrer seg gjerne for å blir med på sånne venneutflukter. Det er jo kjempetrist for barnet.

Huff - det er vanskelig, dette her. Hadde bare alle skoler tatt et større ansvar.

Skrevet

8-10-12 er jo forsåvidt greit, det. Så lenge man ikke lar barna dra og bade alene før vi vet de kan svømme.

I 10-12-årsalderen blir det gjerne flaut å være kanskje den eneste som ikke kan svømme i venneflokken, og de vegrer seg gjerne for å blir med på sånne venneutflukter. Det er jo kjempetrist for barnet.

Huff - det er vanskelig, dette her. Hadde bare alle skoler tatt et større ansvar.

Skoler? Hadde bare alle kommuner tatt et større ansvar for svømmeopplæringen. Skolene gjør vel stort sett det beste utav de økonomiske midler de får.

Skrevet

Dette er for enkelt tenkt.

Nordpå ER det ikke _bare_ å benytte sjø og vann.

Ikke alle voksne KAN svømme selv. Så ikke forvent at alle foreldre lærer opp sine barn.

Og betale for svømmekurs går kun ann der det et godt tilbud om det + at man har økonomi for det.

For enkelt tenkt? Poenget mitt er jo at skolene burde ta svømmeopplæringen på alvor, noe jeg mener mange skoler ikke gjør.

Og hva står vi igjen med som alternativ da? Enten at foreldrene på en eller annen måte ser til at barna lærer seg å svømme, eller at de ikke lærer det.

Skrevet

Det er ikke _bare_ å bruke sjø og vann i Trøndelag heller. Med mindre man er isbader.

Nei, men som jeg svarer andre her: Når skolene ikke lærer barna å svømme (det er jo det jeg ønsker primært), og foreldrene heller ikke ser seg i stand til å greie det - så har vi jo svaret på spørsmålet til hovedinnlegger.

Det blir: Nei - ikke alle 10-åringer kan svømme.

(Nå er jeg ikke så bekymret for dine barn - det virker som om du tar dem med i svømmehallen rimelig ofte slik at de blir vant til å være i vann. Det er det viktigste. Svømmingen kommer gjerne som en naturlig fortsettelse da.)

Skrevet

Skoler? Hadde bare alle kommuner tatt et større ansvar for svømmeopplæringen. Skolene gjør vel stort sett det beste utav de økonomiske midler de får.

Min erfaring er at svømmeopplæringen er veldig varierende.

Jeg har kjenner bare to svømmeopplæringer i skoleregi fra innsida, da.

Men begge hadde totalt fraværende aktive svømmelærere. Barna fikk leke og svømme som de ville. Og de som ikke kunne svømme stod på grunna og gjorde det beste de kunne ut av det.

Skrevet

Da er konklusjonen at enkelte barn bare ikke blir svømmedyktige, da?

Ja, så lenge svømmebasseng er så nedprioritert her til lands vil det bli massevis av barn (og voksne) som ikke blir svømmedyktige.

Skrevet

Ja, så lenge svømmebasseng er så nedprioritert her til lands vil det bli massevis av barn (og voksne) som ikke blir svømmedyktige.

Ja, og det er skam at ikke kommunene (og skolene) innser det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...