Gå til innhold

Bobil og bilbelter og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser litt om bobiler -og lurer på om det virkelig kan være lov å kjøre rundt med folk uten bilbelter til dem? F.eks så er en bil registert for 6 personer - men det er bare belter til de seter som vender forover. Man kan vel ikke da kjøre rundt med folk løse i bilen?

Finnes det ikke noen som har belter til 5?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Lånte en bobil en gang, da var vi fire stykker. To satt i forsetet og to baki. Det var ikke bilbelter baki der, men jeg aner ikke om det var lovlig eller ei.

Skrevet

Meg og mine to yngste barn var med noen på campingtur i fjor sommer, vi satt bak i bilen og ingen seler fantes, synes det er utrolig at det er lovlig..

jeg lagde seler til ungene mine med lastestropper, hehehe ikke mye populært og jeg er sikkert hysterisk, men det er jaggu ikke lett og klore seg fast til og med ved en liten oppbremsing:)

Skrevet

Lånte en bobil en gang, da var vi fire stykker. To satt i forsetet og to baki. Det var ikke bilbelter baki der, men jeg aner ikke om det var lovlig eller ei.

Merkelig greier, men det kan jo ikke være lov - så strenge regler som det er kommet nå for barn.

Skrevet

Meg og mine to yngste barn var med noen på campingtur i fjor sommer, vi satt bak i bilen og ingen seler fantes, synes det er utrolig at det er lovlig..

jeg lagde seler til ungene mine med lastestropper, hehehe ikke mye populært og jeg er sikkert hysterisk, men det er jaggu ikke lett og klore seg fast til og med ved en liten oppbremsing:)

Lastestropper!!!

jaja :)

Mulig det var verre....

Gjest Princess Peach
Skrevet

Merkelig greier, men det kan jo ikke være lov - så strenge regler som det er kommet nå for barn.

Ja... Men vi var ikke barn, da. :)

Skrevet

Ja... Men vi var ikke barn, da. :)

DA så! :)

Skrevet

Lastestropper!!!

jaja :)

Mulig det var verre....

neida, det ble som gammaldagse bilbelter....

ville aldri latt ungene sitte "løse" baki der, de føk jo veggimellom ved en oppbremsing... synes det er merkelig det ikke finnes seler til alle personer bilen er registrert for:)

Gjest Princess Peach
Skrevet

DA så! :)

Tror det var antydninger til fyllekjøring også... :-O

Skrevet

Den boten dere ville fått hadde ikke vært liten! I tillegg til at dere sannsynligvis ville drept eller gitt ungene skikkelig alvorlige indre skader...

Bilbelter er ikke bare festet her og der og sitter bom fast! De er festet på en slik måte at de gir etter litt før de strammes slik at de ikke skal gjøre skade og det er heller ikke uten grunn at de er så brede som de er. Smale stropper skjærer seg inn i kroppen. *Sjokkert*

Skrevet

I biler uten belte er det faktisk lov til å ha barna med usikret. Barn under 12 år får ikke sitte i forsetet hvis det ikke er belte der, barn under 3 får ikke være usikret i bil uansett.

Skrevet

I biler uten belte er det faktisk lov til å ha barna med usikret. Barn under 12 år får ikke sitte i forsetet hvis det ikke er belte der, barn under 3 får ikke være usikret i bil uansett.

Med de nye reglene tipper jeg at det ikke stemmer. Barn under 135 cm skal jo sitte sikret i eget sete nå.

Skrevet

Den boten dere ville fått hadde ikke vært liten! I tillegg til at dere sannsynligvis ville drept eller gitt ungene skikkelig alvorlige indre skader...

Bilbelter er ikke bare festet her og der og sitter bom fast! De er festet på en slik måte at de gir etter litt før de strammes slik at de ikke skal gjøre skade og det er heller ikke uten grunn at de er så brede som de er. Smale stropper skjærer seg inn i kroppen. *Sjokkert*

akkurat det der skjønner jo jeg også, men noen bot hadde vi ikke fått mener jeg, så lenge de beltene som finnes i bilen er tatt i bruk, men mine to barn ble jo slengt hit og dit ved oppbremsinger og svinger så noe måtte jeg gjøre følte jeg....

Dessuten var dette noe jeg ikke hadde tenkt på men tatt som en selvfølge at belter finnes, men det gør det nødvendigvis ikke alltid i bobiler... noen reprise kommer ikke på tale:)

Skrevet

Ja -de må vel si det - så mange gamle, farlige skolebusser som humper rundt hver dag *hrmf*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...