Gå til innhold

Alvorlig???

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk?
Skrevet

Var for to-tre mnd. siden så depr. og engstelig at jeg ikke visste hvorvidt jeg kom til å overleve dagen. Det hele ble utløst av en feil jeg begikk på jobben som kunne fått store følger, men ikke gjorde det. Det var heller ikke bare min feil. Etter dette ble jeg sykt redd for å begå feil igjen, sjekket alt x-ant. ganger, (jobber m/msk.) Måtte ofte ringe/reise tilbake på jobben for å sjekke. Kunne ikke planlegge noe før jeg visste om arb.dagen hadde gått greit. Mistet intr. for alt rundt meg, og så det som en lettelse å kunne dø. Sluttet i jobben, og begynte med litt mindre ansvarsfull jobb og alt gikk bedre en tid. Men, finner stadig ting jeg kan ha gjort feil, som jeg bekymrer meg over, gruer meg oftere til å gå på jobb, men klarer å engasjere meg i andre ting også. Merker allikevel tendensene, noe som bekymrer meg, da jeg har liten lyst til å komme i samme sit. igjen. Har alltid hatt lav selvfølelse, dette har dog bedret seg de siste årene.. Har du noen råd ?Jeg er midt i 20-årene og har nesten akkurat begynt min yrkeskarriere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette høres nesten ut som tvangstanker for meg. Jeg tror du ville hatt godt av en kortvarig kontakt med noen for å snakke gjennom det som skjedde.

En sllik bearbeiding trenger ikke ta så mange timene, men kan gi stor positiv effekt.

Prøv bedriftshelsetjenesten om det finnes en slik. Alternativt får du gå til allmennlegen din.

Gjest Psyk?
Skrevet

Dette høres nesten ut som tvangstanker for meg. Jeg tror du ville hatt godt av en kortvarig kontakt med noen for å snakke gjennom det som skjedde.

En sllik bearbeiding trenger ikke ta så mange timene, men kan gi stor positiv effekt.

Prøv bedriftshelsetjenesten om det finnes en slik. Alternativt får du gå til allmennlegen din.

Takk for svar. Ønsker helst å ikke involvere andre i dette, jobber litt sammen m/egen lege osv. Er det ikke noe en kan gjøre selv ? Tar meg med jevne mellomrom alvorlig sammen, slik at ikke tvangstankene utarter helt. Frykter allikevel å miste kontrollen. Blir litt engstelig når jeg tenker tilbake på hvor langt nede jeg var, i den 6mnd perioden jeg hadde det som verst. Møtte aldri noen kritikk og fikk mange gode tilbakemeld på mitt arb, allikevel ble det slik. Håper på svar fra psykiater eller andre.

Skrevet

Takk for svar. Ønsker helst å ikke involvere andre i dette, jobber litt sammen m/egen lege osv. Er det ikke noe en kan gjøre selv ? Tar meg med jevne mellomrom alvorlig sammen, slik at ikke tvangstankene utarter helt. Frykter allikevel å miste kontrollen. Blir litt engstelig når jeg tenker tilbake på hvor langt nede jeg var, i den 6mnd perioden jeg hadde det som verst. Møtte aldri noen kritikk og fikk mange gode tilbakemeld på mitt arb, allikevel ble det slik. Håper på svar fra psykiater eller andre.

Hvis du jobber sammen med egen lege, og av den grunn ikke vil ta opp enkelte ting med ham/henne, synes jeg faktisk at du bør bytte lege. Det er en fordel å bruke en lege du føler deg fri til å ta opp alle problemer med.

Når det er sagt, finnes det jo andre muligheter. Bor du på et relativt stort sted, eller det ikke er for lang vei til nærmeste by, er jo privatpraktiserende leger et alternativ. Det finnes jo også privatpraktiserende psykiatere og psykologer som du kan ta kontakt med. Selvfølgelig er det dyrere enn å gå til noen med offentlig tilskudd, men da måtte du jo hatt henvisning fra legen din.

For å være sikker på at de ikke vil informere legen din, kan du ta opp problemet første gang du er der, og spørre om de vil akseptere at behandlingen skjer på det vilkåret at legen din ikke blir informert. (Det kan i så fall være en fordel med en psykiater, da er det ikke nødvendig å koble inn legen din hvis det er aktuelt med medisiner.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...