Gå til innhold

Bergensere og "en/a"-endinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt komisk å høre bergensere snakke om substantiv som det for de fleste er naturlige å bruke a-endinger på.

Eksempelvis sier vi jenta, hytta, Finnmarkssvidda osv. Bergenserne sier derimot jenten, hytten og Finnmarksvidden.

Er det bare jeg som syns dette er en komisk variant av bergensdialekten?

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke hele bergensdialekten komisk da? ;o)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Er det så mye mer komisk enn andre dialekter da?

Skrevet

Er det så mye mer komisk enn andre dialekter da?

Jeg bare tuller. :o)

Men de kan jo rett og slett ikke si kj-lyden f.eks. De sier jo iskje istedetfor ikke...

Skrevet

"Er det bare jeg som syns dette er en komisk variant av bergensdialekten?"

Variant? Det er jo slik bergensdialekten er - og ikke bare deler av den. Bergensdialekten har ikke a-endinger.

".........................................."

Skrevet

Men de kan jo rett og slett ikke si kj-lyden f.eks. De sier jo iskje istedetfor ikke...

Neida. Voksne bergensere har ikke noen problemer med kj-lyden. Det er fjortisene i Bergen - på lik linje med fjortiser andre steder - som sier isje.

At en del aldri vokser fra isje-stadiet er ikke noe særtrekk for Bergen...

Annonse

Skrevet

Etter å ha bodd i Bergen i 11 år har jeg vent meg til at de mangler hunkjønnsendinger her. Men jeg syns fremdles det er snålt når det er snakk om å vaske taker og gulver eller å ligge i ovnen og sitte på bordet - for ikke å snakke om den små i stedet for den lille :-)

Skrevet

"Er det bare jeg som syns dette er en komisk variant av bergensdialekten?"

Variant? Det er jo slik bergensdialekten er - og ikke bare deler av den. Bergensdialekten har ikke a-endinger.

".........................................."

Jeg får vel glede DOLs selvoppnevnte "skrive- og uttrykkspolitimann med å bytte ut "komisk variant" med "komisk del". Fornøyd?

Skrevet

Isskje er faktisk et ord med en egen betydning.;o)

Selv har jeg ikke en sånn. Syns en vanlig skje går aldeles utmerket...;o)

*collins har lite å skrive om*

Skrevet

Jeg får vel glede DOLs selvoppnevnte "skrive- og uttrykkspolitimann med å bytte ut "komisk variant" med "komisk del". Fornøyd?

Ærlig talt. Når du skrev det på den måten, så ble betydningen en helt annen. Tåler du ikke kommentarer på noe som er direkte misvisende? Er du nødt til å ta det personlig? *Rister på hodet*

"..........................................."

Skrevet

Jeg skjønner at du har problemer med å bli "rettet på" av meg. Men jeg foreslår at du heller ignorerer det, fremfor å reagerer så barnslig på noe som hverken er offensivt ment eller som kan oppfattes negativt av andre enn noen som leter etter egendefinerte elementer i det andre sier.

Klartekst: Du sa noe som betyr noe annet enn det du mener. Jeg kommenterer det, for å finne ut om du faktisk mener det du skriver eller noe annet. Det er ingenting å bli barnslig over, med fjollete utsagn som "politi" etc.

"............................................"

Skrevet

Isskje er faktisk et ord med en egen betydning.;o)

Selv har jeg ikke en sånn. Syns en vanlig skje går aldeles utmerket...;o)

*collins har lite å skrive om*

*Hihi* Jeg skrev "iskje" ikke "isskje". ;o)

Gjest a survivor
Skrevet

Språk er bare en måte å kommunisere mellom mennesker på.

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner at du har problemer med å bli "rettet på" av meg. Men jeg foreslår at du heller ignorerer det, fremfor å reagerer så barnslig på noe som hverken er offensivt ment eller som kan oppfattes negativt av andre enn noen som leter etter egendefinerte elementer i det andre sier.

Klartekst: Du sa noe som betyr noe annet enn det du mener. Jeg kommenterer det, for å finne ut om du faktisk mener det du skriver eller noe annet. Det er ingenting å bli barnslig over, med fjollete utsagn som "politi" etc.

"............................................"

oida...to svar til og med. Om verden rundt deg ikke alltid er i water, så bry deg ikke så mye om det.;o)

Skrevet

*Hihi* Jeg skrev "iskje" ikke "isskje". ;o)

Joda, jeg så det, men ville finne et eller annet å kommentere. Valget falt på deg, så derfor tolket jeg deg bevisst feil.;o)

Skrevet

oida...to svar til og med. Om verden rundt deg ikke alltid er i water, så bry deg ikke så mye om det.;o)

Og ikke bry deg om det som blir skrevet i svarene til deg, så lenge du kan finne en liten irrelevant detalj som du kan bruke til å forsøke å drite meg ut. Meget imponerende :-)

Hvorfor ikke bare ganske enkelt svare a) Jeg tåler ikke at du svarer med kommentar på det jeg sier, og kommer til å ta det personlig, og dermed svare med spydigheter og/eller skittkasting, eller B) Ok, jeg ser nå at det var åpenbart at du ikke angrep meg på noe vis ved svaret ditt. ?

"............................................."

Skrevet

Og ikke bry deg om det som blir skrevet i svarene til deg, så lenge du kan finne en liten irrelevant detalj som du kan bruke til å forsøke å drite meg ut. Meget imponerende :-)

Hvorfor ikke bare ganske enkelt svare a) Jeg tåler ikke at du svarer med kommentar på det jeg sier, og kommer til å ta det personlig, og dermed svare med spydigheter og/eller skittkasting, eller B) Ok, jeg ser nå at det var åpenbart at du ikke angrep meg på noe vis ved svaret ditt. ?

"............................................."

Uff da...

Skrevet

Uff da...

Heh-heh. Du kan selvfølgelig ikke annet enn å fortsette i samme sporet nå, og på den måten bekrefte det jeg sa. Deg om det o.s.v., hvis det får deg til å føle deg "ovenpå" - mulig du trenger det... :-)

"......................................."

Gjest En Oslo-kvinne
Skrevet

Det er da ikke bare bergensere som har en-endelser. En-endelser er vanlig flere steder i landet, bl.a. deler av Østlandet/Oslo (ikke minst de som har Riksmålsbakgrunn, men andre også).

Jeg sier hytten, solen og Finnmarksvidden/ Hardangervidden. Jeg sier riktignok jenta og ikke jenten (mens mine foreldre sier konsekvent pike/piken og ikke jente/jenten).

Jeg er fra Oslo.

Skrevet

Heh-heh. Du kan selvfølgelig ikke annet enn å fortsette i samme sporet nå, og på den måten bekrefte det jeg sa. Deg om det o.s.v., hvis det får deg til å føle deg "ovenpå" - mulig du trenger det... :-)

"......................................."

Jeg vet ikke hvilken kamp det er du fører? Jeg er ganske forundret over dette tøyset. Det høres ikke helt bra ut. Senk skuldrene litt nå, du har de jo helt oppunder øra, virker det som?

Slapp av. Verden går uansett videre.

Ta gjerne siste ord hvis det hjelper. Jeg taper nok ikke noe på å trekke meg ut av dette du har dratt i gang.

Nå spiller snart Brasil. Det tror jeg gir meg noe mer enn dette.;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...