Gå til innhold

Bergensere og "en/a"-endinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken kamp det er du fører? Jeg er ganske forundret over dette tøyset. Det høres ikke helt bra ut. Senk skuldrene litt nå, du har de jo helt oppunder øra, virker det som?

Slapp av. Verden går uansett videre.

Ta gjerne siste ord hvis det hjelper. Jeg taper nok ikke noe på å trekke meg ut av dette du har dratt i gang.

Nå spiller snart Brasil. Det tror jeg gir meg noe mer enn dette.;o)

Kamp? Heh-heh. På ingen måte. Jeg bare undrer meg over hvorfor du er nødt til å svare spydig og barnslig fornærmet på hvert eneste svar fra meg, helt uavhengig av om jeg har vært tilsvarende overfor deg.

Og så undres jeg litt over hvorfor du ikke kan svare på nettopp det, i stedet for å bare fortsette med spydighetene? Kan du ikke svare, som jeg regner med, så slipper du selvføgelig. Men jeg er neppe så veldig" far out" fordi jeg lurer på det.

".........................................."

Fortsetter under...

Skrevet

Det er da ikke bare bergensere som har en-endelser. En-endelser er vanlig flere steder i landet, bl.a. deler av Østlandet/Oslo (ikke minst de som har Riksmålsbakgrunn, men andre også).

Jeg sier hytten, solen og Finnmarksvidden/ Hardangervidden. Jeg sier riktignok jenta og ikke jenten (mens mine foreldre sier konsekvent pike/piken og ikke jente/jenten).

Jeg er fra Oslo.

Men selv de mest riksmål-forsøplede østlandsdialekter er ikke kjemisk frie for a-endelser. Det er derimot bergensk :-)

"............................................."

Skrevet

Men selv de mest riksmål-forsøplede østlandsdialekter er ikke kjemisk frie for a-endelser. Det er derimot bergensk :-)

"............................................."

Neida, bergensk er heller ikke kjemisk fritt for a-endelser. Også bergensere går på fylla :)

Skrevet

Jeg bare tuller. :o)

Men de kan jo rett og slett ikke si kj-lyden f.eks. De sier jo iskje istedetfor ikke...

Det er vel bare unge bergensere, og det gjelder ungdommer i større deler av landet enn bare Bergen. Jeg sier kj.

Gjest bergenstøs
Skrevet

Neida, bergensk er heller ikke kjemisk fritt for a-endelser. Også bergensere går på fylla :)

Jupp, det gjør vi! :-)

Annonse

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ærlig talt. Når du skrev det på den måten, så ble betydningen en helt annen. Tåler du ikke kommentarer på noe som er direkte misvisende? Er du nødt til å ta det personlig? *Rister på hodet*

"..........................................."

Titt-titt. Du minner meg VELDIG om en av mine kamerater. Skulle gjerne visst om du er ham;o)

Skrevet

DET vet jeg. Noen av de hardeste fyllekulene mine har jeg hatt sammen med bergensere :-)

Skrevet

Men de kan jo rett og slett ikke si kj-lyden f.eks. De sier jo iskje istedetfor ikke...

Kan ikke si jeg har hørt den talefeilen oftere hos bergensere enn hos oslofolk, egentlig. Men jeg skal ikke påstå noe.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Kan ikke si jeg har hørt den talefeilen oftere hos bergensere enn hos oslofolk, egentlig. Men jeg skal ikke påstå noe.

Der er jeg enig med deg. Det verste jeg hører er itjse lyden fra Ålesundere. Tsjino, Tsjøttkake, tsjole osv...

Skrevet

Det er da ikke bare bergensere som har en-endelser. En-endelser er vanlig flere steder i landet, bl.a. deler av Østlandet/Oslo (ikke minst de som har Riksmålsbakgrunn, men andre også).

Jeg sier hytten, solen og Finnmarksvidden/ Hardangervidden. Jeg sier riktignok jenta og ikke jenten (mens mine foreldre sier konsekvent pike/piken og ikke jente/jenten).

Jeg er fra Oslo.

Knis, det er vel bare dronning Sonja og Wenche Foss som snakker sånn.

Skrevet

Jeg er så lei av den der. Vi som ikke lager den perfekte kj-lyden, vi snakker faktisk dialekt.

Du kan sikker ikke uttale 'n' skikkelig ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...