Gå til innhold

Mangler svært overvektige selvdisiplin?

Anbefalte innlegg

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Hvorfor har de ellers ikke stoppet vektøkningen før? Da tenker jeg ikke på de som går mye opp i vekt pga sykdom, men rett og slett spiser altfor mye.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• mosj

7

• DarkPink

6

• ebbamor

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Hvordan ser du forskjell på disse gruppene?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Kan vel bare svare for meg selv, og svaret er til en viss grad ja. Har imidlertid gjort noe med det, så jeg har visst selvdisiplin likevel. :)

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg også har problemer med å skjønne hvordan det går an å bli 200 kg kun ved å ete seg feit. Man må da se det lenge før den tid og gjøre noe med det?!

Nå snakker jeg ikke om de som er 5-20 kg overvektige, men de som rett og slett har spist seg sykelig feite.

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Hvordan ser du forskjell på disse gruppene?

Utenforstående kan selvfølgelig ikke se forskjell på disse, men ikke alle som er svært overvektige er det pga sykdommer. Kjenner selv flere som er veldig overvektige og som har mistet selvtilliten helt pga dette, og da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke reduserer matinntaket.

Gjest aldrimett
Skrevet

Tror rett og slett mange mangler den "AV"-knappen som sier at "nå er jeg mett". Det fikk jeg nemlig selv erfare da jeg var gravid. Jeg var ALLTID sulten. Kunne spise to store porsjoner middag, drikke to halvlitere med melk og juice...Og så bli sulten igjen etter 15 minutter.

Magesekken deres utvides veldig...Og så kommer man inn i en ond sirkel.

JEG fikk heldigvis "AV"-knappen min tilbake rett etter fødselen. Men tror altså at det er en slags hormonforstyrrelse de har....Og de har min største medfølelse og sympati! Det var ikke en grei opplevelse.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg har metthetsfølelse, men den sitter langt inne. Jeg er veldig, veldig glad i alt som er søtt, jeg nekter meg ikke - fordi jeg har dårlig selvdisiplin - noe av det jeg synes er godt. Og godt er bare det som er fyllt med sukker og fett...

Men nå har jeg fått Reductil, og etter bare èn dag forsvant søtsuget! Jeg blir mye fortere mett på en ordentlig måte, må faktisk ta meg sammen og følge med på klokka for å huske å spise; blir sulten, ja, men ikke sånn gnagende som før. Det er deilig!

Jeg er ca 20 kg for tung, og forhåpentligvis klarer jeg å legge om livsstilen for godt med disse pillene.

Skrevet

Jeg har metthetsfølelse, men den sitter langt inne. Jeg er veldig, veldig glad i alt som er søtt, jeg nekter meg ikke - fordi jeg har dårlig selvdisiplin - noe av det jeg synes er godt. Og godt er bare det som er fyllt med sukker og fett...

Men nå har jeg fått Reductil, og etter bare èn dag forsvant søtsuget! Jeg blir mye fortere mett på en ordentlig måte, må faktisk ta meg sammen og følge med på klokka for å huske å spise; blir sulten, ja, men ikke sånn gnagende som før. Det er deilig!

Jeg er ca 20 kg for tung, og forhåpentligvis klarer jeg å legge om livsstilen for godt med disse pillene.

Åssen får man reductil?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Åssen får man reductil?

Gå til legen og få resept. Man må vel også ha BMI over et visst tall og ikke være plaget med høyt blodtrykk.

Gjest også overvektig
Skrevet

Utenforstående kan selvfølgelig ikke se forskjell på disse, men ikke alle som er svært overvektige er det pga sykdommer. Kjenner selv flere som er veldig overvektige og som har mistet selvtilliten helt pga dette, og da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke reduserer matinntaket.

Det at du ikke skjønner at de ikke klarer å redusere matinntaket, viser at du har svært liten forståelse for hvor komplisert og sammensatt menneskesinnet er.

Ikke alle sykdommer synes utenpå et menneske, og mange ganger er det psykisk sykdom som ligger til grunn for vektøkningen. Du vet det berømte spørsmålet om Jeppe og hans drikking? Hvorfor drikker Jeppe? Vel, samme spørsmålet kan stilles til folk som spiser for mye også. _Hvorfor_ de spiser for mye har ofte en psykisk årsak. Mange går rundt med psykiske problemer som ligger til grunn for matinntaket, og det har faktisk lite med mangel på selvdisiplin å gjøre. Det har med å gjøre at de ikke har fått den hjelpen de trenger, både fra helsepersonell, og i noen tilfeller også fra sine omgivelser/pårørende.

Helsevesenet har vært flinke til å legge tilrette for behandling av narkomane, pillemisbrukere, alkoholikere, røykere etc. Men svært lite har gjennom årene blitt gjort for matmisbrukere. De har bare blitt overlatt til seg selv, henvist til dietetikere eller slankeopplegg, - noe som i mange tilfeller ikke har fungert. Dessuten er det ikke slik for matmisbrukere at de bare kan kutte ut maten. Mat er vi avhengige av alle sammen, mens røykere, alkoholikere og andre rusmiddelavhengige kan klare seg uten rusmiddelet sitt.

Det har i mange, mange år blitt fokusert på feil mat og feil livsstil som eneste årsak til overvekt. Først nå har forskere begynt å interessere seg for å se om det kanskje kan ligge flere årsaker til grunn for overvekt. Slankeguruene har fått råde grunnen alene for lenge. Disse har antakelig ødelagt for flere enn de har hjulpet. Altså ødelagt ved at folk stadig har gått på slankekurer, og dermed fått ødelagt stoffskiftet sitt, noe som igjen er en viktig faktor for å få bukt med vekta. Er ikke stoffskiftet riktig, så går man ikke ned i vekt og man legger fortere på seg enn normalt.

Dessuten er det ikke alt ved vårt "sunne" kosthold som er like sunt for alle. Det som regnes for sunn mat for de fleste, er ikke sunt for andre.

Jeg kjenner mange overvektige som er aktive og trener flere ganger i uka. Jeg er også en overvektig og trener minst 5 timer i uka fast. Aktivitet og mosjon er faktisk langt viktigere enn å slanke seg! Jeg anbefaler deg å lese nyeste utgave av bladet Bedre Helse, der står det en utmerket artikkel om overvekt og aktivitet.

Så du skal være forsiktig med å dømme folk ut fra utseendet! Du aner ikke hva som ligger bak vekta og du aner heller ikke noe om hvordan personen egentlig lever. Dømmer du en overvektig person for vekta, så dømmer du ut fra fordommer og ikke viten om den personen.

Gjest Mom33
Skrevet

Åssen får man reductil?

Jeg spurte min fastlege om det samme for ei uke siden, og hun svarte at man får det dersom man selv føler seg tykk.

Altså, jeg går ut fra at det er en sannhet med modifikasjoner, da, for en anorektiker føler seg jo tykk selv om h*n er radmager. Men det er ikke jeg. Og jeg føler meg tykk og uvel, og veldig fortvilet over at jeg ikke greier å stå imot.

Også må man være frisk, ikke høyt blodtrykk og det er noen begrensninger i forhold til andre medisiner/sykdommer.

Snakk med legen, det er det enkleste.

Biggest looser
Skrevet

Når vi ser bort ifra fedme som skyldes sykdom,tror jeg at det tildels kan ha noe med selvdisiplin å gjøre, men langtifra bare det!

Ingen bestemmer seg vel for at nå vil jeg bli tykk eller rett og slett fet.

Av erfaring vet jeg at om vi ikke passer på som en smed(gjelder de av oss som har lett for å legge på oss), så kommer de snikende , ett etter ett og plutselig en dag så er 30-40 kilo ekstra på plass på kroppen.

Og jo mer vi eter, mer mat må vi ha for å bli mette.

Og så er det noe med forbrenningen da. Noen kan ete "uavbrutt" uten å legge på seg et gram, mens for andre er det nok å ta et kakastykke ,så er vi straks litt tyngre.

Selvdisiplin må læres i mange tilfeller,og det er like vanskelig og legge om kosthold og levemåte som og slutte og røyke f.eks.

Det er ikke enkelt å slanke seg, heller ikke å takke nei når man er ekstremt glad i mat.

Vi må nok trene på å omstille oss oppe i hodet først og fremst, og heldigvis er det mye god hjelp og få, men dette er dyrt.Ikke alle har økonomi til å få profesjonell hjelp og da er det vel neimen ikke lett.

De som er tynne, og kan tillate seg å spise mer enn oss andre som har det motsatt, vet ikke hvor heldige de er og kan derfor lett bli litt "fordømmende" når de ser en "fet" person.

Jeg selv har alltid vært en jojo-slanker og det får meg til å føle meg som "biggest looser" (med negativt fortegn)og det er ingen god følelse. Nå er jeg på`n igjen og det går bra så langt, gjennom fem uker. Men det var jo ikke temaet, så.....

Men at overvektige mangler selvdisiplin? Ikke mer enn de som røyker, drikker for mye på fest, snakker dårlig om andre..o.s.v.,o.s.v.

Biggest looser
Skrevet

Det at du ikke skjønner at de ikke klarer å redusere matinntaket, viser at du har svært liten forståelse for hvor komplisert og sammensatt menneskesinnet er.

Ikke alle sykdommer synes utenpå et menneske, og mange ganger er det psykisk sykdom som ligger til grunn for vektøkningen. Du vet det berømte spørsmålet om Jeppe og hans drikking? Hvorfor drikker Jeppe? Vel, samme spørsmålet kan stilles til folk som spiser for mye også. _Hvorfor_ de spiser for mye har ofte en psykisk årsak. Mange går rundt med psykiske problemer som ligger til grunn for matinntaket, og det har faktisk lite med mangel på selvdisiplin å gjøre. Det har med å gjøre at de ikke har fått den hjelpen de trenger, både fra helsepersonell, og i noen tilfeller også fra sine omgivelser/pårørende.

Helsevesenet har vært flinke til å legge tilrette for behandling av narkomane, pillemisbrukere, alkoholikere, røykere etc. Men svært lite har gjennom årene blitt gjort for matmisbrukere. De har bare blitt overlatt til seg selv, henvist til dietetikere eller slankeopplegg, - noe som i mange tilfeller ikke har fungert. Dessuten er det ikke slik for matmisbrukere at de bare kan kutte ut maten. Mat er vi avhengige av alle sammen, mens røykere, alkoholikere og andre rusmiddelavhengige kan klare seg uten rusmiddelet sitt.

Det har i mange, mange år blitt fokusert på feil mat og feil livsstil som eneste årsak til overvekt. Først nå har forskere begynt å interessere seg for å se om det kanskje kan ligge flere årsaker til grunn for overvekt. Slankeguruene har fått råde grunnen alene for lenge. Disse har antakelig ødelagt for flere enn de har hjulpet. Altså ødelagt ved at folk stadig har gått på slankekurer, og dermed fått ødelagt stoffskiftet sitt, noe som igjen er en viktig faktor for å få bukt med vekta. Er ikke stoffskiftet riktig, så går man ikke ned i vekt og man legger fortere på seg enn normalt.

Dessuten er det ikke alt ved vårt "sunne" kosthold som er like sunt for alle. Det som regnes for sunn mat for de fleste, er ikke sunt for andre.

Jeg kjenner mange overvektige som er aktive og trener flere ganger i uka. Jeg er også en overvektig og trener minst 5 timer i uka fast. Aktivitet og mosjon er faktisk langt viktigere enn å slanke seg! Jeg anbefaler deg å lese nyeste utgave av bladet Bedre Helse, der står det en utmerket artikkel om overvekt og aktivitet.

Så du skal være forsiktig med å dømme folk ut fra utseendet! Du aner ikke hva som ligger bak vekta og du aner heller ikke noe om hvordan personen egentlig lever. Dømmer du en overvektig person for vekta, så dømmer du ut fra fordommer og ikke viten om den personen.

"Opplest og vedtatt" Amen!;)

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og lurer på hva årsaken til fedme er. Ingen grunn til å gå i forsvarsposisjon -jeg har ikke anklaget noen.

Skrevet

Kloke ord om et uhyre komplisert tema :-)

Skrevet

Jeg spurte min fastlege om det samme for ei uke siden, og hun svarte at man får det dersom man selv føler seg tykk.

Altså, jeg går ut fra at det er en sannhet med modifikasjoner, da, for en anorektiker føler seg jo tykk selv om h*n er radmager. Men det er ikke jeg. Og jeg føler meg tykk og uvel, og veldig fortvilet over at jeg ikke greier å stå imot.

Også må man være frisk, ikke høyt blodtrykk og det er noen begrensninger i forhold til andre medisiner/sykdommer.

Snakk med legen, det er det enkleste.

Må man ikke ha BMI over 30, da? Jeg har 27 eller 28 nå...

-men jeg har diabetikere i familien, så kanskje jeg får lell.

Skrevet

Det sitter i huet ja - det er som en som ikke klarer å slutte å røyke eller drikke -man "klikker" litt og spiser - og så angrer man og blir deppa etterpå.

Gjest Mom33
Skrevet

Må man ikke ha BMI over 30, da? Jeg har 27 eller 28 nå...

-men jeg har diabetikere i familien, så kanskje jeg får lell.

Ikke noe snakk om noe slikt, nei.

Men nå har jeg en veldig klok fastlege, altså, som både er faglig flink og et medmenneske. Jeg vil ta med meg henne når vi flytter!

Skrevet

Å? :-) skal spørre legen min jeg - ETTER turentil Frankrike,selvsagt - jeg har jo en BMI på 35

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Det sitter i huet ja - det er som en som ikke klarer å slutte å røyke eller drikke -man "klikker" litt og spiser - og så angrer man og blir deppa etterpå.

Det at man vet at man blir deprimert etterpå, er ikke dette motivasjon god nok til å klare og la være? Vil presisere at jeg spør av nysgjerrighet og ikke dømmer, slik noen lenger ned i tråden ser ut til å tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...