Gå til innhold

Mangler svært overvektige selvdisiplin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det at man vet at man blir deprimert etterpå, er ikke dette motivasjon god nok til å klare og la være? Vil presisere at jeg spør av nysgjerrighet og ikke dømmer, slik noen lenger ned i tråden ser ut til å tro.

Tror du en narkoman blir fri fra sin avhengighet bare fordi han vet av egen erfaring at dagen i morgen blir like jævelig som dagen i dag?

Det å ta tak i problematikken bak betydelig overvekt, er sannsynligvis MER komplisert enn å bli rusfri fra narkotika. Og en rusmisbruker som ønsker å slutte, blir tatt langt mer alvorlig i dette landet enn et overvektig menneske som blir bedt om å "røre seg litt mer og spise litt mindre".

Overvekt handler ikke om mangel på motivasjon eller selvdisiplin. De bakenforliggende årsakene og de opprettholdende faktorene er så kompliserte at en serie innlegg her på DOL i beste fall bare viser toppen av isfjellet. Det kan skrives BØKER om kompleksiteten ved overvekt. Og det mange ser ut til å glemme, er at vi ikke snakker om en utflytende masse overvektige som gruppe ... vi snakker om ENKELTINDIVIDER som fortjener å bli tatt på alvor med alt det de bærer på - både utapå og inni.

Det er prisverdig at du gir uttrykk for at du ikke dømmer, men bare er nysgjerrig. Dessverre er det nok likevel sånn at overskriften din alene (og underskriften, for den saks skyld) faktisk kan OPPFATTES som svært krenkende og dømmende av folk som bærer problemene på og i sin egen kropp.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• mosj

7

• DarkPink

6

• ebbamor

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Debra irl
Skrevet

For mitt vedkommende må jeg bare svare at jeg er møkkalat og spiser for mye og lager masse "for god" mat.

Men tirsdag har jeg avtale med treningsveileder. Så kanskje der er von i hangande snøre?

Gjest en som spiser med følelser
Skrevet

Jeg er ikke overvektig, men har kommet over i et spisemønster som gjør at jeg overspiser. Jeg har spist med følelsene i noen år. Beinhard selvdisiplin og trening har gjort at jeg ikke har blitt overvektig. Jeg har kun gått opp noen få kilo. Jeg spiser fordi jeg er deprimert. Jeg tvangsspiser. Jeg har tenkt på mat konstant, mat har vært det eneste positive for meg i lengre tid. Dette har skremt meg, nok til å oppsøke hjelp. Nettopp fordi jeg er livredd for å fortsette å stige i vekt. Nå begynner jeg å finne tilbake til et normalt forhold til mat igjen. Men for min del handler ikke dette om mat, men om å ha det bra med seg selv. Jeg har det bedre nå, altså tenker jeg ikke konstant på mat lenger. Noen tror overvekt dreier seg om at folk har kost seg for mye. Jeg har fått en helt annen forståelse for hva overvektige går igjennom. Men jeg er enig med deg i at jeg lurer på hvorfor overvektige ikke oppsøker hjelp før det går så langt at de blir virkelig tykke.

Gjest Rita på tur
Skrevet

Må man ikke ha BMI over 30, da? Jeg har 27 eller 28 nå...

-men jeg har diabetikere i familien, så kanskje jeg får lell.

Med BMI på 27 er du ikke overvektig, og hvorfor skal du da ha medisiner mot det. Jeg tar ikke medisiner mot høyt blodtrykk eller depresjon siden jeg ikke har det.

Skrevet

Med BMI på 27 er du ikke overvektig, og hvorfor skal du da ha medisiner mot det. Jeg tar ikke medisiner mot høyt blodtrykk eller depresjon siden jeg ikke har det.

27 er akkurat på grensen mellom lett overvektig og overvektig ifølge en tabell jeg har.

-og over 30 er fedme.

problemet er at jeg ikke klarer å stopp med å spise søtt. Så hvis noe kan hjelpe meg til å bli kvitt søtsuget, er leg villig til det.

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

For mitt vedkommende må jeg bare svare at jeg er møkkalat og spiser for mye og lager masse "for god" mat.

Men tirsdag har jeg avtale med treningsveileder. Så kanskje der er von i hangande snøre?

Må si at jeg har virkelig respekt for et så ærlig svar i steden for alle selvforsvarsinnleggene og hvor "slem" jeg er som kan stille et sånt spørsmål. All ære til deg:-)

Gjest Rita på tur
Skrevet

27 er akkurat på grensen mellom lett overvektig og overvektig ifølge en tabell jeg har.

-og over 30 er fedme.

problemet er at jeg ikke klarer å stopp med å spise søtt. Så hvis noe kan hjelpe meg til å bli kvitt søtsuget, er leg villig til det.

Du overdriver hvis du tror du er overvektig og jeg synes ikke noe om å bruke legevitenskapen på forfengelighet. Alle medisiner har bivirkninger og du skal være glad så lenge du ikke trenger slikt.

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Tror du en narkoman blir fri fra sin avhengighet bare fordi han vet av egen erfaring at dagen i morgen blir like jævelig som dagen i dag?

Det å ta tak i problematikken bak betydelig overvekt, er sannsynligvis MER komplisert enn å bli rusfri fra narkotika. Og en rusmisbruker som ønsker å slutte, blir tatt langt mer alvorlig i dette landet enn et overvektig menneske som blir bedt om å "røre seg litt mer og spise litt mindre".

Overvekt handler ikke om mangel på motivasjon eller selvdisiplin. De bakenforliggende årsakene og de opprettholdende faktorene er så kompliserte at en serie innlegg her på DOL i beste fall bare viser toppen av isfjellet. Det kan skrives BØKER om kompleksiteten ved overvekt. Og det mange ser ut til å glemme, er at vi ikke snakker om en utflytende masse overvektige som gruppe ... vi snakker om ENKELTINDIVIDER som fortjener å bli tatt på alvor med alt det de bærer på - både utapå og inni.

Det er prisverdig at du gir uttrykk for at du ikke dømmer, men bare er nysgjerrig. Dessverre er det nok likevel sånn at overskriften din alene (og underskriften, for den saks skyld) faktisk kan OPPFATTES som svært krenkende og dømmende av folk som bærer problemene på og i sin egen kropp.

Provoserende overskrifter skaper interesse og dermed svar. De som føler seg truffet, har et problem som de selv må jobbe med.

Skrevet

Provoserende overskrifter skaper interesse og dermed svar. De som føler seg truffet, har et problem som de selv må jobbe med.

Vet du ... det tror jeg de som føler seg truffet vet utmerket godt. Jeg ville bare fortelle deg hva slike over- og underskrifter kan "gjøre" - utover å vekke interesse. Men det visste du også sikkert.

Gjest Selvdisiplin
Skrevet

Vet du ... det tror jeg de som føler seg truffet vet utmerket godt. Jeg ville bare fortelle deg hva slike over- og underskrifter kan "gjøre" - utover å vekke interesse. Men det visste du også sikkert.

Det må da være lov å stille provoserende spørsmål? Dette er faktisk et diskusjonsforum hvor det er lov til det. Det vil alltid være noen som føler seg truffet av innlegg! Jeg spør av nysgjerrighet og det har jeg all rett til!

Skrevet

Det må da være lov å stille provoserende spørsmål? Dette er faktisk et diskusjonsforum hvor det er lov til det. Det vil alltid være noen som føler seg truffet av innlegg! Jeg spør av nysgjerrighet og det har jeg all rett til!

Jeg har da ikke sagt at du ikke kan skrive hva du vil? Du sier i et innlegg her at du er nysgjerrig på overvekt. Så får du kanskje ta imot informasjon du får om hva som rører seg oppi hodene til noen av oss uten å føle deg angrepet, også, da :-)

Skrevet

Nå skal det også sies at jeg skriver "svært overvektige", og da tenker jeg på personer fra rundt 200 kilo og oppover. Det må da være andre som lurer på hvordan man kan bli så stor uten å oppsøke hjelp før?

Skrevet

Nå skal det også sies at jeg skriver "svært overvektige", og da tenker jeg på personer fra rundt 200 kilo og oppover. Det må da være andre som lurer på hvordan man kan bli så stor uten å oppsøke hjelp før?

Jeg kan love deg at de fleste mennesker som veier mer enn 200 kilo antakelig har bedt om hjelp mange ganger - lenge, lenge før de ble SÅ tunge. Men fikk de egentlig den hjelpen de hadde bruk for? Se, DET er det egentlige sprørsmålet. Hvilke tilbud finnes til folk som sliter med overvekt her i landet? Jeg regner med at du forstår at jeg ikke etterlyser Grete Roede-kurs eller beskjed om å ta seg sammen ...?

nullselvtillit
Skrevet

For meg er mat, godteri og brus en trøst. Når det meste går imot en så er det lett å ty til junkfood el.lign. Når selvtilliten er totalt på bunnivået er det ikke lett å gjøre noe med det. I tillegg har jeg angst og depresjoner som gjør at jeg ikke tørr å gå til lege for å få hjelp, selv om jeg vet at jeg trenger det.

Det blir som en rundgang som er utrolig vanskelig å bryte ut av. Jeg har ennå ikke klart å finne ut hvordan jeg skal komme ut av den. I mens øker vekta, jeg har ei bukse, to gensere som passer. Ingen ting annet passer.

Gjest herbert`n
Skrevet

Det at man vet at man blir deprimert etterpå, er ikke dette motivasjon god nok til å klare og la være? Vil presisere at jeg spør av nysgjerrighet og ikke dømmer, slik noen lenger ned i tråden ser ut til å tro.

Er du blond?

Skrevet

Det har jeg også lurt på!

Hvorfor tar de ikke tak i problemet før det går over stokk og stein? Du våkner jo ikke plutselig opp en dag og veier 150 kg?

Gjest Violsa
Skrevet

Det har jeg også lurt på!

Hvorfor tar de ikke tak i problemet før det går over stokk og stein? Du våkner jo ikke plutselig opp en dag og veier 150 kg?

er ikke helt enig i det.

Kiloene sniker seg ofte på gradvis.Og man merker det ikke ordentlig.

En dag våkner man opp i speilet og ser sjokket at man er blitt overvektig

Aisha1365380364
Skrevet

Dersom all overvekt skyldes sykdom, burde antall overvektige være noenlunde likt fra generasjon til generasjon.

Noen har en sykdom, noen har en spiseforstyrrelse.

Noen, inkludert meg selv, har vel gitt mat og kos for stor plass i livet?

Jeg gir barnet mitt sunn mat.Men både jeg og samboeren min er flinke til å finne unnskyldninger for å kose oss på kveldstid. Av og til en baguette fra nærmeste gatakjøkken, av og til en sjokolade hver, kaffe latte eller kakao. Er jeg lei meg reiser jeg og kjøper meg et blad og en sjokolade, er jeg ferdig med en eksamen feirer jeg med noe godt, osv osv. I perioder skjerper vi oss, men andre perioder blir det ett eller annet i løpet av dagen hver eneste dag. Huff. Jeg tror ikke vi er alene om å gi mat for stor plass i livet vårt.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg har da ikke sagt at du ikke kan skrive hva du vil? Du sier i et innlegg her at du er nysgjerrig på overvekt. Så får du kanskje ta imot informasjon du får om hva som rører seg oppi hodene til noen av oss uten å føle deg angrepet, også, da :-)

Du forsvarer fedme voldsomt i alle innlegg rundt dette temaet.

Jeg vil bare si, da, at det er ikke alle som oppfatter ting likt. Jeg er nok veldig langt fra din oppfatning om hvorfor folk blir fete, hvordan vi "blir tatt vare på" osv. Og jeg er også feit.

Bare sånn at du ikke tror du svarer for oss alle, altså.

Jeg har heldigvis kommet til den erkjennelsen at det er summen av det jeg putter i munnen + hvor lite jeg rører meg som gir overvekt. Og derfor lar jeg meg kanskje ikke provosere så veldig heller.

Skrevet

Du forsvarer fedme voldsomt i alle innlegg rundt dette temaet.

Jeg vil bare si, da, at det er ikke alle som oppfatter ting likt. Jeg er nok veldig langt fra din oppfatning om hvorfor folk blir fete, hvordan vi "blir tatt vare på" osv. Og jeg er også feit.

Bare sånn at du ikke tror du svarer for oss alle, altså.

Jeg har heldigvis kommet til den erkjennelsen at det er summen av det jeg putter i munnen + hvor lite jeg rører meg som gir overvekt. Og derfor lar jeg meg kanskje ikke provosere så veldig heller.

Jeg forsvarer ikke fedme. Jeg bruker derimot min stemme til å forsvare overvektige når jeg synes det er på sin plass. Det er nemlig så til de grader mye uforstand og fordommer ute og går at jeg rett og slett føler meg kallet :-)

Det er flott at du har funnet svaret for deg selv og ikke føler deg provosert. Så har du kanskje heller ikke jobbet med overvektige mennesker i mer enn ti år, og har måttet forholde deg til hvordan de kjemper både med sin egen kropp, sine egne følelser OG mot fordommene som faktisk lever i beste velgående ute i samfunnet ...

Neida, det er ikke alle som oppfatter ting likt. Jeg forteller da også om hvordan overskriften og underskriften til trådstarter KAN oppleves av mange som selv sliter.

Hvis du ikke selv føler deg provosert, så er det jo flott for deg :-)

Mine kommentarer handler ikke om dem som IKKE synes overskrifter som denne over virker fordomsfulle.

Jeg forherliger ikke fedme. Jeg ønsker bare å bidra til at debatten blir litt mer nyansert enn at overvektsproblemer handler om disiplin og motivasjon. Synd at du ikke ser det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...