Gå til innhold

Mangler svært overvektige selvdisiplin?

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg har vært overvektig i 20 år, det gir meg vel litt kompetanse på området?

Problemet for de aller, aller fleste overvektige er at de putter for mye mat inn i munnen, og forbruker for lite kalorier. Men min erfaring - etter 20 år som overvektig - er at de aller, aller fleste overvektige også prøver å finne seg unnskyldninger for hvorfor vi ser ut som vi gjør. "Tung benbygning". "Lav forbrenning". "Arvelig belastet". Og aller "best" er vi når vi later som vi knapt nok spiser...

Ja, man kan ha tung benbygning, men den ligger ikke i valker nedover magen. Ja, man kan ha lav forbrenning, men ingen har høy nok forbrenning til å kunne sette til livs potegull, cola, pommes frites, hamburgere og annen fet mat daglig. Og ja, man kan ha mye fedme i familien, men heller ikke det blir en god nok forklaring når man putter inn flere kalorier enn man forbrenner.

Poenget mitt er at de aller, aller fleste fete mennesker faktisk mangler både selvdisiplin og motivasjon. Hadde vi hatt disse tingene på plass, ville vi ikke dyttet i oss all den gale maten! For dumme er vi ikke. Jeg har lagd unnskyldninger i 20 år, jeg, for å slippe å ta tak i ting. Jeg elsker mat og godteri, og har kjempet mange kamper - og tapt.

Jeg har allikevel aldri opplevd det som du beskriver, fordømming og nedrakking. Jeg skjønner, når jeg leser både her og i aviser og ser TV, at det er hverdagen til mange. Og det er selvfølgelig trist! Dog er det slik, da, at alle får tenke det de vil, og i et diskusjonsforum bør man vel også få si det man tenker?

Å mene noe om andre mennesker gjør alle. Jeg tør vedde på at også overvektige mennesker mener noe om utseendet til mennesker de treffer. Store neser, utstående ører, tynne bein, fregner, rynker - you name it. Det er mennesklig! De aller fleste er allikevel såpass høflige at de ikke uttrykker noe som helst av disse tankene, i alle fall etter at man har blitt voksen.

Jeg synes det er synd at noen opplever å bli trakassert pga. sin overvekt. Men det er like leit at noen blir trakassert pga. hudfarge, pga. nesestørrelse, pga. fregner osv. Problemet for de med "feil" hudfarge, "feil" nesestørrelse og "feil" fordeling av pigment i ansiktet ikke har så mye valg annet enn å gå rundt slik. Feite folk har et valg.

Jeg er heller ikke enig i at fedme ikke blir tatt på alvor i helsevesenet. Det er jo satt stort fokus på overvekt, men det blir jo av mange tatt fryktelig feil! Mange overvektige klager jo på alt snakket om vektklubb, om slankekurer, om livsstilsendringer, om trim/mosjon. Nå ER det fokus på fedme, det må jo være glimrende?!

De aller, aller fleste mennesker kan gå ned i vekt - om man vil. Og de som ønsker hjelp, får det ved å snakke med fastlegen sin.

Dersom det er slik at man ønsker å gå ned i vekt, da, og derigjennom er inneforstått med at det også betyr at man ikke lenger kan dytte tusenvis av kalorier i munnen hver dag.

Bare for preiseringens skyld: Har man et godt og greit forhold til kroppen sin, selv om den er overvektig, så ser ikke jeg noen grunn til at man skal gjøre noe med vekta. Men opplever man ubehag, fysisk eller psykisk, så er det faktisk opp til en sjøl, og bare en sjøl, å gjøre noe med det. Tilbudet ligger der.

*APPLAUDERER*

Kjempebra innlegg, Mom33! :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• mosj

7

• DarkPink

6

• ebbamor

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg har vært overvektig i 20 år, det gir meg vel litt kompetanse på området?

Problemet for de aller, aller fleste overvektige er at de putter for mye mat inn i munnen, og forbruker for lite kalorier. Men min erfaring - etter 20 år som overvektig - er at de aller, aller fleste overvektige også prøver å finne seg unnskyldninger for hvorfor vi ser ut som vi gjør. "Tung benbygning". "Lav forbrenning". "Arvelig belastet". Og aller "best" er vi når vi later som vi knapt nok spiser...

Ja, man kan ha tung benbygning, men den ligger ikke i valker nedover magen. Ja, man kan ha lav forbrenning, men ingen har høy nok forbrenning til å kunne sette til livs potegull, cola, pommes frites, hamburgere og annen fet mat daglig. Og ja, man kan ha mye fedme i familien, men heller ikke det blir en god nok forklaring når man putter inn flere kalorier enn man forbrenner.

Poenget mitt er at de aller, aller fleste fete mennesker faktisk mangler både selvdisiplin og motivasjon. Hadde vi hatt disse tingene på plass, ville vi ikke dyttet i oss all den gale maten! For dumme er vi ikke. Jeg har lagd unnskyldninger i 20 år, jeg, for å slippe å ta tak i ting. Jeg elsker mat og godteri, og har kjempet mange kamper - og tapt.

Jeg har allikevel aldri opplevd det som du beskriver, fordømming og nedrakking. Jeg skjønner, når jeg leser både her og i aviser og ser TV, at det er hverdagen til mange. Og det er selvfølgelig trist! Dog er det slik, da, at alle får tenke det de vil, og i et diskusjonsforum bør man vel også få si det man tenker?

Å mene noe om andre mennesker gjør alle. Jeg tør vedde på at også overvektige mennesker mener noe om utseendet til mennesker de treffer. Store neser, utstående ører, tynne bein, fregner, rynker - you name it. Det er mennesklig! De aller fleste er allikevel såpass høflige at de ikke uttrykker noe som helst av disse tankene, i alle fall etter at man har blitt voksen.

Jeg synes det er synd at noen opplever å bli trakassert pga. sin overvekt. Men det er like leit at noen blir trakassert pga. hudfarge, pga. nesestørrelse, pga. fregner osv. Problemet for de med "feil" hudfarge, "feil" nesestørrelse og "feil" fordeling av pigment i ansiktet ikke har så mye valg annet enn å gå rundt slik. Feite folk har et valg.

Jeg er heller ikke enig i at fedme ikke blir tatt på alvor i helsevesenet. Det er jo satt stort fokus på overvekt, men det blir jo av mange tatt fryktelig feil! Mange overvektige klager jo på alt snakket om vektklubb, om slankekurer, om livsstilsendringer, om trim/mosjon. Nå ER det fokus på fedme, det må jo være glimrende?!

De aller, aller fleste mennesker kan gå ned i vekt - om man vil. Og de som ønsker hjelp, får det ved å snakke med fastlegen sin.

Dersom det er slik at man ønsker å gå ned i vekt, da, og derigjennom er inneforstått med at det også betyr at man ikke lenger kan dytte tusenvis av kalorier i munnen hver dag.

Bare for preiseringens skyld: Har man et godt og greit forhold til kroppen sin, selv om den er overvektig, så ser ikke jeg noen grunn til at man skal gjøre noe med vekta. Men opplever man ubehag, fysisk eller psykisk, så er det faktisk opp til en sjøl, og bare en sjøl, å gjøre noe med det. Tilbudet ligger der.

helt enig med deg.

Men det må gå ann å akseptere folk slik de er.

Er urettferdig at overvektige også blir tillagt masse negative egenskaper....

lurer på hvordan folk reagerer om jeg kaller somalierne late dumme kakkerlakker som ikke gidder å jobbe . Og knapt har iq til å åpne en dør....

Gjest Mom33
Skrevet

helt enig med deg.

Men det må gå ann å akseptere folk slik de er.

Er urettferdig at overvektige også blir tillagt masse negative egenskaper....

lurer på hvordan folk reagerer om jeg kaller somalierne late dumme kakkerlakker som ikke gidder å jobbe . Og knapt har iq til å åpne en dør....

Ikke sant?!

Overvektige mennesker er akkurat det - overvektige. De finnes i kloke varianter, dumme varianter, praktiske varianter, akademiske varianter osv.

Men det gjelder også folk med store neser, annen hudfarge, lange bein osv.

Gjest Mom33
Skrevet

*APPLAUDERER*

Kjempebra innlegg, Mom33! :)

Takk.

:-)

Gjest Mom33
Skrevet

AMEN! Kan bare slutte meg til den! "Aplaus!"

:-)

Gjest Mom33
Skrevet

enig med deg..

kjempefint innlegg...

for meg har det med depresjon vært unnskyldningen. Både til og spise usunn mat og til å drikke alkohol.

Men det var feil "medisin" , jeg ble bare mer ulykkelig av å trøstespise som noen kaller det. Og det var nok viljestyrke som gjorde at jeg tok skjeen i en annen hånd.

jeg er kjempeglad i mat. Broren min og faren min er sånn at mat er noe de må ha for å overleve. Ikke kos ,selskap,trøsst og alt sånn..

Ihvertfall har jeg det nå mye bedre , når jeg gjør noe med det. Istedenfor å sitte og være lei meg for at jeg er overvektig og trøste meg med potetgull..

uansett irriterer det meg at folk bryr seg så veldig. Veldidg mange overvektig tør faktisk ikke dra på treningsstudio , ut på byen , spise offentlig..

Mange her reagerer på at folk når de er deppa og kanskje misfornøyd med utseende så er drivkraften til å slanke seg veldig stor og man bør bare bli mer motivert...

sånn funket det ikke med meg. Jeg kom til et punkt at jeg sa at jeg er meg og jeg er okei sånn som jeg er , altså akseptere meg selv og bli glad i meg selv på tross av overvekt.. Da fikk jeg det bedre med meg selv når jeg sluttet med alt selvhatet , og klarte å gjøre noe med vekten min....... Hvis man hater seg selv og er så jævlig stygg.. hvorfor skal man da gjøre noe godt med kroppen...som å spise sunt og mosjonere

Enig!

At overvektige mennesker ikke tør å gå på treningsstudio er kanskje mer et byfenoment enn noe man opplever litt lenger ute på landet? Eller i mindre byer?

Her vi bor er det i alle fall mange overvektige - tildels svært overvektige - som går på byens helsestudio. Eller trenignsstudio, som det kanskje heter. Og det er kjempebra!

Gjest Mom33
Skrevet

skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg om hvorfor andre er overvektige! pass på dere sjøl i stedet... irriterende...

Har du aldri lurt på noe som helst i forhold til andre menneskers utseende? I såfall er du veldig unik.

Gjest Mom33
Skrevet

nei..

men har noe med å respektere at folk velger annerledes. Og kanskje ikke velger å gå ned i vekt?..

hvorfor er det så vanskelig å respektere. Det å være narkoman er jo også en såkalt selvforskyld greie. Så derfor trakk jeg det inn.

Selvfølgelig burde alle spise sunt og trene og gå ned i vekt. Men verden er nå ikke sånn at alle gjør og oppfører seg sånn vi vil , eller rasjonelt og fornuftig..

Trist at du blir så provosert av overvektige som ikke gjør noe med problemet sitt....

Jeg mener man bør ha respekt for alle , uansett om de veier 200kg og bestiller take away på burgerking.

Det er deres personlige valg. Du har strengt tatt ikke noe med det.

Jeg har hatt en narkoman tremenning. Og han greier aldri å bli ordentlig rusfri. Og jeg blir både provosert og irritert når han sprekker for ørtende gang.

Men likevel så har jeg respekt for han som menneske.

Og man kan ikke hjelpe folk ved belæring eller å tre ting ned over hodet på de.

det er de overvektige som selv må ta beslutningen om å slanke seg. Verken du eller jeg og legen vil på en konstruktiv måte greie å ved å kjefte på overvektige og på de skjerpe seg få de til å gå ned i vekt.

Det er en beslutning som må komme innenifra en selv.

folk må virkelig ha ukompliserte og enkle liv når de går rundt og bryr seg og irriterer seg over at andre spiser for mye.

For meg handler det om respekt.

At man skal godta mennesker uansett om de velger å være overvektige. Det er et personlig valg og alle dere forståsegpåerne har strengt tatt ikke noe med det.

Forøvrig har det vært flere sånne hetse overvektige innlegg på dol med jevne mellomrom.

Jeg tar meg ikke nær av det , men vet at det er endel som gjør det.

"men har noe med å respektere at folk velger annerledes. Og kanskje ikke velger å gå ned i vekt?.."

Jeg tror ikke NOEN, verken tynne eller tykke, ville valgt fedme om de hadde fått det spørsmålet.

Det har sikkert noe å gjøre med selve fokuseringen på utseendet som vi opplever i våre dager, men det har også med mange praktiske forhold å gjøre.

Når du er feit, er det jævlig tungt å gjøre mange ting. Å bøye seg ned og knyt skoene til ungene er et slit, for ikke å snakke om sine egne sko. Å ta opp noe man mister på gulvet gir en nær-døden-opplevelse. Å gå opp ei trapp gir åndenød. Det er ingen som VELGER å ha det slik, om man kan slippe.

Gjest Violsa
Skrevet

Enig!

At overvektige mennesker ikke tør å gå på treningsstudio er kanskje mer et byfenoment enn noe man opplever litt lenger ute på landet? Eller i mindre byer?

Her vi bor er det i alle fall mange overvektige - tildels svært overvektige - som går på byens helsestudio. Eller trenignsstudio, som det kanskje heter. Og det er kjempebra!

ja , jeg går på treningsstudio og har aldri opplevd noe negativt..ser også kropper der med forskjellig alder og vekt.

Som sagt ser mange overvektige spøkelser overalt.. Og de tror at alle tenker sånn og sånn om de.. Folk bryr seg om seg selv og sin egen trening..Driver ikke å filosoferer masse om hvorfor hun som sitter på sykkelen er overvektig og at det er ekkelt og sånn.....

de overvektige er ofte sin verste fiende med at de er så negative og tror at folk tenker sånn og sånn...akkurat som det de tenker om seg selv..

Skrevet

Det at man vet at man blir deprimert etterpå, er ikke dette motivasjon god nok til å klare og la være? Vil presisere at jeg spør av nysgjerrighet og ikke dømmer, slik noen lenger ned i tråden ser ut til å tro.

Da hadde man jo ikke gjort det :)

Gjest Violsa
Skrevet

"men har noe med å respektere at folk velger annerledes. Og kanskje ikke velger å gå ned i vekt?.."

Jeg tror ikke NOEN, verken tynne eller tykke, ville valgt fedme om de hadde fått det spørsmålet.

Det har sikkert noe å gjøre med selve fokuseringen på utseendet som vi opplever i våre dager, men det har også med mange praktiske forhold å gjøre.

Når du er feit, er det jævlig tungt å gjøre mange ting. Å bøye seg ned og knyt skoene til ungene er et slit, for ikke å snakke om sine egne sko. Å ta opp noe man mister på gulvet gir en nær-døden-opplevelse. Å gå opp ei trapp gir åndenød. Det er ingen som VELGER å ha det slik, om man kan slippe.

nei...

kommer ann på hva man definerer som valg..

Er endel som gjerne vil bli slanke , men som ikke gidder å gjøre det som skal til....

Så er det noen som har gitt opp.. og bare godtar at sånn er de og sånn blir de..

Så er det de som liker å være overvektige og synes det er dritsexy..

så er det de som tror det er en slags konspirasjon og ikke skjønner hvorfor de er overvektige fordi de ikke spiser noenting og de trener jo så mye...

tror nok alle egentlig vil være tynn , du forstår kanskje hva jeg prøver å si?

Skrevet

Nå skal det også sies at jeg skriver "svært overvektige", og da tenker jeg på personer fra rundt 200 kilo og oppover. Det må da være andre som lurer på hvordan man kan bli så stor uten å oppsøke hjelp før?

Du glemte å skifte nick

Skrevet

Nei - funker det? Vanlig apoteksvare?

Ja, det funker - og mandler og tørket aprikos i en skål på kontoret/kjøkkenbenken :)

...ja, du må spise litt av den altså!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, det funker - og mandler og tørket aprikos i en skål på kontoret/kjøkkenbenken :)

...ja, du må spise litt av den altså!

Mandler og tørket frukt... Er jo fullt av kalorier i det jo!

Skrevet

Mandler og tørket frukt... Er jo fullt av kalorier i det jo!

Jeg slanker meg som faen om dagen, og så kom mamam med en knøttliten boks med valnøtter. "Dette er sunne greier!" sa hun. Så leste jeg bakpå: 600 jævla kalorier i den forpulte lille boksen.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg slanker meg som faen om dagen, og så kom mamam med en knøttliten boks med valnøtter. "Dette er sunne greier!" sa hun. Så leste jeg bakpå: 600 jævla kalorier i den forpulte lille boksen.

Sunt er det jo, for det er sunt plantefett i det, men det er altså FETT! Og fett er fett, uansett hvor sunt det er. :) Jeg snacker på paprika eller frukt istedet.

Skrevet

Sunt er det jo, for det er sunt plantefett i det, men det er altså FETT! Og fett er fett, uansett hvor sunt det er. :) Jeg snacker på paprika eller frukt istedet.

Kalorier er kalorier vel? =/ Da kan man faktisk likegodt spise en og en halv sånn pokkers delibaguett på McDonalds istedenfor den lille nøttedritten. Eller TO subwaybaguetter i australia! =o

Gjest Princess Peach
Skrevet

Kalorier er kalorier vel? =/ Da kan man faktisk likegodt spise en og en halv sånn pokkers delibaguett på McDonalds istedenfor den lille nøttedritten. Eller TO subwaybaguetter i australia! =o

Nja, egentlig ikke. Nøtter inneholder næringsstoffer som kroppen roper hurra for, det gjør ikke baguetter (ikke i like stor grad). :)

Skrevet

Nja, egentlig ikke. Nøtter inneholder næringsstoffer som kroppen roper hurra for, det gjør ikke baguetter (ikke i like stor grad). :)

Argh. Kommer aldri til å greie å slanke meg i dette samfunnet. Spis pasta, ikke spis pasta. Spis brød, ikke spis brød. Spis melkeprodukter, ikke spsi melkeprodukter. Unngå karbohydrater, unngå fett, unngå kalorier. *sukk*

For øyeblikket holder jeg meg til det de fleste ser ut til å være enige om. Spise variert, men mye grønnsaker, fisk og kylling/kalkun, spise ofte og lite, og drikke mye vann. Unngå smør og dressing og alt sånt unødvendig, og spise akkurat det man vil inkludert kaker og godterier på lørdager =D

Skrevet

Må man ikke ha BMI over 30, da? Jeg har 27 eller 28 nå...

-men jeg har diabetikere i familien, så kanskje jeg får lell.

Unnskyld at jeg bryter inn, men er det noen som har adressa til den siden man regner ut bmi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...