Gå til innhold

Mangler svært overvektige selvdisiplin?

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Argh. Kommer aldri til å greie å slanke meg i dette samfunnet. Spis pasta, ikke spis pasta. Spis brød, ikke spis brød. Spis melkeprodukter, ikke spsi melkeprodukter. Unngå karbohydrater, unngå fett, unngå kalorier. *sukk*

For øyeblikket holder jeg meg til det de fleste ser ut til å være enige om. Spise variert, men mye grønnsaker, fisk og kylling/kalkun, spise ofte og lite, og drikke mye vann. Unngå smør og dressing og alt sånt unødvendig, og spise akkurat det man vil inkludert kaker og godterier på lørdager =D

Ja, man kan ikke rette seg etter alle råd som blir gitt, da blir man bare forvirra.

Høres ut som et fornuftig opplegg du har der, bare man finner noe man trives med og holder seg til det, så tror jeg ikke man dauer av det. :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• mosj

7

• DarkPink

6

• ebbamor

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mandler og tørket frukt... Er jo fullt av kalorier i det jo!

Neida - jeg gikk ned 14 kilo på 4 mnd på den måten :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Neida - jeg gikk ned 14 kilo på 4 mnd på den måten :)

Det hadde nok ikke jeg gjort. Regner kalorier så blekket spruter, jeg. :) Har gått ned 17 kg på 5 1/2 mnd.

Gjest også overvektig
Skrevet

bra innlegg...

Jeg er overvektig og er misfornøyd med kroppen min og vil gjerne gå ned...

men går ikke rundt og hater meg selv eller skammer meg , eller tror jeg er et dårlig menneske på grunn av det.

Selvfølgelig er det dager hvor jeg synes overvekten er ekstra vond og bære.. men stort sett går det greit.

jeg definerer ikke meg som menneske etter hvor mye jeg veier eller hvordan jeg ser ut.

Forøvrig er det svært mange overvektige som må ha det helt grusomt..For de har akkurat de samme fordommene som mange andre har.. Om at de ikke har viljestyrke , er stygge , lite selvdisiplin , late etc.

Må gjøre det forferdelig å leve.

Og man forsvarer da ikke overfekt/fedme selv om man krever respekt. Ingen har noe om du veier for mye. Det er ditt liv og folk kan bare slutte å bry seg for det har de ikke noe med.

forøvrig hører jeg mange overvektige som går rundt og tror at folk ser stygt på de som de spiser på restaurant , drar på treningssenter , eller på stranda.

Min erfaring er helt annerledes. Folk er ikke så jævla ekle og fordomsfulle og har de samme fæle holdningene til overvekt som de selvhatende overvektige har....

Jeg har helt annen opplevelse av andres innstilling til min overvekt enn deg. Jeg får stadig slengt til meg dritt fra andre om hvor stygg jeg er, hvor jævla teit jeg er som ikke slanker meg, fremmede folk som peker på meg og skriker "se hu tjukke der a!" osv. osv. Så for meg er ikke det negative noe som kun sitter i hodet mitt, jeg opplever det virkelig. Det er stort sett ungdommer som er verst. Du er i grunnen heldig hvis du ikke opplever mobbing og trakassering.

Gjest også overvektig
Skrevet

Argh. Kommer aldri til å greie å slanke meg i dette samfunnet. Spis pasta, ikke spis pasta. Spis brød, ikke spis brød. Spis melkeprodukter, ikke spsi melkeprodukter. Unngå karbohydrater, unngå fett, unngå kalorier. *sukk*

For øyeblikket holder jeg meg til det de fleste ser ut til å være enige om. Spise variert, men mye grønnsaker, fisk og kylling/kalkun, spise ofte og lite, og drikke mye vann. Unngå smør og dressing og alt sånt unødvendig, og spise akkurat det man vil inkludert kaker og godterier på lørdager =D

Trening er faktisk det aller viktigste slik jeg ser det.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Trening er faktisk det aller viktigste slik jeg ser det.

Ja, det er alfa og omega.

Skrevet

22! MIDT i normal liksom.. nå ble jeg gla =D Har gått opp 10 kilo på 4 mnd, og føler meg smellfeit, men da er jeg kanskje ikke det. Men da jeg var på trivselsvekten min bikka jeg over på undervektig med et poeng.. Men ingen kan da komme fra at magen min er både myk og kunne rommet en pitteliten baby. Stoler ikke helt på de greiene der jeg.

Gjest Princess Peach
Skrevet

22! MIDT i normal liksom.. nå ble jeg gla =D Har gått opp 10 kilo på 4 mnd, og føler meg smellfeit, men da er jeg kanskje ikke det. Men da jeg var på trivselsvekten min bikka jeg over på undervektig med et poeng.. Men ingen kan da komme fra at magen min er både myk og kunne rommet en pitteliten baby. Stoler ikke helt på de greiene der jeg.

BMI tar ikke hensyn til kroppssammensetningen, så det er mer som en pekepinn, egentlig.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det funker - og mandler og tørket aprikos i en skål på kontoret/kjøkkenbenken :)

...ja, du må spise litt av den altså!

Det er sjokoladen som er problemet - ikke sånne ting :)

Skrevet

Unnskyld at jeg bryter inn, men er det noen som har adressa til den siden man regner ut bmi?

Søk på bmi i en hvilken som helst søkemotor og du får opp hundrevis av treff. :o)

mariaflyfly
Skrevet

Nei - funker det? Vanlig apoteksvare?

Du får det i helsekosten. For meg funka det ikke en pøkk, så det rådet kan du dessverre få gratis av meg. :(

Skrevet

BMI tar ikke hensyn til kroppssammensetningen, så det er mer som en pekepinn, egentlig.

Så hvis man har undervektige pupper og legger og overvektig mage og lår, så kommer man ut som perfekt normal? =)

Gjest Persille
Skrevet

Du får det i helsekosten. For meg funka det ikke en pøkk, så det rådet kan du dessverre få gratis av meg. :(

Vel, det er jo verdt forsøket da :)

mariaflyfly
Skrevet

Ja, det funker - og mandler og tørket aprikos i en skål på kontoret/kjøkkenbenken :)

...ja, du må spise litt av den altså!

Da ville jeg sannsynligvis endt opp med å trøkke i meg en del mandler og tørka aprikoser (som jeg ikke liker spesielt godt), for så å fortære den sjokoladen jeg ikke skulle ha.

*sjokoman*

mariaflyfly
Skrevet

Vel, det er jo verdt forsøket da :)

Go ahead! Håper det funker bedre på deg enn på meg. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Så hvis man har undervektige pupper og legger og overvektig mage og lår, så kommer man ut som perfekt normal? =)

Hihi, noe sånt. :)

Skrevet

Da ville jeg sannsynligvis endt opp med å trøkke i meg en del mandler og tørka aprikoser (som jeg ikke liker spesielt godt), for så å fortære den sjokoladen jeg ikke skulle ha.

*sjokoman*

NEIDA! :=)

mariaflyfly
Skrevet

NEIDA! :=)

Har du ikke vært ute for noe lignende før sjøl?

*mongostemme* "Nå skal jeg være flink og ta et par knekkebrød med magerost istedetfor den sjokkisen", og ender opp med å spise 3 knekkebrød OG den forp*** sjokkisen. ;)

Gjest også overvektig
Skrevet

Jeg har vært overvektig i 20 år, det gir meg vel litt kompetanse på området?

Problemet for de aller, aller fleste overvektige er at de putter for mye mat inn i munnen, og forbruker for lite kalorier. Men min erfaring - etter 20 år som overvektig - er at de aller, aller fleste overvektige også prøver å finne seg unnskyldninger for hvorfor vi ser ut som vi gjør. "Tung benbygning". "Lav forbrenning". "Arvelig belastet". Og aller "best" er vi når vi later som vi knapt nok spiser...

Ja, man kan ha tung benbygning, men den ligger ikke i valker nedover magen. Ja, man kan ha lav forbrenning, men ingen har høy nok forbrenning til å kunne sette til livs potegull, cola, pommes frites, hamburgere og annen fet mat daglig. Og ja, man kan ha mye fedme i familien, men heller ikke det blir en god nok forklaring når man putter inn flere kalorier enn man forbrenner.

Poenget mitt er at de aller, aller fleste fete mennesker faktisk mangler både selvdisiplin og motivasjon. Hadde vi hatt disse tingene på plass, ville vi ikke dyttet i oss all den gale maten! For dumme er vi ikke. Jeg har lagd unnskyldninger i 20 år, jeg, for å slippe å ta tak i ting. Jeg elsker mat og godteri, og har kjempet mange kamper - og tapt.

Jeg har allikevel aldri opplevd det som du beskriver, fordømming og nedrakking. Jeg skjønner, når jeg leser både her og i aviser og ser TV, at det er hverdagen til mange. Og det er selvfølgelig trist! Dog er det slik, da, at alle får tenke det de vil, og i et diskusjonsforum bør man vel også få si det man tenker?

Å mene noe om andre mennesker gjør alle. Jeg tør vedde på at også overvektige mennesker mener noe om utseendet til mennesker de treffer. Store neser, utstående ører, tynne bein, fregner, rynker - you name it. Det er mennesklig! De aller fleste er allikevel såpass høflige at de ikke uttrykker noe som helst av disse tankene, i alle fall etter at man har blitt voksen.

Jeg synes det er synd at noen opplever å bli trakassert pga. sin overvekt. Men det er like leit at noen blir trakassert pga. hudfarge, pga. nesestørrelse, pga. fregner osv. Problemet for de med "feil" hudfarge, "feil" nesestørrelse og "feil" fordeling av pigment i ansiktet ikke har så mye valg annet enn å gå rundt slik. Feite folk har et valg.

Jeg er heller ikke enig i at fedme ikke blir tatt på alvor i helsevesenet. Det er jo satt stort fokus på overvekt, men det blir jo av mange tatt fryktelig feil! Mange overvektige klager jo på alt snakket om vektklubb, om slankekurer, om livsstilsendringer, om trim/mosjon. Nå ER det fokus på fedme, det må jo være glimrende?!

De aller, aller fleste mennesker kan gå ned i vekt - om man vil. Og de som ønsker hjelp, får det ved å snakke med fastlegen sin.

Dersom det er slik at man ønsker å gå ned i vekt, da, og derigjennom er inneforstått med at det også betyr at man ikke lenger kan dytte tusenvis av kalorier i munnen hver dag.

Bare for preiseringens skyld: Har man et godt og greit forhold til kroppen sin, selv om den er overvektig, så ser ikke jeg noen grunn til at man skal gjøre noe med vekta. Men opplever man ubehag, fysisk eller psykisk, så er det faktisk opp til en sjøl, og bare en sjøl, å gjøre noe med det. Tilbudet ligger der.

Og hva med oss da, som faktisk _er_ overvektige som følge av sykdom, hvordan tror du vi føler oss? Jeg selv er mildest talt _møkklei_ av å bli satt i bås sammen med de som er overvektige kun fordi de spiser feil og har en feil livsstil. Jeg er møkklei av å bli fortalt at jeg spiser for mye, når jeg i virkeligheten slett ikke gjør det. Og jeg er også møkklei av å bli fortalt at jeg lyver om matmengden, til tross for at jeg ikke gjør det!

Jeg er ikke spesielt glad i mat, jeg liker ikke godteri, jeg spiser ikke snacks, jeg drikker ikke cola eller annen brus. Jeg spiser alldeles ikke for mye og det jeg spiser er sunt. Jeg trener også, som jeg nevnte i et annet innlegg her, minimum 5 timer i uka. Men det er dessverre slik at jeg har en autoimmun hypotyreose, en sykdom som betyr at jeg har en feil i stoffskiftet og immunforsvaret. Og siden medisinen for den sykdommen slettes ikke er noen vidundermedisin, så sørger sykdommen for at jeg har lettere for å gå opp i vekt enn friske folk, og jeg har vanskeligere for å gå ned i vekt enn friske folk. Jeg er også genetisk disponert for å bli overvektig i tillegg til at jeg har insulinresistens (som også har en sammenheng med stoffskiftesykdommen). Det er overhodet ingen unnskyldning jeg bruker for ikke å gjøre noe med min egen situasjon! Jeg gjør faktisk det jeg med den sykdommen har krefter til å klare.

Jeg synes det er synd at du kommer med slike påstander om at folk bruker lav forbrenning som unnskyldning, for i manges tilfelle så er det nettopp ikke noen unnskyldning, men en forklaring på årsaken. Dette gjelder ofte de som har slanket seg tjukke, for stadige slankekurer kan gjøre at man utvikler stoffskifteproblemer, og da legger man lettere på seg og har vanskeligere for å ta av osv. og så er den onde sirkelen i gang.

Alle disse vektklubbene og slanketilbudene har en ting felles; de er lagt opp for dem som er overvektige som følge av feil kosthold og livsstil, og ikke for oss som er overvektige som følge av sykdom. Disse har sjelden fokus på annen årsak til vekta enn at man spiser for mye og trener for lite. For meg blir det totalt feil! Det hjelper lite å behandle symptomene, når man ikke behandler årsaken. Og når årsaken er sykdom, så må den også behandles! Og noen fullgod behandling finnes ikke pr idag for oss som har overvekt som følge av stoffskifteproblemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...