Gå til innhold

hva tenker dere om psykologer?

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Er sikker...

He he..komme langt..vel..:)

Du er sikker ja.... men har du beviset? hihi....

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

1

• fuji1365380447

1

• cecily

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lysglimt
Skrevet

Og hvis du i tillegg kan bevise at aarsak fjerner symptomene... saa vil du bli rik :)

Rik..hmf,nei tror ikke det,er folk som har bevist det før oss..

Gjest Lysglimt
Skrevet

Du er sikker ja.... men har du beviset? hihi....

Beviset,på årsak-virkning?

Det er skrevet mange bøker om det :)

Gjest a survivor
Skrevet

Rik..hmf,nei tror ikke det,er folk som har bevist det før oss..

Nei, det kan ikke være noen som har bevist dette før. For da ville det revolusjonert diagnosesystemet. Hvem mener du at har bevist at årsak vil fjerne symptomer?

Dagens diagnosesystemer, og dermed behandlingssystemer, er basert på symptombeskrivelser, og er uvedkommende årsak.

Årsaksbaserte diagnosesystemer ville revolusjonert behandlingen av psykiske lidelser, derfor kan ikke dette være bevist ennå.

Men hvem var det du tenkte på, eller viktigere, hva består beviset i?

Gjest Lysglimt
Skrevet

Nei, det kan ikke være noen som har bevist dette før. For da ville det revolusjonert diagnosesystemet. Hvem mener du at har bevist at årsak vil fjerne symptomer?

Dagens diagnosesystemer, og dermed behandlingssystemer, er basert på symptombeskrivelser, og er uvedkommende årsak.

Årsaksbaserte diagnosesystemer ville revolusjonert behandlingen av psykiske lidelser, derfor kan ikke dette være bevist ennå.

Men hvem var det du tenkte på, eller viktigere, hva består beviset i?

Da må du lese bøker av Brian L.weiss,han er psykiater og har skrevet mye om dette.

Søk på navnet han på nettet,så ser du hva som dukker opp..

Fortell hva du mener etterpå da :)

Gjest a survivor
Skrevet

Beviset,på årsak-virkning?

Det er skrevet mange bøker om det :)

Ja, generell årsak-virkning er bevist :) Det tok jo Newton seg av :) Og sikkert mange andre :)

Men - jeg tenkte på årsak-virkning innen psykisk helse. Hvem har skrevet om det? Det er jo ingen sykehus i dette landet som tror på det iallefall?

Gjest Lysglimt
Skrevet

Ja, generell årsak-virkning er bevist :) Det tok jo Newton seg av :) Og sikkert mange andre :)

Men - jeg tenkte på årsak-virkning innen psykisk helse. Hvem har skrevet om det? Det er jo ingen sykehus i dette landet som tror på det iallefall?

I dette landet?

Ha ha...neisåmenn :D

Gjest a survivor
Skrevet

Da må du lese bøker av Brian L.weiss,han er psykiater og har skrevet mye om dette.

Søk på navnet han på nettet,så ser du hva som dukker opp..

Fortell hva du mener etterpå da :)

Nå har jeg raskt skummet gjennom forsiden på hjemmesiden til Dr. Brian Weiss.

Som modell synes jeg dette høres interessant ut, men jeg vil aldri kunne tro på fortidige og fremtidig på denne jorden, av to årsaker. Den ene er den rent naturvitenskapelige, at det ikke ennå er bevist, og ingen av dem som tror på dette har forsøkt å legge igjen en fysisk gjenstand her og nå, og se om de finner den igjen i sitt neste liv. Den andre årsaken er rent trosmessig, at Jesus forteller om et nytt liv på en ny jord, altså ikke på denne jorden, slik den er nå.

Men som modell var det interessante tanker, for man kan tenke seg at det man oppfatter som fortidige liv, er ens fortrengte eller transformerte minner fra ens fortid (i dette livet), mens ens fremtidig liv (etter Weiss) er muligheter for ens fremtid i dette ene livet vi har her på denne jorden.

Men det jeg ikke forstår, er hvordan dette beviser noe med hensyn på årsak-virkning som forklaringsmodell (diagnose) og som løsning (behandling) på psykisk lidelse. Men jeg har vel ikke lest nok på siden hans om dette.

Dessuten, det å blande inn fortidige og fremtidige liv er problematisk rent vitenskapelig, fordi dette ikke er anerkjent, og selv ikke undertegnede tror på det, det betyr ikke at jeg utelukker det, for det er jo heller ikke motbevist.

Men mitt utgangspunkt er det vi har her i livet. Og skulle jeg få en fornemmelse om et fortidig liv, så ville jeg tolket det som en transformert bearbeidet versjon av min fortid i dette mitt ene liv.

Forstår du hva jeg søker? Jeg søker et bevis for at psykisk lidelse (i dette livet) skyldes en årsak (i dette livet).

Gjest a survivor
Skrevet

I dette landet?

Ha ha...neisåmenn :D

Men jeg tenker på årsak-virkning i dette livet.

Gjest Lysglimt
Skrevet

Som modell synes jeg dette høres interessant ut, men jeg vil aldri kunne tro på fortidige og fremtidig på denne jorden, av to årsaker. Den ene er den rent naturvitenskapelige, at det ikke ennå er bevist, og ingen av dem som tror på dette har forsøkt å legge igjen en fysisk gjenstand her og nå, og se om de finner den igjen i sitt neste liv. Den andre årsaken er rent trosmessig, at Jesus forteller om et nytt liv på en ny jord, altså ikke på denne jorden, slik den er nå.

Men som modell var det interessante tanker, for man kan tenke seg at det man oppfatter som fortidige liv, er ens fortrengte eller transformerte minner fra ens fortid (i dette livet), mens ens fremtidig liv (etter Weiss) er muligheter for ens fremtid i dette ene livet vi har her på denne jorden.

Men det jeg ikke forstår, er hvordan dette beviser noe med hensyn på årsak-virkning som forklaringsmodell (diagnose) og som løsning (behandling) på psykisk lidelse. Men jeg har vel ikke lest nok på siden hans om dette.

Dessuten, det å blande inn fortidige og fremtidige liv er problematisk rent vitenskapelig, fordi dette ikke er anerkjent, og selv ikke undertegnede tror på det, det betyr ikke at jeg utelukker det, for det er jo heller ikke motbevist.

Men mitt utgangspunkt er det vi har her i livet. Og skulle jeg få en fornemmelse om et fortidig liv, så ville jeg tolket det som en transformert bearbeidet versjon av min fortid i dette mitt ene liv.

Forstår du hva jeg søker? Jeg søker et bevis for at psykisk lidelse (i dette livet) skyldes en årsak (i dette livet).

Men det spørs jo hvordan man tolker bibelen,tror at Jesus finnes jeg også..det er mye som er forandret på siden bibelen første gang ble skrevet..men den diskusjonen trenger vi ikke ta :)

Årsak-virkning i dette livet?

Han jobber med det også,han er jo psykoterapeut :)

Men det er i tilfeller hvor det ikke stammer fra dette livet,han strekker det utover grensene.

Med de jobber jo med årsak-virkning i psykiatrien i Norge,når det gjelder dette livet,det mener jeg....

Men jeg mener de bør strekke seg utover det også her,men som du sier "Det har noe med tro å gjøre".

Gjest Lysglimt
Skrevet

Men det er bevist..

En jente ble reinkarnert i India, hvor hun fant igjen sin familie fra sitt forige liv.

Men selvsakt vil vitenskapen bortforklare dette.

Men kan man tro på vitenskap når man er kristen?

Bare lurer...

Gjest a survivor
Skrevet

Men det spørs jo hvordan man tolker bibelen,tror at Jesus finnes jeg også..det er mye som er forandret på siden bibelen første gang ble skrevet..men den diskusjonen trenger vi ikke ta :)

Årsak-virkning i dette livet?

Han jobber med det også,han er jo psykoterapeut :)

Men det er i tilfeller hvor det ikke stammer fra dette livet,han strekker det utover grensene.

Med de jobber jo med årsak-virkning i psykiatrien i Norge,når det gjelder dette livet,det mener jeg....

Men jeg mener de bør strekke seg utover det også her,men som du sier "Det har noe med tro å gjøre".

På hvilken måte jobber de med årsak-virkning (i dette livet) i Norge?

De trodde ikke på noe av det jeg sa om min fortids virkning på dagens situasjon.

Heller ikke NHD later til å tro på min teori.

Gjest a survivor
Skrevet

Men det er bevist..

En jente ble reinkarnert i India, hvor hun fant igjen sin familie fra sitt forige liv.

Men selvsakt vil vitenskapen bortforklare dette.

Men kan man tro på vitenskap når man er kristen?

Bare lurer...

Ja, alt som entydig anerkjent vitenskapelig bevises, tror man på som kristen. Vitenskapen avdekker jo bare Guds skaperverk.

Ja, den indiske jenta var jo heldig dah! :) Hvordan visste hun dette?

Gjest Lysglimt
Skrevet

På hvilken måte jobber de med årsak-virkning (i dette livet) i Norge?

De trodde ikke på noe av det jeg sa om min fortids virkning på dagens situasjon.

Heller ikke NHD later til å tro på min teori.

Det er jo det som er psykoterapi,de leter etter årsaken til din situasjon i dag....

Men ikke hvis de tror det er noe annet,f.eks noe genetisk.

NHD trodde jo det var andre årsaker til at du er som du er.

Men jeg tror et overgrep...uansett hvilke form det kommer i,nødvendigvis vil få et virkning.

Det tror jo dem i psykiatrien også det selvsakt,men ikke om noen f.eks har ocd,for det er jo genetisk..men har du derimot ptsd..da er det jo årsak-virkning..sant?

Gjest Lysglimt
Skrevet

Ja, alt som entydig anerkjent vitenskapelig bevises, tror man på som kristen. Vitenskapen avdekker jo bare Guds skaperverk.

Ja, den indiske jenta var jo heldig dah! :) Hvordan visste hun dette?

Ok :)

Hun husket sitt tidligere liv,hun fant igjen foreldrene sine..visste alt om dem...osv.

De kjente henne også igjen,hun oppførte seg likt som datteren de hadde mistet.

Gjest a survivor
Skrevet

Det er jo det som er psykoterapi,de leter etter årsaken til din situasjon i dag....

Men ikke hvis de tror det er noe annet,f.eks noe genetisk.

NHD trodde jo det var andre årsaker til at du er som du er.

Men jeg tror et overgrep...uansett hvilke form det kommer i,nødvendigvis vil få et virkning.

Det tror jo dem i psykiatrien også det selvsakt,men ikke om noen f.eks har ocd,for det er jo genetisk..men har du derimot ptsd..da er det jo årsak-virkning..sant?

Men de sier jo jeg har bipolar...

Og i terapi så fant vi årsaken, den har jo i mine øyne vært åpenbar. Terapien skulle jo lege dagens symptomer.

Men kanskje trodde ikke terapeuten på meg heller, innerst inne.

Kanskje var det derfor det ikke ble noen helbreding.

Jeg begynner å skjønne noe nå. Jeg trenger en person som tror meg. Fullt og helt.

Du tror nok på meg. Men jeg trenger en i det virkelige liv.

Tusen takk for at du går i dialog med meg her. Tusen, tusen, tusen takk!

Gjest a survivor
Skrevet

Og i terapi så fant vi årsaken, den har jo i mine øyne vært åpenbar. Terapien skulle jo lege dagens symptomer.

Jeg begynner å skjønne noe nå. Jeg trenger en person som tror meg. Fullt og helt.

Og i det å tro på meg, så legger jeg ikke bare det å tro på mine opplevelser, på mine følelser.

I det å tro på, så legger jeg det å være enig med meg.

På samme måte som ingen ville betvile meg dersom en bilfører sovnet bak rattet og kolliderte med meg og påførte meg senbelastninger.

På samme måte ser jeg frem til den dagen noen tror meg når jeg sier at jeg kolliderte med et helsevesen, som ikke bare sovnet bak ratte, men som fortsatt sover.

Gjest a survivor
Skrevet

Ok :)

Hun husket sitt tidligere liv,hun fant igjen foreldrene sine..visste alt om dem...osv.

De kjente henne også igjen,hun oppførte seg likt som datteren de hadde mistet.

Så fint dah! :)

Når skjedde dette? Og hvordan mistet de datteren sin? Og hvor kom den lille indiske jenta fra nå?

Gjest Lysglimt
Skrevet

Så fint dah! :)

Når skjedde dette? Og hvordan mistet de datteren sin? Og hvor kom den lille indiske jenta fra nå?

Husker ikke alt omkring denne jenta,men hun ble født i India hvor hun var i det andre livet.

Hun sa til "foreldrene" at hun vill hjem...sitt virkelige hjem,de fant det.

Gjest Lysglimt
Skrevet

Klart jeg tror på deg :)

Det er ingenting å takke for.."tusen takk for at du er deg" sier jeg da...

Vi er alle lærere og elever for hverandre :)

Men alle tenker ikke slik da,det er jeg inneforstått med,og aksepterer det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...