Gå til innhold

regne om vekttall til studiepoeng

Anbefalte innlegg

Gjest vekttall om til studiepoeng

Hvordan regner man om vekttall til studiepoeng?

Jeg tenkte ta grunnfag medisin og lurer på om det gir studiepoeng?

Jeg har lyst å komme inn på et studium som har nesten 6,7 i snitt for å komme inn å trenger derfor ekstra poeng. Jeg har bare 55 poeng og trenger derfor flere studiepoeng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235309-regne-om-vekttall-til-studiepoeng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vekttall om til studiepoeng

ett vekttall gir 3 studiepoeng.

Dvs. at et fulltids semester er 30 studiepoeng, og medisin grunnfag er derfor 20vt/60studiepoeng.

Og grunnfaget gir poenguttelling som andre studier.

Lykke til!

Så det vil si at hvis jeg har 55 poeng og tar grunnfag så vil jeg få 115 studiepoeng? Da kommer jeg jo inn på alt jeg vil..eller er det _så_ lett?

Gjest Kirikou

Så det vil si at hvis jeg har 55 poeng og tar grunnfag så vil jeg få 115 studiepoeng? Da kommer jeg jo inn på alt jeg vil..eller er det _så_ lett?

60 studiepoeng, altså ett års fulltidsstudier, gir 3 ekstrapoeng til videre opptak. Du får ikke uttelling for mer enn ett år.

Vil du ha flere, er militærtjeneste eller folkehøgskole et alternativ for å få 3 poeng til, og alder hjelper jo oftest på.

Opptakspoeng er noe annet enn studiepoeng. Opptakspoeng er gjennomsnittet(?) fra Videregående + evt. ekstrapoeng for realfag, militærtjeneste, folkehøgskole, alderspoeng, andre studier osv. Det bør stå noe om dette på hjemmesidene til Samordna Opptak..Lykke til! :o)

Du har dessverre misforstått totalt. Studiepoeng er ikke det samme som poengene i opptakskravene.

Les mer på samordnaopptak.no.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...