Gå til innhold

Jeg gjør et nytt forsøk....

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Når dere skal ansette folk - hva spør dere referansene om? Evnt. hva blir dere spurt om dersom dere er referanser?

Jeg vet selvfølgelig de fleste standardspørsmålene - men jeg er på jakt etter de lure spørsmålene, som tydelig luker ut de vi ikke ønsker (utover punktlighet, og utført arbeide), hvor referansen kanskje må svare litt utfyllende, eller som utmerker de vi hvertfall MÅ ansette fordi de er så fantastiske?

Takk til de som allerede har svart :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg var referanse for en jobbsøker, og ble da spurt om personen hadde mye sykefravær. Det må man ikke nødvendigvis svare på, men hvis personen IKKE har mye sykefravær, vil man vel kanskje svare det.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg var referanse for en jobbsøker, og ble da spurt om personen hadde mye sykefravær. Det må man ikke nødvendigvis svare på, men hvis personen IKKE har mye sykefravær, vil man vel kanskje svare det.

Det tror jeg ikke det er lov å spørre om...

Men man kan spørre om personen har vært mye borte tror jeg? Litt usikker på det der...

Skrevet

Det tror jeg ikke det er lov å spørre om...

Men man kan spørre om personen har vært mye borte tror jeg? Litt usikker på det der...

Hva man skal spørre en referanse om, er vel ikke lovregulert? Men det du kan spørre om i intervju, er vel det.

Mrs. Wallace
Skrevet

* Når og hvor lenge jobbet søker i ditt firma?

* Hva var din arbeidsmessige tilknytning til vedkommende?

* Var du med på å ansette henne? Hvorfor ble hun ansatt?

* Hvilke arbeidsoppgaver hadde hun?

* Hvordan løste hun disse arbeidsoppgavene?

* Hvor selvstendig/motivert/engasjert er hun?

* Hvordan var forholdet til ledelse og kolleger?

* Har hun hatt mye fravær?

* Hva med ordenssans og punktlighet?

* Mest fremtrende personlige egenskaper?

* Hvorfor sluttet hun i jobben?

* Ville du ansatt vedkommende igjen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det finnes endel nyttig litteratur på området:

«Ansett den rette – 45 metoder for å velge riktig medarbeider» av Pierre Mornell.

«Velg medarbeidere – håndbok om rekruttering» av Aase Skadsdammen.

«Unngå hodeløs rekruttering!» av Pål-Espen Tørisen.

Gjest Persille
Skrevet

Hva man skal spørre en referanse om, er vel ikke lovregulert? Men det du kan spørre om i intervju, er vel det.

Nei det er kanskje ikke det?

Det er kanskje sånn at man har lov til å spørre, men at man som arbeidsgiver ikke har lov til å svare på spørsmål om sykefravær f.eks.

Gjest Persille
Skrevet

* Når og hvor lenge jobbet søker i ditt firma?

* Hva var din arbeidsmessige tilknytning til vedkommende?

* Var du med på å ansette henne? Hvorfor ble hun ansatt?

* Hvilke arbeidsoppgaver hadde hun?

* Hvordan løste hun disse arbeidsoppgavene?

* Hvor selvstendig/motivert/engasjert er hun?

* Hvordan var forholdet til ledelse og kolleger?

* Har hun hatt mye fravær?

* Hva med ordenssans og punktlighet?

* Mest fremtrende personlige egenskaper?

* Hvorfor sluttet hun i jobben?

* Ville du ansatt vedkommende igjen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det finnes endel nyttig litteratur på området:

«Ansett den rette – 45 metoder for å velge riktig medarbeider» av Pierre Mornell.

«Velg medarbeidere – håndbok om rekruttering» av Aase Skadsdammen.

«Unngå hodeløs rekruttering!» av Pål-Espen Tørisen.

Her var det mye matnyttig!

Tusen takk :)

Skrevet

Nei det er kanskje ikke det?

Det er kanskje sånn at man har lov til å spørre, men at man som arbeidsgiver ikke har lov til å svare på spørsmål om sykefravær f.eks.

Ja, jeg tror ikke arbeidsgiver har lov til å svare, men arbeisgiver vil kanskje likevel svare hvis svaret er "h*n er ikke mye syk". Dessuten er det ikke alltid kandidatens leder som er referansen, det kan også være en annen kollega.

Mrs. Wallace
Skrevet

Her var det mye matnyttig!

Tusen takk :)

Bare hyggelig. Rekruttering er vanskelige greier, men referansene er et veldig viktig redskap.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, jeg tror ikke arbeidsgiver har lov til å svare, men arbeisgiver vil kanskje likevel svare hvis svaret er "h*n er ikke mye syk". Dessuten er det ikke alltid kandidatens leder som er referansen, det kan også være en annen kollega.

Og de har selvfølgelig lov å uttale seg om det, ja.

Takk :)

Gjest Persille
Skrevet

Bare hyggelig. Rekruttering er vanskelige greier, men referansene er et veldig viktig redskap.

Ja - og siden jeg nå skal ha et helt nytt kompani med folk i en helt ny barnehage er jeg ekstra avhengig av selvstendige og initiativrike ansatte.

De må klare mye på egenhånd, og det krever mye tilpasning - så dette blir ikke bare som å ansette en til i en allerede eksisterende gruppe :)

Skrevet

Og de har selvfølgelig lov å uttale seg om det, ja.

Takk :)

Det er i hvert fall lov å spørre om arbeidsøkeren har unger og om ungene er mye syke og om man da har barnevakt eller tar ut "sykt barndager".

Jeg trodde ikke det var lov men det var det faktisk.

Gjest Persille
Skrevet

Det er i hvert fall lov å spørre om arbeidsøkeren har unger og om ungene er mye syke og om man da har barnevakt eller tar ut "sykt barndager".

Jeg trodde ikke det var lov men det var det faktisk.

Hm... Rart at man har lov til å spørre referanser om det, men ikke den det gjelder selv? Det blir jo litt selvmotsigende?

Skrevet

Hm... Rart at man har lov til å spørre referanser om det, men ikke den det gjelder selv? Det blir jo litt selvmotsigende?

Enig.

Jeg har akkurat lært at det er et veldig vanlig spørsmål og helt lovlig. Sånn er det når man går på jobbekurs, da lærer man mye rart ;o)

Jeg protesterte høylytt jeg og mente at det sikkert ikke var lov å spørre om men det var det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...