Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser "Alenemamma til 2" under her får pepper fordi hun kaller seg alenemamma når pappan også har ungene halvparten av tiden.

Jeg er i samme situasjon, vi har to små, en hver på papiret, de er like mye hos oss hver. Men jeg bor alene i hverdagen og har ingen avlastning i heimen med ansvaret for ungene og alt det praktiske som må gjøres når ungene er hos meg.

Jeg kaller meg selv alenemamma jeg - og mener at jeg er det. Jeg pleier også å kalle meg "deltids alenemamma" siden jeg ikke har ungene hele tiden.

Hva mener dere er definisjonen på en alenemamma/alenepappa?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235337-definisjon-p%C3%A5-alenemamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• mariaflyfly

8

• Lillemus

7

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

Her er min oppfatning av ordet:

Jeg forbinder alenemamma med en mor som har alt eller bortimot alt ansvaret for barna. Hvis barna er hos far annenhver helg, vil jeg også si hun er alenemamma, men ikke ved 50/50 deling. Etter din definisjon, har jo barna dine to aleneforeldre; ulogisk, syns jeg. Men deltids-alenemamma, DET er du, ja.

Gjest Alenemamma til 2

Jeg forventet å få pepper, men ikke som alenemor! ;-)

Jeg har aldri før hørt at det er grenser for samvær med den andre foreldren for at man kan kalle seg aleneforeldre. Hvor går den grensen? Hvis man har barna 55% eller 95%?

For meg er definisjonen som en annen her skriver: At man har barn og ikke ektefelle eller samboer.

Og jeg kalte meg IKKE alenemamma for å få sympati! ;-)

Annonse

Er enig med deg i definisjonen din, men sånn i full fart når noen sier de er alenemamma, så ser jeg for meg at det er en mamma som har ungene 24/7..

Men jeg er ikke "vant" med alenemammaer/alenepappaer derfor har jeg ikke noe å sammenligne med.

Der jeg vokste opp hadde jeg ingen i klassen eller nærmijøet som hadde foreldre som hadde skilt lag. Men vennene til lillebroren min bor hos èn av foreldrene, så det er vel mer vanlig idag.

Jeg forbinder alenemamma med en mor som har alt eller bortimot alt ansvaret for barna. Hvis barna er hos far annenhver helg, vil jeg også si hun er alenemamma, men ikke ved 50/50 deling. Etter din definisjon, har jo barna dine to aleneforeldre; ulogisk, syns jeg. Men deltids-alenemamma, DET er du, ja.

Hva ville du kalt deg selv dersom du var skilt og bodde alene med barnet 50% av tida? Enslig mor? For meg er det akkurat samme sak som alenemor. Er du mor er du mor uansett hvor ofte du har barnet, og er du enslig er du alene. Alenemor.

fuji1365380447

For meg er en alenemamma en som har eneansvaret for sine barn, uten at faren er særlig involvert.

Når man har delt omsorg og har barna 50% så syntes ikke jeg at man "kvalifiserer" til tittelen alenemor.

Men jeg ser jo at ikke alle er enige med meg.

Hva ville du kalt deg selv dersom du var skilt og bodde alene med barnet 50% av tida? Enslig mor? For meg er det akkurat samme sak som alenemor. Er du mor er du mor uansett hvor ofte du har barnet, og er du enslig er du alene. Alenemor.

Nei, jeg ville kanskje kalt meg deltids-alenemor. Man er jo ikke alene om foreldreansvaret, selv om man ikke bor sammen med den andre. Og det ville jeg nok også kalt meg hvis jeg bodde sammen med en ny. Da er man jo ikke engang enslig, men likevel deltidsalenemamma.

Klart de har to aleneforeldre - det sier jo også skatteloven etc.

Annonse

Det bør i alle fall ikke være mulig å operere med alenemamma og alene pappa til de samme ungene. Med andre ord synes jeg ikke delt omsorg tilsier at noen av foreldrene er alene om ansvaret.

Jo man er alene - halvparten av tiden -den andre halvparten er man enslig voksen.

Nei, jeg ville kanskje kalt meg deltids-alenemor. Man er jo ikke alene om foreldreansvaret, selv om man ikke bor sammen med den andre. Og det ville jeg nok også kalt meg hvis jeg bodde sammen med en ny. Da er man jo ikke engang enslig, men likevel deltidsalenemamma.

Ingen går vel rundt og kaller seg deltidsalenemamma.

Gjest printa

Begrepet "alenemamma" er et begrep skapt av FRP`s Carl I Hagen.

Dette fordi han i sin storhetstid, greide å fortelle samfunnet vårt at denne gruppen er noen snyltere som bare tar i mot penger, går på handlesentrene og "dingler" hele dagen, og ikke gidder å jobbe.

I tilfelle de er yrkesaktive, er de enten borte fra jobb fordi de har sykt barn, eller er sykemeldt selv.

Begrepet er direkte diskriminerende, med tanke på at det også finnes enslige menn, som forsørger barn alene.

For å være korrekt, burde begrepet "enslig forsørger" være det rette begrepet å bruke. Da unngår vi slike definisjonsproblemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...