Gå til innhold

endring av skattekort

Anbefalte innlegg

Gjest ang skattetrekk
Skrevet

Da jeg har fått innvilget % uførespensjon (midlertidig ufør) så må jeg vel endre skattetrekket???

Noen som vet om skjemaene finnes på internett,, og i tilfelle hvor?

takk for all hjelp :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær klar over at midlertidig ufør skattes på lik linje som vanlig inntekt. Mån får ikke "skattelette" her som ved varig ufør... Ville ha beholdt min vanlige skatteprosent. En annen ting som jeg har erfart er at jeg heller vil betale vanlig skatteprosent enn tabelltrekk. Med tabelltrekk så må man passe på at de trekker den riktige satsen (spesielt dersom du får utbetalt hver 14. dag). Mitt trygdekontor og Aetat hadde ikke satt meg opp på 14. dager trekk, og jeg fikk svi for det. 10.000 det ene året og 6500 det andre året i smell, helt til en dyktig medarbeider på Ligningskontoret så til meg at det ikke svarer seg å trekke tabelltrekk dersom man er innunder treygdekontor/Aetat siden det er så ustabilt "Arbeidsforhold"

Skrevet

Vær klar over at midlertidig ufør skattes på lik linje som vanlig inntekt. Mån får ikke "skattelette" her som ved varig ufør... Ville ha beholdt min vanlige skatteprosent. En annen ting som jeg har erfart er at jeg heller vil betale vanlig skatteprosent enn tabelltrekk. Med tabelltrekk så må man passe på at de trekker den riktige satsen (spesielt dersom du får utbetalt hver 14. dag). Mitt trygdekontor og Aetat hadde ikke satt meg opp på 14. dager trekk, og jeg fikk svi for det. 10.000 det ene året og 6500 det andre året i smell, helt til en dyktig medarbeider på Ligningskontoret så til meg at det ikke svarer seg å trekke tabelltrekk dersom man er innunder treygdekontor/Aetat siden det er så ustabilt "Arbeidsforhold"

Du har rett til særfradrag

se denne linken

http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettledning.aspx?id=42701&epslanguage=NO&chapter=42706#kapitteltekst3.5.2'>http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettledning.aspx?id=42701&epslanguage=NO&chapter=42706#kapitteltekst3.5.2

Særfradrag for uførhet

Fra og med den måned du har rett til å få utbetalt foreløpig uførepensjon, tidsbegrenset uførestønad etter folketrygdloven eller uførepensjon, har du krav på særfradrag. Er ervervsevnen satt ned med minst 2/3, gis særfradrag med 1 614 kr per måned (19 368 kr per år). Er ervervsevnen satt ned med mindre enn 2/3, gis særfradrag med 807 kr per måned (9 684 kr per år).

http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettledning.aspx?id=42701&epslanguage=NO&chapter=42706#kapitteltekst

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...