Gå til innhold

hvordan er det å ha en kjæreste med ADHD?

Anbefalte innlegg

Gjest forelsket og nesten ikke skeptisk
Skrevet

Poster dette her for å få bredere respons... håper jeg!

Jeg har nettopp møtt en flott fyr. Vi kjenner ikke hverandre så veldig godt ennå, men jobber med saken, livet er supert!

Men så lurer jeg litt på en ting... Han sier at han har ADHD, har vært "hyper" hele livet, når andre har en jobb så har han tre. Han har utrettet UTROLIG mye i livet (vi er begge 37) og det virker (så langt) som om det meste er vellykket. Han har mange prosjekter og det ser ut som om han gjennomfører dem også. "Klarer du å slappe av noen gang?" spurte jeg, og han svarte nei... dvs han kan vel være rolig en liten stund av gangen da.

Jeg har ikke MERKET noen konsentrasjonsproblemer så langt, og han uttrykker seg veldig godt. Det virker som om han har et bevisst forhold til alt og kjenner seg selv godt, klarer å kanalisere energien.

Han har også en annen sykdom som gjør at han må ta medisiner og legge seg ganske tidlig (helst). Han sier det hjelper ham til å roe ned hodet også.

Han trener også en god del, det tror jeg hjelper ham. Han har også en sønn med ADHD... som han følger VELDIG GODT opp. Virker som en super pappa!

Jeg ser ikke på dette som avskrekkende, jeg er vant til et høyt tempo selv (og at andre prøver å få meg til å ta det med ro).

Men... får jeg noen overraskelser, montro? Bør jeg være forberedt på noen skuffelser? Dere andre som har kjærester med ADHD, hvordan opplever dere det? Jeg er fullt klar over at ikke har det likedan, men det kan være interessant og lærerikt med litt input. Jeg vet VELDIG LITE om ADHD fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du selv er veldig aktiv som du sier så er det sikkert ikke noe problem. Jeg derimot er så bedagelig anlagt at jeg ble sliten bare av å lese om ham så jeg hadde bakket ut forlengst. :o)

Gjest forelsket og nesten ikke skeptisk
Skrevet

Hvis du selv er veldig aktiv som du sier så er det sikkert ikke noe problem. Jeg derimot er så bedagelig anlagt at jeg ble sliten bare av å lese om ham så jeg hadde bakket ut forlengst. :o)

Bare vi ikke sliter oss helt ut sammen da :-) Kanskje vi trenger noen som bremser??

Skrevet

Bare vi ikke sliter oss helt ut sammen da :-) Kanskje vi trenger noen som bremser??

Jeg kjenner et par hvor begge to er skikkelig hypre. Funker visst bra det. :o)

Skrevet

Det går ikke an å gi deg noe fasitsvar på hvordan det er å leve med en som har ADHD, alle mennesker er forskjellige, også de som har ADHD.

Selv har jeg en eks som har ADHD men som aldri har innfunnet seg med situasjonen, han ville ikke høre snakk om medisinering og det var temmelig anstrengende å leve sammen med ham. Han var høyt oppe hele tiden, det måtte alltid skje noe, en rolig hjemmekveld var noe jeg bare drømte om i de årene. Han var en arbeidsnarkoman uten like og stilte opp for alle som trengte en hånd, enten det gjaldt oppussing eller hagearbeid eller hva som helst.

Han kunne holde på på dag og natt og jeg ble nesten sliten bare av å se på ham. Han var oppkavet og utålmodig, klarte ikke å sitte i ro og hadde store konsentrasjonsproblemer.

Men som sagt så er ingen like, jeg har en god kamerat som også har ADHD som er helt annerledes, han er til tider høyt oppe han også, men han har evnen til å slappe av, noe han i følge seg selv har trent seg opp til. I motsetning til min eks er han veldig oppmerksom på sin diagnose og har lært seg til å gjøre det beste utav situasjonen. Det tror jeg er et veldig pluss, for eksen min ville aldri innse at han hadde ADHD.

Det ser jo ut til at denne mannen du har møtt også er bevisst på sin diagnose og vet hva som er best for ham.

Jeg måtte le når jeg leste at han la seg tidlig for det hjalp ham å roe hodet, akkurat det sier kompisen min også, han må ligge i sengen å se TV før han sovner for det roer hodet hans.

Hvis du føler at denne mannen er den rette syns jeg absolutt ikke du skal la det at han har ADHD stoppe deg.

Jeg ønsker dere alt godt!

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hvordan det er å ha en kjæreste med ADHD, men jeg har en sønn med diagnosen... :)

Du skriver at du vet veldig lite om ADHD fra før. Da vil jeg først og fremst anbefale deg å låne noen bøker på biblioteket eller finne noe på nett angående denne diagnosen så er det kanskje noen overraskelser du kan unngå.

Det virker som om det er en reflektert og fin mann du har møtt!

At du ikke har merket noen konsentrasjonsproblemer så langt kan ha med å gjøre at han driver med noe han liker?

Mye av konsentrasjonsproblemene hos ADHD’ere skyldes mangel på motivasjon. Driver de med noe de synes er spennende kan mange bli nærmest oppslukt, og hvor konsentrasjonen er på topp over lang tid. Gjør han ting han liker trenger ikke dette med konsentrasjon være et stort problem.

Ellers kan praktiske gjøremål en ADHD’er ikke ønsker å gjøre lett bli forskjøvet fremover i tid (grunnet manglende motivasjon)... og bli en "verkebyll"?

For eksempel nok en utsettelse av husmalingen...

Gresset har vokst til knehøyde igjen...

Selvangivelsen blir fylt ut på kveldstid samme dag den skal leveres... :)

Hvordan et samliv med en person med ADHD vil bli er det vanskelig å si noe om, og avhenger av så mange ting:

Hvor hardt er han rammet av ADHD, og på hvilke områder gir dette utslag?

Hvordan han har lært seg å leve med diagnosen?

Personligheten som befinner seg bak ADHD-merkelappen...

Finner du de gode egenskapene du ønsker deg hos et kjæresteemne, uavhengig av diagnosen, ja - da ville jeg absolutt satset på mannen var jeg deg!

Det blir nok ikke kjedelig i alle fall! :)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...