Gå til innhold

Orkidè...

Anbefalte innlegg

sprelline1365380900
Skrevet

Har fått en orkide, og er ikke noe flink med planter/blomster.Kan den stå i vinudet direkte i sollys? Trenger den mye lys? Hvor ofte skal den vannes?

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må ha masse lys.

Jeg vanner dem kanskje hver 14.dag, kommer ikke på å vanne dem oftere. Da setter jeg hver potte i vasken og lar det renne lunkent vann i kanskje 30 sekunder. Husk bare å la alt overflødig vann renne ut før du setter potten tilbake i potteskjuleren.

Skrevet

Mine står i stort, sydøstvendt vindu. Ifjor sommer satte jeg dem ut.

En gang i uken setter jeg dem i kjøkkenvasken og lar kranen renne et minutt eller så, lar dem renne godt av, og setter dem tilbake i potteskjuleren.

De blomstrer stadig omigjen.

Skrevet

Jeg fikk en til bursdagen min i fjor, den blomstret fra juni og langt utpå høsten. Så ble den bare stående i kjøkkenvinduet da, sørvestvendt med ganske mye lys og ettermiddagssol. Fikk en bra dæsj med vann sånn en gang i uka.

Og på etterjulsvinteren kvitterte den med å blomstre på nytt!!! Nå har den felt to av blomstene, men fremdeles er det to igjen. :o) Verdens letteste plante spør du meg!

Skrevet

Jeg tar min orkide ut av vinduet når sola er som sterkest. Den vil ha mye lys, men jeg tviler på at den liker å bli stekt.

Jeg vanner den omtrent som de andre her: jeg fyller en liten bøtte med vann og setter den oppi en stund en gang i uka. Husk å la overflødig vann renne av før den går tilbake i potteskjuleren.

Orkideen min blomstrer for 3. gang, og det blir flere og flere blomster for hver gang.

Skrevet

Den tåler ganske mye lys, men ikke i sydveggen på sommeren.

Dette er den perfekte blomst for oss som ikke er så flinke med blomster:-)

Den skal ikke ha gjødsel. På sommeren trenger den vann litt oftere enn på vinteren. Ca. 1 gang pr. uke. Det beste er å sette den i bløt (jeg bruker en vaskebøtte som jeg bærer med rundt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...