Gå til innhold

Hvordan avvise innpåsliten kollega?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har en kollega - som over år har vist sin interesse ganske klart. Av forskjellige årsaker er det HELT utelukket med noe forhold.

Men, i begynnelsen var jeg bare hyggelig og takket nei til alt, så traff han kjæresten min uten at det minket interessen, jeg takket fortsatt nei til alt, jeg ble singel, han mer pågående, jeg takket ikke bare nei, men gikk over til å ignorere fullstendig.

Etter en periode med ignorering måtte jeg gjøre det klart at det ikke kom til å bli noe, og jeg avviste alle henvendelser med forslag til aktiviteter med at jeg ikke kunne/ville - uten å foreslå alternativer, eller oppmuntre til videre dialog, og fortsatte å ignorere alt utenom arbeidstid.

Det står klart for meg at han ikke tar hint, og jeg føler selv jeg har vært ganske tydelig, men uten å være slem eller ekkel. Jeg har ikke sagt rett ut at jeg ikke er interessert, men jeg er avvisende, ignorerende og så kort jeg klarer å være.

Og frem til i dag trodde jeg faktisk problemet var løst, før han sto på døren med blomster og smykker i forsinket bursdagsgave...

Jeg ble tatt helt på sengen, var helt uforberedt på det, og kunne jo ikke gjøre annet enn å takke. Han ville invitere meg på middag, men jeg sa jeg ikke hadde tid på lenge uten å foreslå ny tid, eller alternativ løsning.

Men hva nå?

Jeg MÅ jobbe sammen med ham, og jeg klarer faktisk ikke si rett ut til ham "vet du, hyggelig - men jeg er ikke interessert", selv om jeg innser at det kanskje er eneste løsning...

Andre forslag?

Husk at dette har pågått over snart fire år, at jeg har hintet alt jeg kan, vært tydelig uten å være frekk eller ufin, og ikke klarer å være det heller.

Jeg er bare så utrolig dårlig på være negativ overfor folk - og å fortelle dem at de ikke er aktuelle, uansett hva det gjelder...

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg pleier å si at jeg gjerne vil være kompis men at jeg dessverre ikke tenner på dem. Det bruker å funke det og jeg har faktisk flere gode kompiser :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hint er ikke alltid lett å se for alle mannfolk. Det har jo du erfart.

Ville bare fortsatt samme linja, dvs. takket nei til alle forslag. Ingen løfte om "kanskje en annen gang".

Ved direkte spmål si noe sånt som at du liker å ha skille mellom jobb og privatliv- og derfor ikke går ut med kollegaer?

Kjedelig uansett det der...!

Skrevet

Tro meg, med sånne typer er det ENESTE som hjelper å si det klart og tydelig rett ut. Noen ganger hjelper ikke det en gang, og da må man bli sint eller frekk. Jeg vet det er ekkelt, men det ER det eneste som hjelper. Han kommer over det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg pleier å si at jeg gjerne vil være kompis men at jeg dessverre ikke tenner på dem. Det bruker å funke det og jeg har faktisk flere gode kompiser :o)

;-)

Så LURT!

Dette er ikke et hint. Dette er klar tale!

Uten å være ufin. FOr du vil jo være kompis...!

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er nok ikke så mange andre alternativer enn å kvinne seg opp og si rett ut at du ikke er interessert i ham på den måten.

Tro meg, det kommer til å være en lettelse for dere begge. Som å rive av et plaster. ;o)

Annonse

Skrevet

;-)

Så LURT!

Hei. Virker litt merkelig dette; du har ikke vist noe som helst interesse og det har vart i over 4 år. Han tar ikke noe hint - du må si klart ifra. Det er helt tydelig at han tar all kontakt med deg positivt. Da spørs det om det hjelper å si at man kan være venner.Godt forslag å si at man kan være det og si at man absolutt ikke tenner på han. Sikkert lurt å begynne med det. Men tar han ikke det, bør du kanskje "skrive det ned" for han.. lykke til. Hilsen mann

Gjest tv-titter
Skrevet

Jeg så på tv3 i går om en dame som forfulgte en mann i flere år. Så gi klar beskjed! Damen i programmet var altså veldig ekstrem; hun fulgte etter på ferie og spionerte på ham.

Gjest Persille
Skrevet

Hint er ikke alltid lett å se for alle mannfolk. Det har jo du erfart.

Ville bare fortsatt samme linja, dvs. takket nei til alle forslag. Ingen løfte om "kanskje en annen gang".

Ved direkte spmål si noe sånt som at du liker å ha skille mellom jobb og privatliv- og derfor ikke går ut med kollegaer?

Kjedelig uansett det der...!

Har prøvd den med å skille, at jeg ikke vil ha kjæreste, at jeg har kjæreste (!), føler liksom jeg har prøvd alt jeg kan komme på uten å bli ufin...

Gjest Persille
Skrevet

Tro meg, med sånne typer er det ENESTE som hjelper å si det klart og tydelig rett ut. Noen ganger hjelper ikke det en gang, og da må man bli sint eller frekk. Jeg vet det er ekkelt, men det ER det eneste som hjelper. Han kommer over det.

Det er det jeg er redd for...

Gjest Persille
Skrevet

Det er nok ikke så mange andre alternativer enn å kvinne seg opp og si rett ut at du ikke er interessert i ham på den måten.

Tro meg, det kommer til å være en lettelse for dere begge. Som å rive av et plaster. ;o)

Heh, håper det - jeg må jo gjøre det i morgen, før han tror blomstene og smykkene fører til en hot date...

Gjest Persille
Skrevet

Jeg så på tv3 i går om en dame som forfulgte en mann i flere år. Så gi klar beskjed! Damen i programmet var altså veldig ekstrem; hun fulgte etter på ferie og spionerte på ham.

SÅ ille er han ikke, heldigvis! Men det er ille nok...

Skrevet

;-)

Så LURT!

Ja, jeg vil gjerne være kompis jeg. Hehe, jeg har bestandig en bestekompis, kjekt å ha noe som veier opp for all jentesnakket.

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fire år med hinting?

Det er naturligvis kun ett svar å gi deg, og det svaret har du vel også fått av de fleste andre her:

Fortell ham i klartekst hvordan det ligger an. Det bør enkelt kunne gjøres med et smil og uten å såre noen.

Men blomster og smykker på døra? Sikker på at ikke fyren har en eller annen lidelse av et eller annet slag? :)

Gjest Persille
Skrevet

Fire år med hinting?

Det er naturligvis kun ett svar å gi deg, og det svaret har du vel også fått av de fleste andre her:

Fortell ham i klartekst hvordan det ligger an. Det bør enkelt kunne gjøres med et smil og uten å såre noen.

Men blomster og smykker på døra? Sikker på at ikke fyren har en eller annen lidelse av et eller annet slag? :)

Man skulle tro det ja... Bare det å faktisk komme hjem til meg helt uanmeldt? Det gjør man vel ikke med annet enn veldig gode venner?

Jeg har sagt jeg ikke vil ha noe forhold, jeg har sagt jeg ikke er interessert, jeg har takket nei til alle tilbud og forslag - og har ikke noen gang (siden jeg skjønte dette) tatt kontakt, eller innledet en samtale om annet enn jobb.

Urk...

Men hva skal jeg si da? Jeg må si det på en forståelig, ikke ekkel måte...

Skrevet

Man skulle tro det ja... Bare det å faktisk komme hjem til meg helt uanmeldt? Det gjør man vel ikke med annet enn veldig gode venner?

Jeg har sagt jeg ikke vil ha noe forhold, jeg har sagt jeg ikke er interessert, jeg har takket nei til alle tilbud og forslag - og har ikke noen gang (siden jeg skjønte dette) tatt kontakt, eller innledet en samtale om annet enn jobb.

Urk...

Jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på en ting. Takket du pent nei til gavene han kom med på døra?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Urk...

Nja ... Jeg hadde nå tenkt til å be deg si at du ikke er interessert i noe forhold, men du har jo åpenbart fortalt ham det.

Hintinga di er jo for øvrig såpass soleklar tale at fyren må ha et kraftig overskudd av kvinnelige hormoner for å tolke deg i en annen retning enn at du overhodet ikke er klar for ham.

Du må nok bli enda klarere. Kanskje fokusere på dørbesøket. Fortelle at han med det overskred alle dine grenser, og at du overhodet (du bør kanskje ordlegge deg noe snillere enn "overhodet") ikke er interessert i noe forhold med ham - kun profesjonelt på jobb.

Og ikke dra inn noe "ikke klar for noe forhold _nå_".

Den nå-en vil definitivt gi en fyr som det der håp. Her er det åpenbart ikke rom for uklarheter av noe slag.

Gjest Persille
Skrevet

Nja ... Jeg hadde nå tenkt til å be deg si at du ikke er interessert i noe forhold, men du har jo åpenbart fortalt ham det.

Hintinga di er jo for øvrig såpass soleklar tale at fyren må ha et kraftig overskudd av kvinnelige hormoner for å tolke deg i en annen retning enn at du overhodet ikke er klar for ham.

Du må nok bli enda klarere. Kanskje fokusere på dørbesøket. Fortelle at han med det overskred alle dine grenser, og at du overhodet (du bør kanskje ordlegge deg noe snillere enn "overhodet") ikke er interessert i noe forhold med ham - kun profesjonelt på jobb.

Og ikke dra inn noe "ikke klar for noe forhold _nå_".

Den nå-en vil definitivt gi en fyr som det der håp. Her er det åpenbart ikke rom for uklarheter av noe slag.

Ja, det har jeg også skjønt, så det blir ikke noe nå - jeg har prøvd den tidligere :)

Jeg lurer på om jeg skal sende en mail... Mulig han takler det bedre enn face to face...

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på en ting. Takket du pent nei til gavene han kom med på døra?

Nei, jeg gjorde ikke det.

Jeg synes liksom det er litt drøyt - selv om det kanskje ville vært den klare talen som trengtes.

Men jeg kan fint gi tilbake smykkene i morgen, si at jeg føler det blir feil å motta en slik gave når jeg ikke er interessert i et sånt forhold...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det har jeg også skjønt, så det blir ikke noe nå - jeg har prøvd den tidligere :)

Jeg lurer på om jeg skal sende en mail... Mulig han takler det bedre enn face to face...

Det er muligens ikke det dummeste. Sender du en mail forteller du ham at det her faktisk er noe som plager deg - det er tross alt ikke noe du tar opp tilfeldig på jobb mens dere likevel snakker sammen - men noe du har tenkt over, og det er ikke rom for uklarheter når det gjelder smil og kroppsspråk.

Dropp ":)". I hvert fall fram til du helt til slutt sier hadebra (uten "klem") og drar på en eller annen "håper vi kan fortsette det gode jobbsamarbeidet" eller noe i de baner.

Jeg burde vært samlivsterapytt! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...