morsan Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Her må det virkelig være snakk om et ødelagt sinn.... :-( http://www.nettavisen.no/innenriks/article663806.ece 0 Siter
Gjest Debra irl Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Dette vil ta tid og ressurser å "fikse", om det er mulig. Kan ikke forestille meg at han har det noe ålreit. Men håper han får straff som han fortjener og behøver. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Huff og huff, her var det mange skjebner, ja. Det er ille at ikke slike blir fanget opp tidlig (nok), men at det må skje noe så forferdelig før de blir tatt vare på og skjermet fra samfunnet. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Ja, det er vel liten tvil om at han "kan utøve vold igjen", som sakkyndige utaler. 0 Siter
Gjest mamma'n hans Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Her har du et typisk eksempel på psykiatri og skole som ikke har gjort jobben sin og skjønt at det er snakk om ADHD, spør du meg. Allerede i 1.klasse gjorde han noe som skulle ha fått "fagkunnskapen" til å legge to og to sammen. Jeg reagerer også på at han får Valium under rettssaken, når det kanskje ikke hadde vært nødvendig med noen rettssak om han hadde fått riktig medisin gjennom oppveksten! Jeg spør meg selv når vi får de første erstatningssakene fordi ADHD-diagnosen ikke er blitt stilt i rimelig tid og barna har fått den støtten, oppfølgingen og behandlingen de har krav på! Jeg ser også for meg at både offerets familie og gjerningsmannen her kan ha krav på erstatning fordi "fagfolk" ikke har gjort jobben sin! I dette tilfellet har det altså tatt 10 år fra han tente på huset og til diagnosen kom på bordet. I 10 år har familie og han vært bekymret over hva det har vært som ikke har stemt, ikke har vært riktig. Sikkert enda lenger. Det er klart at enkeltmennesket har ansvar, også - men det er og blir fagkunnskapens ansvar å vise oss vanlige folk, foreldre og barn, veien i et vanskelig landskap. ADHD er og var ikke en ukjent diagnose for 10 år siden, 9 år siden, 5 år siden, eller i vår. Likevel brukte fagkunnskapen så lang tid. Mens jeg bare leste artikkelen og skjønte hva det kunne være snakk om - fordi jeg kan litt om ADHD. Av bitter erfaring. For heller ikke vår familie fikk hjelp eller diagnose - av "fagkunnskapen". Det måtte vi i familien ordne med selv - ... Hvorfor er det så mye lettere for fagfolk å skylde på oppdragelse og "snill/slem" enn å utrede om barnet har en nevrologisk lidelse. Så mye sorg kunne ha vært spart om barn ble fanget opp i tide! 0 Siter
flisa Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Her har du et typisk eksempel på psykiatri og skole som ikke har gjort jobben sin og skjønt at det er snakk om ADHD, spør du meg. Allerede i 1.klasse gjorde han noe som skulle ha fått "fagkunnskapen" til å legge to og to sammen. Jeg reagerer også på at han får Valium under rettssaken, når det kanskje ikke hadde vært nødvendig med noen rettssak om han hadde fått riktig medisin gjennom oppveksten! Jeg spør meg selv når vi får de første erstatningssakene fordi ADHD-diagnosen ikke er blitt stilt i rimelig tid og barna har fått den støtten, oppfølgingen og behandlingen de har krav på! Jeg ser også for meg at både offerets familie og gjerningsmannen her kan ha krav på erstatning fordi "fagfolk" ikke har gjort jobben sin! I dette tilfellet har det altså tatt 10 år fra han tente på huset og til diagnosen kom på bordet. I 10 år har familie og han vært bekymret over hva det har vært som ikke har stemt, ikke har vært riktig. Sikkert enda lenger. Det er klart at enkeltmennesket har ansvar, også - men det er og blir fagkunnskapens ansvar å vise oss vanlige folk, foreldre og barn, veien i et vanskelig landskap. ADHD er og var ikke en ukjent diagnose for 10 år siden, 9 år siden, 5 år siden, eller i vår. Likevel brukte fagkunnskapen så lang tid. Mens jeg bare leste artikkelen og skjønte hva det kunne være snakk om - fordi jeg kan litt om ADHD. Av bitter erfaring. For heller ikke vår familie fikk hjelp eller diagnose - av "fagkunnskapen". Det måtte vi i familien ordne med selv - ... Hvorfor er det så mye lettere for fagfolk å skylde på oppdragelse og "snill/slem" enn å utrede om barnet har en nevrologisk lidelse. Så mye sorg kunne ha vært spart om barn ble fanget opp i tide! Tiltredes! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Bekrefter min teori om at de som kan finne på å plage og drepe dyr (større dyr enn insekter etc.) har en større sannsynlighet og lavere terskel for å skade mennesker senere i livet. 0 Siter
Atene Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Bekrefter min teori om at de som kan finne på å plage og drepe dyr (større dyr enn insekter etc.) har en større sannsynlighet og lavere terskel for å skade mennesker senere i livet. Det er ikke bare din teori. Ett av spørsmålene som skal vurderes hvis man skal sette psykopati-diagnose, er om personen skadet dyr før fylte 15 år. 0 Siter
petter smart Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Huff og huff, her var det mange skjebner, ja. Det er ille at ikke slike blir fanget opp tidlig (nok), men at det må skje noe så forferdelig før de blir tatt vare på og skjermet fra samfunnet. Hvordan skal en fange dem opp før de gjør noe alvorlig? Avisene og ukebladene er fulle av tårevåte historier om personer som blir holdt på institusjoner mot sin vilje. Og da er folk i harnisk over disse "overgrepene". Det er noe av problemet i Norge i dag, en kan ikke gjøre noe før det er for sent. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Det er ikke bare din teori. Ett av spørsmålene som skal vurderes hvis man skal sette psykopati-diagnose, er om personen skadet dyr før fylte 15 år. Godt å høre! 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Mennesker som mishandler dyr, mangler empati. Og mennesker som mangler empati, har heller ingen eller få sperrer for å skade andre mennesker. Det er ingen overraskelse at han endte opp som en drapsmann. 0 Siter
MsSophie Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Her har du et typisk eksempel på psykiatri og skole som ikke har gjort jobben sin og skjønt at det er snakk om ADHD, spør du meg. Allerede i 1.klasse gjorde han noe som skulle ha fått "fagkunnskapen" til å legge to og to sammen. Jeg reagerer også på at han får Valium under rettssaken, når det kanskje ikke hadde vært nødvendig med noen rettssak om han hadde fått riktig medisin gjennom oppveksten! Jeg spør meg selv når vi får de første erstatningssakene fordi ADHD-diagnosen ikke er blitt stilt i rimelig tid og barna har fått den støtten, oppfølgingen og behandlingen de har krav på! Jeg ser også for meg at både offerets familie og gjerningsmannen her kan ha krav på erstatning fordi "fagfolk" ikke har gjort jobben sin! I dette tilfellet har det altså tatt 10 år fra han tente på huset og til diagnosen kom på bordet. I 10 år har familie og han vært bekymret over hva det har vært som ikke har stemt, ikke har vært riktig. Sikkert enda lenger. Det er klart at enkeltmennesket har ansvar, også - men det er og blir fagkunnskapens ansvar å vise oss vanlige folk, foreldre og barn, veien i et vanskelig landskap. ADHD er og var ikke en ukjent diagnose for 10 år siden, 9 år siden, 5 år siden, eller i vår. Likevel brukte fagkunnskapen så lang tid. Mens jeg bare leste artikkelen og skjønte hva det kunne være snakk om - fordi jeg kan litt om ADHD. Av bitter erfaring. For heller ikke vår familie fikk hjelp eller diagnose - av "fagkunnskapen". Det måtte vi i familien ordne med selv - ... Hvorfor er det så mye lettere for fagfolk å skylde på oppdragelse og "snill/slem" enn å utrede om barnet har en nevrologisk lidelse. Så mye sorg kunne ha vært spart om barn ble fanget opp i tide! Applaus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.