Gå til innhold

Eh...

Gjest Bekymret jente 23 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ehh...det er et veldig teit spørsmål jeg har. Men la gå, jeg kan spørre det alikevel.

Saken er at jeg 2-3 ganger har fått litt blod når jeg har bæsja. Det har hendt de gangene jeg har hatt forstoppelse. Hva kan det komme av?

Det begynte når jeg en gang skulle gå på do (ikke tisse). Men orka ikke i og med at jeg var drit sliten. Jeg bare la meg til å sove, selv om jeg kjente at jeg måtte veldig på do. Kjente nesten som om det var stein jeg hadde i magen som måtte ut. Men jeg gadd ikke stå opp, tenkte jeg kunne gjøre det med en gang jeg sto opp om morgenen.

Utrolig teit ja. Vet ikke hva jeg tenkte med. Hver gang jeg har forstoppelse nå. Kommer det litte bitte gran blod. Men bare når jeg har forstoppelse.

Har jeg fått dårlig magesystem? Har noen vært i samme situasjon før.

Håper noen kan svare

Videoannonse
Annonse
tut og kjør
Skrevet

Siden du var hard i magen, er mulighetene tilstede for at du har sprukket små blodkar i endetarmsåpningen.

Ingen grunn til panikk :) Ubehagelig ja, men ikke farlig.

Skrevet

Siden du var hard i magen, er mulighetene tilstede for at du har sprukket små blodkar i endetarmsåpningen.

Ingen grunn til panikk :) Ubehagelig ja, men ikke farlig.

Å takk:)

Pjuuuuuuu....(måtte bare utrykke meg)

Men du, første gangen var det i mai. Og den andre eller tredje gangen var i denne måneden. Burde ikke magesystemet mitt ha blitt fikset til nå siden da?

Skrevet

Blod i avføringen kan ha en lang rekke årsaker. Men man bør alltid oppsøke lege når det skjer, for å utelukke alvorlig sykdom.

tut og kjør
Skrevet

Å takk:)

Pjuuuuuuu....(måtte bare utrykke meg)

Men du, første gangen var det i mai. Og den andre eller tredje gangen var i denne måneden. Burde ikke magesystemet mitt ha blitt fikset til nå siden da?

KAn bare svare etter egen erfaring.... har man først sprukket skikkelig opp én gang, skal det veldig lite til før det sprekker opp igjen.

Er det store blødninger du opplever, bør du ta en legesjekk, men småpipling på papiret er ikke farlig.

Skrevet

KAn bare svare etter egen erfaring.... har man først sprukket skikkelig opp én gang, skal det veldig lite til før det sprekker opp igjen.

Er det store blødninger du opplever, bør du ta en legesjekk, men småpipling på papiret er ikke farlig.

Nei det er ikke snakk om store blødninger heldigvis...oppsøker lege dersom det ikke bedrer seg..

Takk for at du tok bryet til å svare en bekymret jente, have a nice day;)

Skrevet

Blod i avføringen kan ha en lang rekke årsaker. Men man bør alltid oppsøke lege når det skjer, for å utelukke alvorlig sykdom.

Ok takk for svar.

Men hva slags sykdommer kan det være snakk om.

I og med at jeg tror jeg vet hva årsaken kan være. For jo bare litte bitte grann blod når jeg har forstoppelse. Ikke ellers når jeg skal på do.

Bør jeg oppsøke lege selv om jeg har det helt normalt.

Gjest eh, ikke nå
Skrevet

TMI...men, det skyldes antagelig hemoroider.

Hvis det er friskt rødt blod, så er det som regel ingenting å bekymre seg for. Er det størknet derimot, så kommer blodet fra tarmene..og det kan være farlig.

Skrevet

Ok takk for svar.

Men hva slags sykdommer kan det være snakk om.

I og med at jeg tror jeg vet hva årsaken kan være. For jo bare litte bitte grann blod når jeg har forstoppelse. Ikke ellers når jeg skal på do.

Bør jeg oppsøke lege selv om jeg har det helt normalt.

Det er rimelig å anta at blodet skyldes rifter som oppstår når den harde avføringen passerer. Det kan også skyldes hemorroider, men du vet vel om det hvis du har dette.

Men helt sikker kan man aldri være. Du undertegner deg jo bekymret, og slik sett er det bare en måte å fjerne engstelsen på, og det er å gå til lege og få bekreftet at det ikke er noe å bry seg om.

Skrevet

Det er rimelig å anta at blodet skyldes rifter som oppstår når den harde avføringen passerer. Det kan også skyldes hemorroider, men du vet vel om det hvis du har dette.

Men helt sikker kan man aldri være. Du undertegner deg jo bekymret, og slik sett er det bare en måte å fjerne engstelsen på, og det er å gå til lege og få bekreftet at det ikke er noe å bry seg om.

Jeg er veldig redd for at de skal putte noe i endetarmen...hehe..kall meg gjerne pyse:)

Skrevet

Jeg er veldig redd for at de skal putte noe i endetarmen...hehe..kall meg gjerne pyse:)

Men kommer blodet ut sammen med avføringen, eller får du bare litt blod på pairet når du tørker deg?

Ut fra det du forteller, og ikke minste din unge alder, tror jeg ikke du har noen grunn til bekymring.

Skrevet

Men kommer blodet ut sammen med avføringen, eller får du bare litt blod på pairet når du tørker deg?

Ut fra det du forteller, og ikke minste din unge alder, tror jeg ikke du har noen grunn til bekymring.

Det kan komme litt sammen med også. Men kjempe lite. Også litt (veldig lite) på papiret.

Gjest er nok ikke farlig
Skrevet

Slik du beskriver det, med friskt rødt blod, er det sannsynligvis en rift ytterst i tarmen (eller muligens hemorroider men da ville du nok merket noe ellers også). Dette kommer nok av at avføringen er så hard.

Hvis du hadde hatt blod i selve avføringen, ville avføringen vært nesten svart i farge, iallfall ikke friskt blod. Ved blod i selve avføringen burde du gå til lege, men slik det høres ut som din beskrivelse, er det neppe nødvendig.

Skrevet

Du bør bli snillere med rompa di, du bør gå på do når trangen er der -og sitte der bare når det er naturlig - ikke press og slit - på den måten vil du se at du kan ha en normal tarm som sier fra når den vi tømmes....

Drikk nok væske og få i deg litt fiber :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...