ohstay1365380994 Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Hei, Jeg har nettopp klart å fullføre toårig journalistutdanning på yrkesrettet attføring.Attføringen utløper 30.06.2006. Jeg lider av angst/depresjon. For 3 år siden var jeg frivillig innlagt 6 uker på akuttpsykiatrisk (suicidal), Ullevål og fikk ECT. Har siden vært medisinert og gått i terapi og har klart å komme meg opp. At jeg har klart studiene er et lite under i seg selv. Jeg har klart det fordi det har vært et veldig fritt studium, og jeg har kunnet jobbe når på døgnet jeg har følt meg best, og har kunnet legge inn små pauser. Jeg er en 53 år gammel kvinne og under studietiden var jeg utplassert i praksis i to måneder 80%.Dette fungerte ikke så bra, symptomene forsterket seg og medisineringen økte en god del, slik at lege og psykolog anbefaler 50% uføretrygd, noe jeg er enig i. Er det lurt av meg å vente til 6 måneders perioden utløper ved Aetat eller bør jeg sette i gang prosessen nå. Er det Aetat eller Trygdekontoret jeg skal henvende meg til? Har du noen gode råd på veien. Jeg vet at jeg opparbeider pensjonspoeng mens jeg er på attføring, og vet at dersom jeg ikke får fast uføretrygd, får jeg lavere satser og større kostnader fordi jeg stadig må til nye spesialister. Jeg har jobbet kontinuerlig siden 1972 fram til oppsigelse pga innskrenkninger 2003.Jeg har opptjent en liten kollektiv pensjon.Hva er praktisk og økonomisk lurest for meg å gjøre? På forhånd takk! 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Heisann! Det kan nok lønne seg å søke 50% UY så snart som mulig, det er tross alt gj.snitt 6 mnd behandlingstid på slike saker. Skjønner ikke helt hva du mener med kostnader for spesialister - alt slikt dekkes jo av trygdekontoret. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med trygdekontoret og fremsette krav om uføreytelser nå, og samtidig forklare for dem hvorfor du velger å søke mens du fremdeles er i Aetat-systemet. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.