Åsemor Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Driver og vasker ut av leiligheten vår og ser at vi i nærheten av komfyren har stygge fettflekker på veggen. Det er panel, men med sånn gjennomskinnelig hvit maling-opplegg på. Noen som har tips om hvordan jeg best mulig kan vaske dette for å få det pent? Og et annet spørsmål, hva bruker man for å vaske vegger med malt tapet? Og tak? Og hva skal man egentlig bruke når man vasker parkett og laminat? 0 Siter
puttelull Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Det stygge panelet ville jeg vasket med en blanding av Zalo og ørlitegrann Salmi! (Det er ikke farlig å blande disse to, det er Klor og Salmi som er livsfarlig, har jeg hørt!) Bruk en slik der svamp med grov side og skur skikkelig. Eller du kan prøve CillitBang flekkfjerner, mot skitt og fett. Malt tapet har jeg ingen erfaring med. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Jeg fikk nøklene til nyleiligheten i dag og det ser ikke ut der kjøleskapet har stått - passer meg i grunnen godt for da MÅ jeg male kjøkkenet. ) Jeg ville male, men det er så mange som blander seg og sier at "Men den gule fargen er jo sååå fin!" Nei, den er ikke fin... ) Jeg tror neppe du får bort slike flekker uten å male dem bort. 0 Siter
Åsemor Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Skrevet 20. juni 2006 Jeg fikk nøklene til nyleiligheten i dag og det ser ikke ut der kjøleskapet har stått - passer meg i grunnen godt for da MÅ jeg male kjøkkenet. ) Jeg ville male, men det er så mange som blander seg og sier at "Men den gule fargen er jo sååå fin!" Nei, den er ikke fin... ) Jeg tror neppe du får bort slike flekker uten å male dem bort. Lykke til i en slitsom periode, Lillemus! Jeg er helt utkjørt om kvelden nå og har null energi igjen når jeg setter meg ned. Har enda ikke fått tømt den pokkers leiligheten og det er ikke mange dager til overtakelse, også må jeg vaske hele sjiten i tillegg til at jeg samtidig har fullt ansvar for en 1-åring. Hvordan det skal gå bra aner jeg ikke. Men gøy med nytt da!! Har nettopp bestilt kjøkken og gleder meg til det kommer. Må snart ut på sjåpping-runde for å handle nytt do-sete og gardiner, det er jo også kjempegøy!! Får samle litt energi på handlerundene så jeg orker å vaske etterpå. Jaja, dette ble mye svada... 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Parkett og laminat skal vaskes med bare vann, men jeg er ikke så flink til å følge rådene, jeg har i litt vaskemiddel for den gode luktas skyld. Jeg bruker Ajax. Parketten regner jeg med er bonet. Hvis den er ubehandlet er grønnsåpe det beste. Tapeten trenger du også å bare bruke vann på, såvidt litt fuktig vaskefille. Er det på kjøkkenet ville jeg hatt i vaskemiddel som fjerner fett. Zalo er god på fettflekker. Er det en vanskelig flekk kan du la zaloen ligge på en liten stund før du gnir forsiktig vekk. 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Parkett og laminat skal vaskes med bare vann, men jeg er ikke så flink til å følge rådene, jeg har i litt vaskemiddel for den gode luktas skyld. Jeg bruker Ajax. Parketten regner jeg med er bonet. Hvis den er ubehandlet er grønnsåpe det beste. Tapeten trenger du også å bare bruke vann på, såvidt litt fuktig vaskefille. Er det på kjøkkenet ville jeg hatt i vaskemiddel som fjerner fett. Zalo er god på fettflekker. Er det en vanskelig flekk kan du la zaloen ligge på en liten stund før du gnir forsiktig vekk. Pleier ikke parkett å være lakket? 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Pleier ikke parkett å være lakket? Jo, det pleier det. De aller fleste gulv har en tynn hinne med laminat, så det er laminatet som vaskes og ikke treverket. 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Jeg brukte Salmiakk på kjøkkenfettet da jeg vaska ut, funka bra det. Men nå trengte jeg ikke være så nøye på kjøkkenet da siden det allikevel skulle rives.. 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Jo, det pleier det. De aller fleste gulv har en tynn hinne med laminat, så det er laminatet som vaskes og ikke treverket. Hva ER egentlig laminat? 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Hva ER egentlig laminat? Det er en slags folie/hinne som beskytter treverket. 0 Siter
citygirl Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Det er en slags folie/hinne som beskytter treverket. Laminat består av presset masse - og er ikke "ekte" treverk. 0 Siter
Atene Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Det er en slags folie/hinne som beskytter treverket. Du blander ikke laminat og lakk nå? Parkettgulv er bygd opp av tre sjikt, men alle er tre, og det øverste laget er forseglet med lakk. Laminat er en slags plastikkfolie som sveises til underlaget (gjerne sponplate), og som kan ha et hvilket som helst mønster. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Du blander ikke laminat og lakk nå? Parkettgulv er bygd opp av tre sjikt, men alle er tre, og det øverste laget er forseglet med lakk. Laminat er en slags plastikkfolie som sveises til underlaget (gjerne sponplate), og som kan ha et hvilket som helst mønster. Kanskje jeg roter litt nå 0 Siter
Åsemor Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Skrevet 20. juni 2006 Parkett og laminat skal vaskes med bare vann, men jeg er ikke så flink til å følge rådene, jeg har i litt vaskemiddel for den gode luktas skyld. Jeg bruker Ajax. Parketten regner jeg med er bonet. Hvis den er ubehandlet er grønnsåpe det beste. Tapeten trenger du også å bare bruke vann på, såvidt litt fuktig vaskefille. Er det på kjøkkenet ville jeg hatt i vaskemiddel som fjerner fett. Zalo er god på fettflekker. Er det en vanskelig flekk kan du la zaloen ligge på en liten stund før du gnir forsiktig vekk. Det hørtes ut som råd som passet meg. Går over vegger og tak med microfiberkluter med vann da, og gulvene med det samme egentlig... Kjøkken og bad er nok det verste å vaske ja. *sukk* 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Laminat består av presset masse - og er ikke "ekte" treverk. Laminat er den øverste hinna på materialet, f eks belegg. 0 Siter
citygirl Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Laminat er den øverste hinna på materialet, f eks belegg. :-) Kjedelig å vaske er det uansett - *lol* 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Lykke til i en slitsom periode, Lillemus! Jeg er helt utkjørt om kvelden nå og har null energi igjen når jeg setter meg ned. Har enda ikke fått tømt den pokkers leiligheten og det er ikke mange dager til overtakelse, også må jeg vaske hele sjiten i tillegg til at jeg samtidig har fullt ansvar for en 1-åring. Hvordan det skal gå bra aner jeg ikke. Men gøy med nytt da!! Har nettopp bestilt kjøkken og gleder meg til det kommer. Må snart ut på sjåpping-runde for å handle nytt do-sete og gardiner, det er jo også kjempegøy!! Får samle litt energi på handlerundene så jeg orker å vaske etterpå. Jaja, dette ble mye svada... Svada helt i min gate for tiden! ) Sitter og tegner om kjøkkenet jeg hadde planlagt så nøye, 30 cm for kort vegg ødela planene mine. Men jeg tror det skal bli riktig så bra alikevel! Bedre faktisk. Men jeg har tenke å sette 31. juli som overtakelsesdato på den gamle da, så jeg har litt tid på meg. 0 Siter
Åsemor Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Skrevet 20. juni 2006 Svada helt i min gate for tiden! ) Sitter og tegner om kjøkkenet jeg hadde planlagt så nøye, 30 cm for kort vegg ødela planene mine. Men jeg tror det skal bli riktig så bra alikevel! Bedre faktisk. Men jeg har tenke å sette 31. juli som overtakelsesdato på den gamle da, så jeg har litt tid på meg. Halvannen måned fra overtakelse til overtakelse er nok litt bedre enn halvannen uke som vi hadde. Gleder meg til denne uka er ferdig, da skal jeg sitte med beina på bordet en hel kveld og bare drikke cola tror jeg. Nå skal jeg gå og legge meg. Tidlig opp i morgen for å rydde og vaske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.