Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi var sammen i ørten år og hadde barn og var gift og alt, men felles økonomi hadde vi ikke. Dvs. jeg betalte barnehagen og han på huslånet (det gikk omtrent opp i opp), men jeg sto som deleier av huset alikevel da.

Han betalte litt mer enn meg på strøm og sånt ettersom han tjente mer. Var aldri noe problem.

Når (forhåpentligvis!) jeg flytter sammen med kjærestne med tiden så vil jeg vel at vi skal ha en felles konto for "den daglige driften" av hus og hjem og ha en egen konto til "lommepenger" som er mine og som jeg gjør hva jeg vil med.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

4

• Hatsumomo

4

• flisa

3

• hevneren68

3

Mest aktive i denne tråden

Vi har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen. Vi har ikke felles konto, men vi er ikke så nøye på hvem som betaler hva, så lenge begge har penger på kontoen.

Når det gjelder faste utgifter, så betaler jeg lånet og handler mat, mens han tar seg av regningene. Han betaler nok litt mer enn meg, men så har han litt høyere inntekt også.

Når det gjelder større engangsutgifter, så er vi heller ikke så nøye med hvem som betaler. Vi bare passer på at vi begge har noen kroner på kontoen til enhver tid.

Vi var sammen i ørten år og hadde barn og var gift og alt, men felles økonomi hadde vi ikke. Dvs. jeg betalte barnehagen og han på huslånet (det gikk omtrent opp i opp), men jeg sto som deleier av huset alikevel da.

Han betalte litt mer enn meg på strøm og sånt ettersom han tjente mer. Var aldri noe problem.

Når (forhåpentligvis!) jeg flytter sammen med kjærestne med tiden så vil jeg vel at vi skal ha en felles konto for "den daglige driften" av hus og hjem og ha en egen konto til "lommepenger" som er mine og som jeg gjør hva jeg vil med.

???????????

Er det ikke det samme om du setter inn x kroner på en konto, og gubben i huset y kroner, og disse pengene brukes til felles regninger, enn om dere tar en regning hver, og trekker fra hver deres konto ??????????

Vi har vært sammen i 9 år og har heller ikke felles økonomi. Hver vår lønnskonto og en felleskonto med eget kort. Fngerer utmerket! :)

Du har nok felles økonomi, da dere deler på regningene...

Felles økonomi betyr IKKE at partneren din skal ha full tilgang til alle dine penger, og motsatt.... Det kalles utnyttelse og svindel, og det kan vi lese om i avisen fra tid til annen...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/21/469498.html

Da vi flyttet sammen tok vi en opptelling på hva hver av oss eide, skrev samboeravtale og hadde helt felles økonomi.

For at dette skal fungere tror jeg også at man må stole på hverandre, og at den ene parten ikke har dyre interesser som den andre ikke har.

Hvorfor kan ikke den ene ha dyre interesser?

Annonse

???????????

Er det ikke det samme om du setter inn x kroner på en konto, og gubben i huset y kroner, og disse pengene brukes til felles regninger, enn om dere tar en regning hver, og trekker fra hver deres konto ??????????

Det er akkurat det samme....potten blir hverken mer eller mindre .)

Gjest Mom33

Vi skiftet begge til ny bank da vi flyttet sammen, og der har vi alle kontoer felles.

Begge lønningene går inn på samme konto som vi begge har visakort på. Fra denne kontoen trekkes huslån, og det trekkes også automatisk en sum over på regningskonto og sparekonto.

Som noen andre har påpekt her, skal man ha felles økonomi må man ha sånn nokså likt forbruk. Vi er ikke shoppere noen av oss, kjøper sjelden klær og ting til huset og vi har like dyre (eller billige) hobbyer.

Synes det er veldig praktisk å ha all økonomi felles. Det er enkelt å ha oversikt over hva vi har til disposisjon, vi er like "rike"/"fattige" begge to.

Vi har ganske lik lønn, forresten. Og vi har aldri hatt en krangel om økonomi.

Hvorfor kan ikke den ene ha dyre interesser?

Dersom man har helt felles økonomi, og den ene bruker tusenvis av kroner på noe som bare er til fordel for denne personen blir det ofte uoverensstemmelsesr om det.

Men det bør jo ikke nødvendigvis bli det.

Men det bør nok snakkes om på forhånd så man er enige.

Da vi først flyttet sammen så hadde vi hver vår konto, men vi sparte på kvitteringer osv fra innkjøp og betalte regninger.

Ca en gang i mnd gikk vi igjennom for å se om det var store differanser i hvem som hadde betalt hva.

Etter ca et år kjøpte vi hus sammen, og syntes at dette systemet ble litt stress nå som vi hadde felles lån osv.

Så nå har vi en felleskonto hvor vi setter inn like mye hver måned. Begge har bankkort til denne kontoen, og fra denne betaler vi alle felles regninger, trekker til huslånet, handler felles mat og betaler for ferier osv.

I tilleg har vi begge vår egen lønnskonto med egne penger til andre ting, som ut å spise med venner, kjøpe klær osv.

Dette systemet fungerer utrolig godt for oss. På denne måten har vi både felles økonomi og egne "lommepenger".

Anbefales.

Omtrent det samme som hos oss.

Jeg tror aldri jeg hadde klart å hatt felles lønnskonto osv.

Spesielt siden jeg er en som liker å spare og han er en som liker å kjøpe dyre ting.

Dersom man har helt felles økonomi, og den ene bruker tusenvis av kroner på noe som bare er til fordel for denne personen blir det ofte uoverensstemmelsesr om det.

Ja - man må i alle fall vite hva man går til :)

Gjest blakka

Du har nok felles økonomi, da dere deler på regningene...

Felles økonomi betyr IKKE at partneren din skal ha full tilgang til alle dine penger, og motsatt.... Det kalles utnyttelse og svindel, og det kan vi lese om i avisen fra tid til annen...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/21/469498.html

Kommer litt an på. Jeg grafser inn alt min samboer tjener for det er så himla lite. Det dekker knapt 1/8 av de faste utgiftene.

Kan ikke si jeg føler at jeg utnytter ham .. heh.

Annonse

Jo, du tenker på eks-forholdet mitt nå? Jeg kjempet for felles økonomi etterhvert, men han nektet.

Men hva om den ene parten har en hobby som innimellom drar inn en del lapper da? Er de kun dennes eller skal de deles på begge? Gå i en felles pott?

Tror du den ene parten slutter å bruke disse pengene fordi om h*n må betale av egen lomme, i stedetfor fra felles konto???

Generelt sett : Alle har felles økonomi, forskjellen er bare om du har tilgang til partnerens kroner/konto eller ikke, og om dere deler likt ihht evne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...