Gå til innhold

Ikea-skap - kjøpe kun innmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mitt nye kjøkken er det et gammelt høyskap, det er innebygget og egentlig kan det godt stå, men det er ikke så enormt praktisk innredet. Ikea har jo så mange smarte løsninger i sine kjøkkenskap, men kan man kjøpe kun innmaten?! Og kan man kjøpe bare dører f.eks?

Jeg vil jo ikke ha bruk for skapstammen, kun for innmaten og dørene dersom de passer i størrelse da.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror at ikea har størrelser som ikke passer til noen ting man har fra før, slik at man må kjøpe alt nytt.

Skrevet
  Idéfix skrev (På 20.6.2006 den 21.16):

Jeg tror at ikea har størrelser som ikke passer til noen ting man har fra før, slik at man må kjøpe alt nytt.

Det stemmer ikke, jeg har kjøpt løse trådkurver på Ikea som har passet i de gamle innebygde klesskapene her. Så jeg vil anta at også deres 40 cm kjøkkenskapinnmat vil kunne passe i mitt 40 cm gamle høyskap.

Skrevet
  Lillemus skrev (På 20.6.2006 den 21.37):

Det stemmer ikke, jeg har kjøpt løse trådkurver på Ikea som har passet i de gamle innebygde klesskapene her. Så jeg vil anta at også deres 40 cm kjøkkenskapinnmat vil kunne passe i mitt 40 cm gamle høyskap.

OK!

Trodde at de har litt ulik størrelse slik at den vanlige standarden ikke passer. Men men...

Gjest Rusle
Skrevet

Ikke for å virke nysgjerrig, men har du flyttet?

Merker jeg føler meg utafor nå når jeg ikke er her så ofte :o)

petter smart
Skrevet

Man kan kjøpe innmat med stamme. Det koster ikke stort. Det som koster er dørene.

Derfor bør du prøve å klare deg med de dørene du har. Puss dem og mal dem.

Annonse

Skrevet

Det går helt fint å kjøpe bare dører. Det er en utmerket måte å fornye gammeldagse kjøkken med solide skapstammer på.

Mye av innmaten selges også uavhengig av selve skapet, men du må selvsagt sjekke både nøyaktige mål og at metoden for oppheng / feste vil passe.

Skrevet
  petter smart skrev (På 21.6.2006 den 6.48):

Man kan kjøpe innmat med stamme. Det koster ikke stort. Det som koster er dørene.

Derfor bør du prøve å klare deg med de dørene du har. Puss dem og mal dem.

De dørene som er greie nok, hvite og glatte, men ettersom jeg skal ha andre dører på resten av kjøkkenet (hvit Ståt fra Ikea) så hadde det vært fint med like dører også på høyskapet.

Skrevet
  laban skrev (På 21.6.2006 den 6.55):

Det går helt fint å kjøpe bare dører. Det er en utmerket måte å fornye gammeldagse kjøkken med solide skapstammer på.

Mye av innmaten selges også uavhengig av selve skapet, men du må selvsagt sjekke både nøyaktige mål og at metoden for oppheng / feste vil passe.

Spørs om Ikea har dører som passer mitt skap da... *Måle måle*

Satt oppe halve natta og tegnet kjøkkenet på nyttt.. *Gjeeesp* Men du så gøy det er! :o)

Skrevet
  Rusle skrev (På 20.6.2006 den 22.00):

Ikke for å virke nysgjerrig, men har du flyttet?

Merker jeg føler meg utafor nå når jeg ikke er her så ofte :o)

Holder på! :o) Kjøpt 4-roms lengre ned i gata og er så heldig at jeg har ca. 40 dager fra jeg fikk nøklene til den gamle leiligehten må være tom.

Og nå prøver jeg å være smart og lage et kjøkken som jeg blir fornøyd med leeeenge! Men siden jeg skal ha spiseplassen på stua får jeg ikke plass til sofaene som er for store... Jaja, det problemet får jeg ta siden! :o)

Skrevet

Du må måle nøyaktig for å se om du kan bruke ny innmat i gammelt skap. Størrelser på skap varierer faktisk en del fra kjøkkenleverandør til kjøkkenleverandør. Det kan også være vanskelig å bare bytte dører, da målene varierer en del fra kjøkkenleverandør til kjøkkenleverandør. Jeg kan feks ikke bytte til Ikea dører på mitt Norema kjøkken. Noen av dørene ville ha passet, andre ikke.

Lykke til med Ståt Kjøkken, det er et flott kjøkken til å være så rimelig. Jeg jobber nemlig på kjøkkenavd. på ikea.

Skrevet
  Idéfix skrev (På 20.6.2006 den 22.00):

OK!

Trodde at de har litt ulik størrelse slik at den vanlige standarden ikke passer. Men men...

Det er ulik størrelese, men en kan være heldig med at det klaffer.

Skrevet
  alida skrev (På 21.6.2006 den 7.22):

Det er ulik størrelese, men en kan være heldig med at det klaffer.

Jeg trodde ikke trådkurvene kom til å passe, men tok en sjangs. Selve kurven var jo flere cm smalere enn skapet, men når jeg monterte skinnene så passet den perfekt!

Annonse

Skrevet
  alida skrev (På 21.6.2006 den 7.21):

Du må måle nøyaktig for å se om du kan bruke ny innmat i gammelt skap. Størrelser på skap varierer faktisk en del fra kjøkkenleverandør til kjøkkenleverandør. Det kan også være vanskelig å bare bytte dører, da målene varierer en del fra kjøkkenleverandør til kjøkkenleverandør. Jeg kan feks ikke bytte til Ikea dører på mitt Norema kjøkken. Noen av dørene ville ha passet, andre ikke.

Lykke til med Ståt Kjøkken, det er et flott kjøkken til å være så rimelig. Jeg jobber nemlig på kjøkkenavd. på ikea.

Gjør du!? Og det tør du si åpent her og nå?! ;o))))

Følger det med festebriketter til overskapene slik at man ikke trenger lister eller noe til å sette dem på på veggen?

Hvis du jobber på Ikea i Trondheim så tar jeg gjerne en guidet tur med hjelp til å plukke når jeg skal kjøpe kjøkken ganske snart...! :o)

Gjest Rusle
Skrevet
  Lillemus skrev (På 21.6.2006 den 7.00):

Holder på! :o) Kjøpt 4-roms lengre ned i gata og er så heldig at jeg har ca. 40 dager fra jeg fikk nøklene til den gamle leiligehten må være tom.

Og nå prøver jeg å være smart og lage et kjøkken som jeg blir fornøyd med leeeenge! Men siden jeg skal ha spiseplassen på stua får jeg ikke plass til sofaene som er for store... Jaja, det problemet får jeg ta siden! :o)

Du får bytte sofaer med noen andre:o) Gratulerer med ny leilighet.

Skrevet
  Rusle skrev (På 21.6.2006 den 8.25):

Du får bytte sofaer med noen andre:o) Gratulerer med ny leilighet.

Har vurdert å spørre kjæresten om vi skal bytte, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha hans heller. :o) Men ei nett, lita sofagruppe hadde gjort seg ja.

Skrevet
  Lillemus skrev (På 21.6.2006 den 8.14):

Gjør du!? Og det tør du si åpent her og nå?! ;o))))

Følger det med festebriketter til overskapene slik at man ikke trenger lister eller noe til å sette dem på på veggen?

Hvis du jobber på Ikea i Trondheim så tar jeg gjerne en guidet tur med hjelp til å plukke når jeg skal kjøpe kjøkken ganske snart...! :o)

Jeg jobber nok ikke i Trondheim. Det følger med festebrikett til der du setter spikerslagene. Monteringslist følger med sokkel, men det er ikke alle som bruker monteringslist.

Skrevet
  alida skrev (På 22.6.2006 den 6.47):

Jeg jobber nok ikke i Trondheim. Det følger med festebrikett til der du setter spikerslagene. Monteringslist følger med sokkel, men det er ikke alle som bruker monteringslist.

Ok, så jeg må altså plukke skapstamme + dører til overskapene? + lyslist og topplist selvfølgelig om jeg skal ha det. Hva med hengsler?

Skrevet
  Lillemus skrev (På 22.6.2006 den 10.22):

Ok, så jeg må altså plukke skapstamme + dører til overskapene? + lyslist og topplist selvfølgelig om jeg skal ha det. Hva med hengsler?

Hengsler følger automatisk med når du bestiller. Hvis du skal hente kjøkkenet selv, så får du en liste hvor det står hvor du finner delene. Når du bestiller kjøkkenet, så spør de sikkert om du skal ha lyslist/ gesims osv. Hvis du skal ha benkeplate som er lengre enn 246 cm, så må den spesialbestilles.

Skrevet
  alida skrev (På 22.6.2006 den 16.07):

Hengsler følger automatisk med når du bestiller. Hvis du skal hente kjøkkenet selv, så får du en liste hvor det står hvor du finner delene. Når du bestiller kjøkkenet, så spør de sikkert om du skal ha lyslist/ gesims osv. Hvis du skal ha benkeplate som er lengre enn 246 cm, så må den spesialbestilles.

Jeg skal hente selv, så da må jeg altså plukke hengslene ved siden av. Greit å vite. :o)

Har laget meg en tabell hvor jeg har notert hva jeg skal ha, størrelse, antall og egne felter for hvilken hylle og reol det ligger i på lageret og en egen rubrikk for å hake av når det er lagt på tralle. *Flink jente*

Men jeg lurer fortsatt på om hjørne overskap, 60x70 cm i hvit Ståt er på lager på Leangen. Nettsidene sier nei, kundetelefonsvareren sier ja... Hva sier du? Har sittet i tilsammen 18 min og ventet på å få snakke med en kjøkkenplanlegger, men det har jeg ikke tid til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...