Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smittet av hva?

En del flått er infisert med Borreliabakterien, og den

kan forårsake sykdommer i sentralnervesystemet med alvorlige konsekvenser.

Gjest theoline
Skrevet

Ikke jeg, men vet mange som har det, både i barnehagen til guttungen, og til og med min egen bestemor, ikke spøk dette..

Jeg har servietter som jeg smører meg med når jeg skal ut i skauen, og dusjer alltid med en gang jeg kommer hjem!

Det samme gjør jeg med guttungen, han blir nøye inspirert, men finner flått på han hvert eneste år, men for oftest før de får bitt seg skikkelig fast!

Skrevet

Ikke jeg, men vet mange som har det, både i barnehagen til guttungen, og til og med min egen bestemor, ikke spøk dette..

Jeg har servietter som jeg smører meg med når jeg skal ut i skauen, og dusjer alltid med en gang jeg kommer hjem!

Det samme gjør jeg med guttungen, han blir nøye inspirert, men finner flått på han hvert eneste år, men for oftest før de får bitt seg skikkelig fast!

jeg var i hvaler i helga, og i dagtidlig satt det en flått på meg.. redd det har kommet flere flott med meg hjem... og i senga :(

Mrs. Wallace
Skrevet

Måtte bare være sikker på at det var det du mente. ;o)

Vi har hytte i et område med mye flått, og både jeg og mannen har fått flått på oss, men det har gått bra.'

Vi sørger for å være utstyrt med flåttpinsett og ellers ta greie forholdsregler:

Flått kan bare overføre smitte dersom flåtten har sittet på kroppen over lengdre tid (er det ikke over 12 timer, tro?). Ved å undersøke kroppen ved leggetid hver kveld når man er i flåttområder, har man altså en ganske fair sjanse til å ta svineriet.

Om man oppdager flått, skal man holde øye med bittstedet. Dukker det opp en rød ring, får man antibiotika. Og problemet er løst.

Skrevet

Måtte bare være sikker på at det var det du mente. ;o)

Vi har hytte i et område med mye flått, og både jeg og mannen har fått flått på oss, men det har gått bra.'

Vi sørger for å være utstyrt med flåttpinsett og ellers ta greie forholdsregler:

Flått kan bare overføre smitte dersom flåtten har sittet på kroppen over lengdre tid (er det ikke over 12 timer, tro?). Ved å undersøke kroppen ved leggetid hver kveld når man er i flåttområder, har man altså en ganske fair sjanse til å ta svineriet.

Om man oppdager flått, skal man holde øye med bittstedet. Dukker det opp en rød ring, får man antibiotika. Og problemet er løst.

men hvor lenge overlever flåtten hvis jeg har fått med meg noen hjem? den har tydeligvis bitt meg mens jeg sov hjemme..

Skrevet

men hvor lenge overlever flåtten hvis jeg har fått med meg noen hjem? den har tydeligvis bitt meg mens jeg sov hjemme..

så de lever lenge inne hos meg også?

ikke fast nick
Skrevet

Hvis du leser bladet Bedre Helse som kom ut nå, der har de en artikkel om flått og hva du bør gjøre. Det står også at det er mulig å få vaksine. Vet ikke hva den heter, men spør legen din om den hvis du er plaget.

Skrevet

Naboen ble alvorlig syk av det. Fysj.. De er så ekle, ser ut som edderkopper..!

Gjest trultemor26
Skrevet

En i min nærmeste familie har fått MS, de tror dette kan skyldes et flåttbitt han fikk da han var liten gutt.

Hunder kan jo få epilepsi og sånt.

Borrelia er ikke til å spøke meg, og flått er noen forferdelige skapninger!

Gjest sirikat
Skrevet

jeg var i hvaler i helga, og i dagtidlig satt det en flått på meg.. redd det har kommet flere flott med meg hjem... og i senga :(

Flått hopper ikke av hvis det først har bitt seg fast.. Og det er få flått som er smittefarlige.

Sjekk hele kroppen (inkludert hodebunnen).

Men ikke få panikk..OM du skulle finne en flått som har sittet i mer enn 12 (noen sier 24) timer, så ser du etter en rød ring på størrelse med en 5-kroning. Hvis denne ringen ikke kommer, så er du ikke smittet. Kommer denne ringen, så får du antibiotika, og blir like fin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...