Gjest Rusle Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Et vennepar av meg har planer om å kjøpe enebolig med utleie og nedbetale en god andel av lånet fra denne. Men er ikke tiden over da man mer eller mindre trygt kunne gjøre dette? Synes det høres vågalt(naivt) ut. 0 Siter
Sofline Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 De får neppe lån i banken med denne inntekten. Det kommer jo an på hvilket område de bor i, om det er sikkert, men utleie er aldri sikkert. Man risikerer alltid noen måneder uten leieboer. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Spørs vel kanskje hvor en bor hen i landet.. 0 Siter
sheba Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Kommer vel helt an på hvor du bor i forhold til utdanningsteder osv... Jeg har 2 leiligheter til utleie, en liten og en på ca 96kvm... har ikke vært problemer her, men så bor jeg kun 5 minutters kjøretur fra HIA (har tre jenter som deler den store leiligheten, også har jeg 2 politiaspiranter i den lille.. lengste tiden det har vært tomt var vel sånn ca 6 uker:-) 0 Siter
flisa Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Kommer vel helt an på hvor du bor i forhold til utdanningsteder osv... Jeg har 2 leiligheter til utleie, en liten og en på ca 96kvm... har ikke vært problemer her, men så bor jeg kun 5 minutters kjøretur fra HIA (har tre jenter som deler den store leiligheten, også har jeg 2 politiaspiranter i den lille.. lengste tiden det har vært tomt var vel sånn ca 6 uker:-) HIA? 0 Siter
flisa Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Det er mange som gjør det! -Men man bør vel ha en bufferkonto for å dekke opp faste utgifter om det skulle bli noen måneder uten leieinntekter. 0 Siter
morsan Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 HIA? Hvis jeg skulle tippe er det sikkert en forkortelse for en skole - Høyskolen i Akershus???? 0 Siter
mrxx Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hvis dette venneparet ikke bor langt til skogs eller på et sted hvor det bor lite folk, så er ikke dette noe problem. Jeg leier ut noen leiligheter og har aldri hatt problemer med å få tt leid de ut. De har aldri stått tomme på ti år. 0 Siter
mrxx Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 De får neppe lån i banken med denne inntekten. Det kommer jo an på hvilket område de bor i, om det er sikkert, men utleie er aldri sikkert. Man risikerer alltid noen måneder uten leieboer. Denne inntekten får de glatt lån på, fordi det ses på som annet type inntekt. 0 Siter
Speak Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hva er det som gjør at dette ikke er trygt lengre? 0 Siter
citygirl Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Dette er ikke vågalt - mange ordner seg slik. Men de trenger bufferkonto tilfelle noen måneder uten leieboer. Utleieinntekt er forøvrig skattefritt så lenge du leier ut den minst attraktive delen av boligen din - så dette er jo penger rett i lomma. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Vi har kjøpt oss en to-mannsbolig med en stor utleieleilighet. Det var ikke noe problem å leie den ut, og inntektene fra utleieleiligheten dekker rentene på hele lånet for hele to-mannsboligen. Dette er faktisk en kjempebra løsninge for oss. Inntekten er skattefri, så den representerer nesten en ekstra inntekt i familien. Og samtidig så får vi verdiøkningen fra hele huset (som har vært formidabel siden vi kjøpte huset.) Vi har faktisk tjent nærmerer en mill på dette i løpet av det siste halvannet året! 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hva er det som gjør at dette ikke er trygt lengre? Siden er 3-4 ganger flere som leier ut enn det er folk som vil leie, gjør dette litt utrygt. Greit nok som en kjekk bi-inntekt, men som deler av avdrag på lånet? Nå er ikke jeg typen som har "is" i magen, så jeg hadde ikke turt. De bor i større by med universitet, midt i Norge ) 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Vi har kjøpt oss en to-mannsbolig med en stor utleieleilighet. Det var ikke noe problem å leie den ut, og inntektene fra utleieleiligheten dekker rentene på hele lånet for hele to-mannsboligen. Dette er faktisk en kjempebra løsninge for oss. Inntekten er skattefri, så den representerer nesten en ekstra inntekt i familien. Og samtidig så får vi verdiøkningen fra hele huset (som har vært formidabel siden vi kjøpte huset.) Vi har faktisk tjent nærmerer en mill på dette i løpet av det siste halvannet året! Men da er dere vel ikke helt avhengig av leieinntekter? 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Mener du at de skal leie ut hele eneboligen? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Men da er dere vel ikke helt avhengig av leieinntekter? Jo, vi er helt avhengig av leieinntekten for å kunne betjene hele lånet med avdrag og renter. Vi hadde ikke mye egenkapital, og det vi har "tjent" på huset til nå, er jo bare "monopolpenger" så lenge vi ikke har solgt og realisert gevinsten. Men i en kort periode uten leieboere så kan vi avtale med banken at vi bare betaler renter. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Siden er 3-4 ganger flere som leier ut enn det er folk som vil leie, gjør dette litt utrygt. Greit nok som en kjekk bi-inntekt, men som deler av avdrag på lånet? Nå er ikke jeg typen som har "is" i magen, så jeg hadde ikke turt. De bor i større by med universitet, midt i Norge ) Vi bor i en by midt i Norge, leier ut en sokkelleilighet. Vi har ingen stor utdanningsinstitusjon å henge oss på, men vi har aldri hatt leiligheten tom på de 8 årene vi har bodd her. Når vi annonserer etter nye folk, har det alltid vært 8-10 interesserte. Leiligheten vår har 2 soverom, den ligger litt utenfor byen på et trivelig boligfelt. Vi har stort sett hatt aleneforsørgere med ett barn i sokkelen. Så - det behøver ikke være verken skummelt eller utrygt. Utleieleiligheten har betalt hele det månedlige avdraget på huset. 0 Siter
Speak Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Siden er 3-4 ganger flere som leier ut enn det er folk som vil leie, gjør dette litt utrygt. Greit nok som en kjekk bi-inntekt, men som deler av avdrag på lånet? Nå er ikke jeg typen som har "is" i magen, så jeg hadde ikke turt. De bor i større by med universitet, midt i Norge ) OK, da forstår jeg. Her jeg bor finnes det nesten ikke leiligheter å oppdrive.... Vil jo også tro at om man legger leia litt lavt så får man leid ut. Men jeg hadde ikke basert meg på at jeg hadde fått inn leieinntekter 12 mnd. i året. 0 Siter
midnattsol Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Tror ikke at det er vågalt så lenge husleia ikke er for høy, standard og beliggenhet bra. Vi har nettopp leid ut 90 kvm sokkel-leilighet og hadde 30(!) interesserte. Må legge til at vi bor i en by hvor det er flere utdanninsinstitusjoner. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Denne inntekten får de glatt lån på, fordi det ses på som annet type inntekt. Jeg har bare hørt at det er mange som ikke kan få det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.