Gjest mann1976 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hei. Jeg er en gutt på 29 år som skal flytte sammen med ei dame for første gang. Helt siden vi ble sammen har antydet at vi kommer til å ha felles økonomi. Vi tjener likt, men hun har 400 000 mer i lån enn meg. Jeg er ikke så interessert i å betale på hennes lån, dersom vi får felles økonomi som samboere, men hvordan unngår jeg det? Er det et dårlig tegn at jeg ikke ønsker å betale hennes gjeld? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Nei, jeg synes det er helt greit at du ikke vil betale hennes gjeld. Men da er det jo godt mulig at hun ikke vil være i stand til å yte så mye til deres felleskasse. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 En vanlig måte å ordne fellesøkonomi på som samboere er å sette inn et fast beløp på en konto hver måned. Begge har kort til kontoen, og alt av fellesutgifter blir betalt fra denne. Det som er igjen etter å ha betalt inn til felleskontoen er egne penger som brukes til å betale private utgifter, f.eks eget lån. Hvordan man bestemmer hvor mye hver skal betale inn på kontoen er jo opp til hvert enkelt par. Noen betaler like mye, andre betaler etter evne. Siden dere har like mye inntekt er det vel aktuelt å betale inn like mye. Det er viktig å bli enige om helt fra begynnelsen hva slags type utgifter som skal betales fra felleskontoen. Hvis den ene f.eks går ut på byen med sine venner, og bruker masse penger på drikkevarer, og den andre ikke er med - skal det gå fra felles eller privat konto? Og hvis den andre kjøper et dyrt, nytt stereoanlegg som den første ikke er enige om at de trenger... osv. Sånt er greit å bli enige om i forkant og finne en løsning som begge er fornøyde med. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hva går hennes gjeld til da? Hvis det går til lån på leiligheten som dere skal bo i sammen, så syntes jeg at dere burde komme frem til en bedre løsning. Men hvis dette er gjeld som du ikke får noen "nytte" av, så er det noe annet. 0 Siter
flisa Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Nei, jeg synes det er helt greit at du ikke vil betale hennes gjeld. Men da er det jo godt mulig at hun ikke vil være i stand til å yte så mye til deres felleskasse. ...da blir det jo hipp som happ 0 Siter
citygirl Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Jeg synes ikke du skal betale på hennes lån med mindre lånet gjelder noe dere begge har glede av. Er dette et personlig lån, f.eks fra tidligere forbruk - studielån el.l - er dette privat i mine ører. Det går utenom fellesen her i huset:-) 0 Siter
Gjest sånn er det hos oss Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Samboeren min har pådratt seg en tulle-gjeld som kun han betaler på. Vi har vært sammen i 7 år og har barn. Vi har ikke felles økonomi. Vi deler alle felles utgifter 50/50 og bruker resten av lønninga vår på klær osv. Blir som regel mine lommepenger som går til oss begge da, siden han har mye gjeld men det blir litt annerledes, for da betaler ejg maten han, ikke gjelda. 0 Siter
Speak Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Ikke noe dårlig tegn at du ikke vil betale hennes gjeld. Vi tok en opptelling av våre eiendeler før vi flyttet sammen. (De store dyre tingene som hus, bil + gjeld). Vi fant da at gubben hadde en del mer enn meg. Dette beløpet skrev vi i en samboeravtale. Så dersom vårt forhold ryker så får han med seg disse pengene før vi deler resten. Disse pengene bør også indeksreguleres. På den måten spiller det liksom ingen rolle lenger hva den ene og den andre betaler. Skulle noe skje så er du sikret. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 ...da blir det jo hipp som happ Joda... ) Men jeg ville alikevel betalt ned på mitt eget lån og heller ytt litt mindre enn ham i felleskasse, der yter man etter inntekt liksom. 0 Siter
flisa Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Joda... ) Men jeg ville alikevel betalt ned på mitt eget lån og heller ytt litt mindre enn ham i felleskasse, der yter man etter inntekt liksom. Hos oss tar jeg ALLE penga hehe 0 Siter
Tonette Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Det kommer an på hva lånet går til. Hvis hun har 400000 igjen på lånet til en leilighet som er verdt 1 mill, så har hun egentlig 600000 i egenkapital hvis dere skal kjøpe ny bolig f.eks. Men hvis hun er et rotehue med økonomi, og har 400000 i forbrukslån, så er det klart ikke så fristende å betale på hennes gjeld. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Samboeren min har pådratt seg en tulle-gjeld som kun han betaler på. Vi har vært sammen i 7 år og har barn. Vi har ikke felles økonomi. Vi deler alle felles utgifter 50/50 og bruker resten av lønninga vår på klær osv. Blir som regel mine lommepenger som går til oss begge da, siden han har mye gjeld men det blir litt annerledes, for da betaler ejg maten han, ikke gjelda. Men da betaler du jo på gjelda hans allikevel ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Men da betaler du jo på gjelda hans allikevel ;-) nemlig *ler* 0 Siter
flowy Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Som de andre har sagt under her, så kommer det an på. Da jeg flyttet sammen med samboeren min hadde jeg 500 000 i gjeld på en leilighet, som han ble med og betalte på. Denne leiligheten skal vi nå selge for 1 million over det jeg kjøpte den for. De pengene deler vi selvfølgelig. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Betaler du av på hennes gjeld, så kommer du så til å eie tilsvarende det du betaler av gjelda på det gjelda er på (leilighet f.eks.). Skjønner? Det er ikke rettferdig hvis du skal betale på hennes gjeld og hun sitter igjen med alle pengene hvis dere går fra hverandre. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Evt. kan dere opprette en felleskonto hvor dere betaler inn like mye til regninger hver måned. Så kan hun ta til sin personlige gjeld av det hun sitter igjen med ("lommepenger") etter at hun har betalt inn til felleskassa. 0 Siter
nøffgakkmøbææ Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 dette er absolutt en av tingene dere må ta opp FØR dere flytter sammen. jeg og min samboer(sammen 6 år saboere 3,5) avtalte å dele likt på fellesutgifter. de pengene som ble til overs har ikke den andre noe med:) vi betaler hvert vårt studielån nå, og tjener ca likt. men: i praksis så har han lenge betalt mer enn meg pga sykdom hos meg som har ført til dårlig økonomi. jeg tjener nå i utgangspunktet mer enn han, men han arbeider 150%ca, og jeg synes derfor at han skal få nyte de ekstrapengene selv i størst mulig grad. nå som jeg også tjener greit så gir han signaler om at spanderingen skal gå begge veier, og det er jo en selvfølge. derimot: når vi blir gift og får barn så synes jeg man må bruke " %system" den prosentandelen man tjener mer/mindre enn den andre skal man og betale mer/mindre så lenge arbeidsmengden er den samme. når den tid kommer, og hvis da den ene har mer studielån, så synes jeg man skal dele likt fori lønnsstigen sannsynlig også kommer til å øke for den m mest utdannelse på sikt. oftest går det opp i opp:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.