Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tykka
Skrevet

jeg liker ikke kroppen min, og jeg vet det er bare åtrene som alle sier, men det er ikke bare bare.

jeg tenker hver dag på hva jeg kan gjøre. i noen perider er jeg slik at jeg greier å spise lite, men andre ganger stapper jeg i meg.så jeg lurer på hvordan man kan spise rett for jeg vill ikke gå slik som dette lengre. er så lei av å hele dagen gå å tenke på hvor tykk jeg er. Jeg vill ikke få spiseforstyrrelser, men jeg vill ikke være tykk!!!!

Hva skal jeg spise for å spise rett, og når på dagen, hvor mange måltider skal jeg spise??

Skrevet

Om du ønsker å gå ned i vekt på en fornuftig måte, så bør du spise regelmessig og ganske ofte, men passe på at du spiser sunt og ikke altfor store porsjoner.

Mange små måltider hjelper til å holde forbrenningen oppe.

Prøv å finne på noe som holder deg aktiv som du synes er moro. Meld deg på et dansekurs, gå tur med noen venninner, svøm litt osv.

Du kan også prøve å tenke litt på hvorfor du får spisekick. Skjer det når du har hatt en dårlig dag, spiser du for å dekke et annet behov? Stopp og kjenn etter om du virkelig er sulten eller ikke.

Lykke til

Skrevet

Ja, og så må du finne ei treningsform som gir deg glede i seg selv, ikke trimme bare for å gå ned i vekt, da er det vanskelig å holde oppe motivasjonen. Sikkert lurt å trimme sammen med noen, så får du samtidig et sosialt utbytte.

Og ja...,vær forsiktig med å styre for mye med maten..du må ikke begynne å spise ekstremt lite, og om du allerede har begynt, må du forsåke nå å finne tilbake til et normalt spisemønster, det blir vanskeligere etter lenger tid som går.

Har du noen hobbyer? Det rådet virka dumt på meg da jeg fikk det for et par år sida. Men faktisk, hvis du finner noe som du virkelig kan gå opp i, så ER det mulig å sette fokuset over på noe annet enn mat og kropp, i alle fall for perioder!!

Lykke til!

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære "tykka" ! Jeg råder deg til så godt du kan å prøve å spise 4-5 måltider pr. dag, til ca. samme tid daglig. Mange opplever det å ha regelmessige, faste måltider som noe de kan "holde fast ved". Det er ikke noe fasit svar på dine spørsmål. Noe som er bra for andre trenger ikke være bra for akkurat deg. Likevel er det flott at du er på vakt, redd for å utvikle en spiseforstyrrelse. Mange har fått god hjelp etter en samtale med en ernæringsfysiolog, få mer kunnskap om mat og næringsstoffer, kanskje få hjelp til å sette sammen en kostplan som er tilpasset deg og ditt behov. Du kan ta opp ditt spørsmål under forum for ernæring, lykke til!

Gjest tykka
Skrevet

Sikker på at du ikke har sf??

ja jeg er sikker på at jeg ikke har spiseforstyrrelser.

søsteren min har hatt spiseforstyrrelser i mange ganger før. og hun er tynn.

tynne folk har spiseforstyrrelser ikke runde folk.såvitt jeg vet.

Skrevet

Jeg har sf, og jeg er ikke tynn. Ikke forferdelig tykk heller, men nesten normal, tror jeg. Det finnes så mange forskjellige former for sf, at det er vanskelig å definere det. Men når man har et så vanskelig forhold til mat/kropp at det går utover livsutfoldelsen, vil jeg tro man er "forstyrret". Sf har ikke så mye med vekt å gjøre, men med tankene. Du skriver at du tenker hele dagen på hvor tykk du er. Det vet jeg ikke er særlig gøy...

Jeg vil ikke stemple deg som "syk", jeg kan jo ikke vite hvordan du egentlig har det. Men jeg villle bare at du skulle tenke gjennom det, for hvis man virkelig har sf, bør man få hjelp tidligst mulig.

Se på rådene fra de andre, og hold deg langt unna sf!!

Håper det går bra med deg!!

Gjest feita
Skrevet

"ja jeg er sikker på at jeg ikke har spiseforstyrrelser.

tynne folk har spiseforstyrrelser ikke runde folk.såvitt jeg vet."

det der er hvertfall tullpreik, og det burde du vite. hva med alle som f.eks lider av bulimi, overspiser og spyr 10 ganger om dagen, og er overvektige... har de IKKE spiseforstyrrelser??

....hhaaallloo....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...