Gå til innhold

Din og min gjeld - det blir så tullete!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det eneste riktige å gjøre er å ha felles økonomi? Ærlig talt - det må da være opp til hver enkelt!

Vi har vært sammen i 10 år, har barn, men ikke felles økonomi. Når jeg tenker etter, så har det heller ikke vært noe tema, det har bare blitt sånn. Han dekker strøm, telefon, hus/billån og forsikringer, jeg dekker mat, barnehage, det meste av klær og utstyr til barnet, og det funker greit for oss. I tillegg har jeg et studielån som jeg betaler på.

Men skjer det at en av oss har litt lite penger en måned, så stepper så klart den andre inn. Han har betalt ting til barnet hvis jeg har hatt lite penger, han arvet en del penger for en tid tilbake, da betalte han litt på mitt studielån.

Jeg liker, når jeg har råd til det, å kunne "sløse" med penger som jeg selv har tjent, uten å føle at jeg må lufte det for mannen min først.

Det må da være ok å ha hver sin økonomi, når begge parter er fornøyd med det?

Er ikke det du beskriver nettopp å _HA_ felles økonomi, da?

Vi gjør også slik du sier, og vi definerer det slik at vi har felles økonomi. Vi har hver våre kontoer, som lønna går inn på, og så har vi hver vår sparekonto som vi overfører penger til hver måned, men den det passer for handler, den som finner ut at noen av ungene trenger klær handler, vi fyller drivstoff på bilene "om hverandre" (Passat'en står i mitt navn, Vectra'en i hans).

Men dette er da felles økonomi, det?

Noe annet hadde det vært om jeg aldri fylte drivstoff på hans bil, og heller aldri brukte den, fordi den er hans. At jeg ikke kjøpte klær til ham eller ungene, og at alt på en måte var definert som mitt og ditt! Så lenge bilene er våre, huset er vårt, så deler vi jo på utgiftene, og da er det vel felles økonomi?

Mulig vi har misforstått, men...;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

30

• morsan

17

• annegunn

9

• Katt-ja

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har vi? Det spørs vel hvordan en definerer det da.

Jeg forstår felles økonomi ved at all lønn går inn på felles konto, at det overhodet ikke er noe som heter mine eller dine penger.

Vi har hver vår konto, men jeg har ikke noen penger jeg føler er bare mine ;-)

Jo, forresten,- det hender jeg får noen penger av foreldrene mine til bursdag og jul! De er _mine_, og dem bruker jeg gjerne til noe spesielt jeg har lyst på. (Som oftest er det likevel noe de andre også har glede av,- Videokamera, eller DVD-spiller eller noe sånt)

Skrevet

Ja, det kommer an på ståstedet.

Jeg føler selv at vi - ihvertfall så godt som - har felles økonomi. Vi har jo felles lån, felles regninger etc, og vi samarbeider om hvordan økonomien skal ordnes.

Men i følge min søster har vi IKKE felles økonomi, rett og slett fordi vi har hver våre konti og ikke kort til hverandres konto etc. ;-)

Et definisjonsspørsmål!!

Men det er mange avskygginger mellom fullstendig sammenblandet økonomi og fullstendig adksilt økonomi.

Vi har ikke kort til hverandres konti, men har skrevet under på at vi kan ta ut på den andres konto. Av og til er det veldig kjekt!

Skrevet

Er ikke det du beskriver nettopp å _HA_ felles økonomi, da?

Vi gjør også slik du sier, og vi definerer det slik at vi har felles økonomi. Vi har hver våre kontoer, som lønna går inn på, og så har vi hver vår sparekonto som vi overfører penger til hver måned, men den det passer for handler, den som finner ut at noen av ungene trenger klær handler, vi fyller drivstoff på bilene "om hverandre" (Passat'en står i mitt navn, Vectra'en i hans).

Men dette er da felles økonomi, det?

Noe annet hadde det vært om jeg aldri fylte drivstoff på hans bil, og heller aldri brukte den, fordi den er hans. At jeg ikke kjøpte klær til ham eller ungene, og at alt på en måte var definert som mitt og ditt! Så lenge bilene er våre, huset er vårt, så deler vi jo på utgiftene, og da er det vel felles økonomi?

Mulig vi har misforstått, men...;-)

Kanskje vi egentlig _har_ felles økonomi da...

Som jeg svarte Flisa litt lenger ned her, så er det kanskje et definisjonsspørsmål. Jeg ser det slik at felles økonomi er når begges lønn går inn på en konto, og ingen penger er kun dine eller mine.

Kanskje jeg har misforstått da. :o)

Skrevet

Har vi? Det spørs vel hvordan en definerer det da.

Jeg forstår felles økonomi ved at all lønn går inn på felles konto, at det overhodet ikke er noe som heter mine eller dine penger.

Vi har det jeg regner som 100% felles økonomi, men vi har ikke felles konto. Men vi har ikke noe fast opplegg med hvem som betaler hva. Den som har mest penger på konto, tar regningene den dagen osv. Vi fører overhodet ikke noe regnskap over hvem som betaler hva.

Skrevet

Kanskje vi egentlig _har_ felles økonomi da...

Som jeg svarte Flisa litt lenger ned her, så er det kanskje et definisjonsspørsmål. Jeg ser det slik at felles økonomi er når begges lønn går inn på en konto, og ingen penger er kun dine eller mine.

Kanskje jeg har misforstått da. :o)

nei - det kalles tyranni og kaos det! hehe

Skrevet

Vi har hver vår konto, men jeg har ikke noen penger jeg føler er bare mine ;-)

Jo, forresten,- det hender jeg får noen penger av foreldrene mine til bursdag og jul! De er _mine_, og dem bruker jeg gjerne til noe spesielt jeg har lyst på. (Som oftest er det likevel noe de andre også har glede av,- Videokamera, eller DVD-spiller eller noe sånt)

Sånn med meg også :) og mora mi kan finne på å si at jeg trenger sko - hehe det er jeg dårlig på...

Skrevet

Vi har ikke kort til hverandres konti, men har skrevet under på at vi kan ta ut på den andres konto. Av og til er det veldig kjekt!

Gubben bare overfører penger til meg via nettbank når jeg roper opp til han! :)

Skrevet

Ja, men det er jo nettopp det jeg sier - avklare på forhånd, og lage seg en økonomisk ordning som fungerer i praksis. Det er ikke gitt at helt felles økonomi er riktig for alle par. Derfor synes jeg det er feil å si at noe annet enn din ordning er "tullete".

det er din og min gjeld som blir tullete å si - uansett hvordan du snur og vender på det.- Finner du deg en kakse med masse penger - skal jeg vedde på at du også vilel levd bedre enn om du fant en fra grøfta.

Skrevet

I eksemplet er det brukt en ødeland, men det trenger ikke være det. Poenget er at for noen så føles detmer riktig at man har en annen type "råderett" over "sitt" restbeløp, etter at faste utgifter er betalt.

En annen sak er det jo at man i et godt forhold trår til der det trengs når det trengs. Men innen man eventuelt får en situasjon der man må ta av sine "lommepenger" for f eks å dekke den andres tannlegekostnader, så kan hver av dem trygt bruke sine lommepenger som man vil.

Jeg kjenner ei som snakket høy og tydelig om hvor sammenblandet deres økonomi var, og hvor teite dem som ikke hadde det slik var, og var vi skikkelig glade i hverandre og bla bla bla.

Så spør en venninne: Hva gjør du vhis du får tilbake penger på skatten, da, lar du han få halvparten eller tar du alt selv?

Litt artig å se det rødmende fjeset og at hun måtte innrømme at disse pengene ble sett på som "hennes" som hun kunne bruke på det hun ønsket! ;-)

Min lønnskonto har jo bare jeg råderett over - og gubben har også sin - med faste trekk til billån f.eks. men vi gir hverandre penger og holder ikke noe regnskap.

Jeg kan rope: Jeg drar og kjøper sko til Plutten!!! - så roper han tilbake; Trenger du penger? - og jeg svarer da som regel NEI!

Og så får jeg penger dyttende ned i lommeboka og et kyss.

Skrevet

Jeg bare kjekker meg for noen som ikke kjenner meg! ;-)

Jeg også .)

Skrevet

Jojo,- enig der forsåvidt... Jeg ville ikke betenkt meg om det var en ting han virkelig ønsket seg ;-) Men vi er rimelig like, og har aldri hatt den minste diskusjon ang. økonomi.

Men jeg er grusomt gjerrig med meg selv... Eller,- kanskje jeg bare ikke har noen dyre ønsker? Vet ikke helt :) Til ungene kan jeg kjøpe dyre klær, hvis jeg ser det er noe de trenger/virkelig ønsker seg. Til meg selv gidder jeg sjelden.

En bunad er jo også verd sin vekt i gull, bare for slippe å lure på hva man skal ha på seg på sånne typisk bunad-dager!

Gubben min er gjerrig til seg selv, så det hender jeg må tvinge han inn i en klesbutikk. Han syns alt skal gå til unga :-)

Skrevet

Ja, det kommer an på ståstedet.

Jeg føler selv at vi - ihvertfall så godt som - har felles økonomi. Vi har jo felles lån, felles regninger etc, og vi samarbeider om hvordan økonomien skal ordnes.

Men i følge min søster har vi IKKE felles økonomi, rett og slett fordi vi har hver våre konti og ikke kort til hverandres konto etc. ;-)

Et definisjonsspørsmål!!

Men det er mange avskygginger mellom fullstendig sammenblandet økonomi og fullstendig adksilt økonomi.

Vi fikk ikke disposisjonsrett til hverandres lønnskonti før vi ble nødt til det pga. nettbanken.

Men begge hadde disposisjonsrett til en felles sparekonto (som fungerer som en slags reserve) fra før - mest for å slippe dill med fullmakter osv. hvis vi virkelig trenger noe fra reserven litt fort en dag.

Ifølge vår definisjon av felles økonomi, har vi hatt det i mange år, selv om hver har sin lønnskonto og bare ett kort hver. Vi ser imidlertid stort på regelen (akkurat oss imellom) om å aldri, aldri låne bort kort og kode til NOEN...

Lånet trekkes fra hans konto, jeg tar i utgangspunktet alle de andre regningene. Vi handler mye på faktura, f.eks. bensin, så en stor del av utgiftene går over regningene. Hvilken konto vi tar resten av forbruket fra, avhenger av hvem som skal betale det og hvor det er penger. Det jevner seg ut stort sett - noen ganger er "min" konto litt mindre tomskrapt foran lønning enn hans hvis det er litt mindre regningsforfall, andre ganger er det omvendt.

Skrevet

Vi fikk ikke disposisjonsrett til hverandres lønnskonti før vi ble nødt til det pga. nettbanken.

Men begge hadde disposisjonsrett til en felles sparekonto (som fungerer som en slags reserve) fra før - mest for å slippe dill med fullmakter osv. hvis vi virkelig trenger noe fra reserven litt fort en dag.

Ifølge vår definisjon av felles økonomi, har vi hatt det i mange år, selv om hver har sin lønnskonto og bare ett kort hver. Vi ser imidlertid stort på regelen (akkurat oss imellom) om å aldri, aldri låne bort kort og kode til NOEN...

Lånet trekkes fra hans konto, jeg tar i utgangspunktet alle de andre regningene. Vi handler mye på faktura, f.eks. bensin, så en stor del av utgiftene går over regningene. Hvilken konto vi tar resten av forbruket fra, avhenger av hvem som skal betale det og hvor det er penger. Det jevner seg ut stort sett - noen ganger er "min" konto litt mindre tomskrapt foran lønning enn hans hvis det er litt mindre regningsforfall, andre ganger er det omvendt.

Hvis man mener at man absolutt ikke har felles økonomi i det hele tatt, så burde man kanskje ha hvert sitt pålegg i kjøleskapet også! ;-)

He he... høres "sunt" ut for forholdet å operere med min mat og din mat! ;-)

Skrevet

Hvis man mener at man absolutt ikke har felles økonomi i det hele tatt, så burde man kanskje ha hvert sitt pålegg i kjøleskapet også! ;-)

He he... høres "sunt" ut for forholdet å operere med min mat og din mat! ;-)

Jeg har faktisk kjent en fyr som antakelig ville foretrukket å ha det sånn dersom han skulle bo sammen med noen.

Vi har ikke kontakt lenger (eks-kollega), men jeg vedder vel ganske mye på at han fremdeles bor alene.

Økonomi var hans fag, jobb og livsstil inntil det parodiske.

Skrevet

Gubben min er gjerrig til seg selv, så det hender jeg må tvinge han inn i en klesbutikk. Han syns alt skal gå til unga :-)

Hehe, ja min går ikke akkurat amokk i klesbutikker han heller. Ingen butikker, faktisk...

Skrevet

Jeg har faktisk kjent en fyr som antakelig ville foretrukket å ha det sånn dersom han skulle bo sammen med noen.

Vi har ikke kontakt lenger (eks-kollega), men jeg vedder vel ganske mye på at han fremdeles bor alene.

Økonomi var hans fag, jobb og livsstil inntil det parodiske.

Høres ut som en som har det best alene, ja! ;-)

Skrevet

Jeg velger heller å kalle meg snill! ;-)

For jeg er absolutt ikke den kona som bestemmer hva de store pengene skal brukes til, nei.....;-)

Jeg er også snill når det gjelder pengeforbruk, bare jeg får tilstrekkelig med London- og Korsikaturer i løpet av et år...

Skrevet

Jeg er også snill når det gjelder pengeforbruk, bare jeg får tilstrekkelig med London- og Korsikaturer i løpet av et år...

Ikke verst hvis det er flertall (turER) både ved Korsika og Londond!! ;-)

Skrevet

Jeg må si jeg er mest for felles økonomi når man begynner å eie store ting, føde barn osv. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...