Gå til innhold

Planlegger du for et eventuelt brudd?

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange har seperat økonomi. Hvis man er typen til å krangle om penger, så er det sikkert lurt, men er det ikke å planlegge for at ting kan gå dårlig mellom dere?

Når jeg ble sammen med sambo hoppet jeg i det med hud og hår. Alle penger vi har, deler vi. Invisterer vi i en av oss sin utdannelse, så invisterer vi for en felles framtid. Det er jo det vi ønsker å få til.

Gjør dere mye for å forberede dere på et eventuelt brudd med samboeren? Tenker kanskje spesielt på de uten barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235699-planlegger-du-for-et-eventuelt-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

10

• flisa

5

• Lillemus

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Selv om jeg ikke hadde hatt barn så hadde jeg sørget for samboeravtale og sikret meg selv økonomisk ved et evt. brudd ja. Noe annet er bare dumt og blåøyd.

Og ettersom jeg har barn er jeg naturlig nok ekstra påpasselig med dette med å sikre deres økonomiske fremtid.

Nei, jeg gjør ikke stort for å forberede meg på et eventuelt brudd med kjæresten. Men samtidig synes jeg det er naivt å ikke stille seg spørsmålet om hva som vil skje ved et eventuelt samlivsbrudd.

De fleste tenker vel litt på det. Men tankene mine om det handler nok minst av alt om penger.

Selv om jeg ikke hadde hatt barn så hadde jeg sørget for samboeravtale og sikret meg selv økonomisk ved et evt. brudd ja. Noe annet er bare dumt og blåøyd.

Og ettersom jeg har barn er jeg naturlig nok ekstra påpasselig med dette med å sikre deres økonomiske fremtid.

Nå snakker jeg kanskje mest om de som kommer inn i samboerskap uten store eiendeler. Det blir jo litt annerledes om en eier en leilighet verdt to millioner. Da må man få til en avtale. Men å dele opp alt som brukes til hverdags... Jeg vet ikke, det passer ikke for oss i hvert fall. Alt mitt er hans :)

De fleste tenker vel litt på det. Men tankene mine om det handler nok minst av alt om penger.

Vi vet at vi ikke er avhengig av 2 lønninger - heldigvis, så begge ville f.eks kunne sittet igjen med huset. Så vi har planlagt ut fra å ha en behagelig økonomi - hele tiden. Ikke bo oss ihjel. De pengene vi måtte ha ekstra - de sparer vi - og det går til reiser. Om en av oss dør - så har vi livssforsikring til å betale ned gjeld og for han til å kjøpe ut mine særkullsbarn - morsarven.

Annonse

Nå snakker jeg kanskje mest om de som kommer inn i samboerskap uten store eiendeler. Det blir jo litt annerledes om en eier en leilighet verdt to millioner. Da må man få til en avtale. Men å dele opp alt som brukes til hverdags... Jeg vet ikke, det passer ikke for oss i hvert fall. Alt mitt er hans :)

Åja, du tenker mer i de "små verdier". Nei, det er ikke så nøye. :o) Men ettersom min kjære tjener en god del mer enn meg (og jeg har to unger å forsørge) så betaler han alltid når vi er ute og spiser eller handler f.eks. Jeg må presisere at jeg ikke tar det som en selvfølge altså! Men synes det er veldig koselig gjort av ham og det har jeg selvfølgelig fortalt ham også. :o)

Vi vet at vi ikke er avhengig av 2 lønninger - heldigvis, så begge ville f.eks kunne sittet igjen med huset. Så vi har planlagt ut fra å ha en behagelig økonomi - hele tiden. Ikke bo oss ihjel. De pengene vi måtte ha ekstra - de sparer vi - og det går til reiser. Om en av oss dør - så har vi livssforsikring til å betale ned gjeld og for han til å kjøpe ut mine særkullsbarn - morsarven.

Høres fint ut :) Dere tenker på hverandre om en skulle falle fra, ikke bare på meg og mitt.

Åja, du tenker mer i de "små verdier". Nei, det er ikke så nøye. :o) Men ettersom min kjære tjener en god del mer enn meg (og jeg har to unger å forsørge) så betaler han alltid når vi er ute og spiser eller handler f.eks. Jeg må presisere at jeg ikke tar det som en selvfølge altså! Men synes det er veldig koselig gjort av ham og det har jeg selvfølgelig fortalt ham også. :o)

Det viser at han er sjenerøs. Akkurat det er en _utrolig_ viktig egenskap for meg ved valg av partner.

Høres fint ut :) Dere tenker på hverandre om en skulle falle fra, ikke bare på meg og mitt.

Det er klart man gjør. :o) Ser for meg en runde med papirer om vi skulle flytte sammen ja, siden jeg har særkullsbarn og jeg gjerne vil sikre alles interesser om en av oss skulle falle fra. Ikke bare mine egne.

Gjest Mom33

Vi hadde tidlig, da vi stiftet fellesgjeld, en ordentlig prat om hvordan ting skulle være økonomisk. Det var like viktig for oss begge å være sikret, både ved et eventuelt brudd og ved død.

Vi eier like mye av alt begge to. Han hadde litt penger da vi ble sammen, disse pengene investerte vi i fond, like mye i begges navn. Avkastningen har vi tatt ut og satt på felleskontoer. Vi opprettet også BSU på meg (han hadde hatt og avsluttet sin), den betalte vi inn på felles.

Så ja, vi har jo på en måte sikret oss begge to, både gjennom felleseie og gjensidige forsikringer. Vi giftet oss før vi stiftet felles gjeld.

Høres veldig likt oss...

Bortsett fra at hos oss er det ham som har særkullsbarn.

Annonse

Vi hadde tidlig, da vi stiftet fellesgjeld, en ordentlig prat om hvordan ting skulle være økonomisk. Det var like viktig for oss begge å være sikret, både ved et eventuelt brudd og ved død.

Vi eier like mye av alt begge to. Han hadde litt penger da vi ble sammen, disse pengene investerte vi i fond, like mye i begges navn. Avkastningen har vi tatt ut og satt på felleskontoer. Vi opprettet også BSU på meg (han hadde hatt og avsluttet sin), den betalte vi inn på felles.

Så ja, vi har jo på en måte sikret oss begge to, både gjennom felleseie og gjensidige forsikringer. Vi giftet oss før vi stiftet felles gjeld.

Veldig ordentlig og organisert. Jeg lever nok litt mer i nået og lar ting stå til. Hadde jeg hatt barn som skulle arve en leilighet jeg eide eller lignende, så hadde jeg kanskje tatt meg sammen og ordnet en samboeravtale.

fei1365380229

Nei vi planla ikke noe for evt. brudd. Nå skal sies at jeg ble gravid før vi flyttet sammen og jeg ikke hadde noen jobb, men studerte da.

Jeg fikk kortet hans fra første stund, men er veldig fornuftig med økonomien da.

Vi har hatt fellesøkonomi hele tiden og kjøpte første leilighet sammen.

Det eneste vi gjorde var å skrive under på at vi hadde felles foreldrerett til første ungen for det måtte man gjøre hvis man ikke var gift, ellers så hadde visst ikke han så mange rettigheter hvis vi skulle gå fra hverandre. Vet ikke hvordan dette er i dag. Ved de tre andre barna var vi gift.

Vi er gift og har 100% felles økonomi. Ekteskapsloven sier vel at det man tok med seg inn i ekteskapet og det man arver er særeie. Utenom det har man jo forsørgerplikt for ektefellen osv. Vi har ingen avtaler, og det fungerer greit for oss. (men ingen av oss har veldig dyre hobbyer, spillegalskap eller annet som fører til konflikter)

enig - jeg vet hva 13 år med en gjerrigknark er.....så min nye mann gir meg alt han kan - og vice versa.

Min eks var aldri en gjerrigknark, det skal han ha. :o)

Min nye er om mulig enda mer generøs og jeg prøver å gi tilbake da. Små gaver og sånt, i dag hadde jeg tenkt å kjøpe en blomsterbukett f.eks. :o)

Sånn generelt bør det tas vare det man har før man går inn i et forhold.

Hvis du f.eks har et hus eller ei tomt eller andre ting av større verdier, så bør du sørge for at du også har dette med deg ut igjen av et ekteskap, hvis det skulle gå galt.

Arv bør også tas vare på av den som arver, men her kommer også tiden etter at arven er mottat inn. Ikke minst om det arves likt osv. Man kommer langt med sunn fornuft når man skal sikre seg.

Men det som skaffes sammen bør deles likt ved en skilsmisse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...