Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Du kan fint gjøre slik du skisserer.

Det som kan skje er at Billa er mindreårig når hun arver deg, og at Overformynderiet forvalter hennes arv (i samarbeid med faren hennes), og da kan det bli bestemt at det beste er at han bor i huset til Billa og forvalter det i samarbeid med Overformynderiet til hun er myndig.

Og det vil jeg unngå.

Det betyr nemlig at han forvalter en tredel av verdiene arvet etter min familie - og det ønsker jeg ikke.

Jeg ønsker at søstrene mine skal forvalte eiendommene i samarbeid med et evnt. overformynderi - slik at han ikke kan rote vekk verdiene.

Fortsetter under...

Gjest Persille

Når det gjelder hytta, så har jeg et godt tips til dere alle: Lag en stiftelse.

Da sier dere alle fra dere verdien av hytta, stiftelsen eier den. Det kan være vanvittig lurt, for hva skjer dersom en av dere søsken (gifte sådann) skiller seg, og x-en skal ha med halvparten av det vedkommende eier? Har dere råd til å kjøpe ut vedkommende?

Vet om flere familier som har gjort dette, nettopp for å sikre at verdier har forblitt i familien.

Den er arvet i særeie og kan aldri inngå i noe felleseie med andre.

Så det er ikke en mulighet.

Derimot, om en av søstrene vil selge seg ut, så har vi et problem...

mariaflyfly

Og det vil jeg unngå.

Det betyr nemlig at han forvalter en tredel av verdiene arvet etter min familie - og det ønsker jeg ikke.

Jeg ønsker at søstrene mine skal forvalte eiendommene i samarbeid med et evnt. overformynderi - slik at han ikke kan rote vekk verdiene.

Da må du presisere det i testamentet.

Men jeg er usikker på hvordan det gjøres dersom du mener at Billa fortsatt skal bo i det huset hun arver, men at han skal ha foreldreansvaret.

Gjest Persille

Da må du presisere det i testamentet.

Men jeg er usikker på hvordan det gjøres dersom du mener at Billa fortsatt skal bo i det huset hun arver, men at han skal ha foreldreansvaret.

Nei - det trenger hun ikke, hun vil jo i så fall flytte til ham.

Det er litt vanskelig å forklare, men vi bor i en generasjonsbolig, og det vil aldri bli aktuelt at generasjonen over flytter. Om de dør, så arver vi (tre søstre) om jeg dør, så arver Billa min tredel. Men før genereasjonen over dør er det ingenting å arve her - bare ferieeiendommer.

Annonse

mariaflyfly

Nei - det trenger hun ikke, hun vil jo i så fall flytte til ham.

Det er litt vanskelig å forklare, men vi bor i en generasjonsbolig, og det vil aldri bli aktuelt at generasjonen over flytter. Om de dør, så arver vi (tre søstre) om jeg dør, så arver Billa min tredel. Men før genereasjonen over dør er det ingenting å arve her - bare ferieeiendommer.

Da er vel saken ganske klar?

Du testamenterer alt ditt til Billa, og presiserer at arven skal være hennes særeie.

Videre må du presisere at dersom Billa stryker med før hun er myndig, skal huset arves av dine søsken.

Jeg er ikke bomsikker på jussen i dette, men advokaten din bør kunne dette.

Gjest Persille

Da er vel saken ganske klar?

Du testamenterer alt ditt til Billa, og presiserer at arven skal være hennes særeie.

Videre må du presisere at dersom Billa stryker med før hun er myndig, skal huset arves av dine søsken.

Jeg er ikke bomsikker på jussen i dette, men advokaten din bør kunne dette.

Han driver egentlig ikke med arv - bare forretning, men skulle videreformidle det til en med kompetanse :)

Skal si fra hva det ender med, jeg :)

Er det ikke foreldrene som har kontroll over f.eks. barnas bankkontoer når de er under 18 år?

Ikke om jeg f.eks dør. og barnet flytter til sin far - MORSARVEN går da til overformynderiet -far og min datter må da søke 2 ganger i året om å få penger -f.eks til konfirmasjon etc. Når barnet blir 18 får det råderett over pengene etter mor.

Og godt er det :)

Gjest Mom33

Den er arvet i særeie og kan aldri inngå i noe felleseie med andre.

Så det er ikke en mulighet.

Derimot, om en av søstrene vil selge seg ut, så har vi et problem...

Nemlig, derfor er det smart med stiftelse. Da slipper man slike utselgings- og skilsmissegreier.

Men det var bare et lite tips, ikke noe mer.

Ikke om jeg f.eks dør. og barnet flytter til sin far - MORSARVEN går da til overformynderiet -far og min datter må da søke 2 ganger i året om å få penger -f.eks til konfirmasjon etc. Når barnet blir 18 får det råderett over pengene etter mor.

Og godt er det :)

Ja, godt er det.

Jeg tenkte på hele barnets formue, uansett hvor pengene kom fra.

Annonse

Gjest arverett

"Unnskyld meg, men hva slags advokat er det som kaller faren hennes for LIVSARVING?"

Samme det - kanskje jeg gjenga feil, jeg driver ikke akkurat med dette på daglig basis...

"Arveloven bestemmer at dersom en av foreldrene er døde, og det ikke er livsarvinger etter vedkommende (altså at du ikke har flere barn), vil den gjenlevende forelderen arve alt."

Eksen kan vel ikke arve meg, dersom både Billa og jeg dør - da kan jeg i mitt testamente forutsette at det skal tilbake til min familie ettersom jeg har skjønt.

"Har du flere barn, vil halvparten av arven etter Billa gå til dine øvrige barn, halvparten til Billas far."

Så om Billa og jeg dør, så får hennes halvsøsken halvparten, og min eks halvparten av hennes del av arven etter meg? Det høres veldig rart ut...

"MEN: Det er en spesiell bestemmelse i arveloven at dersom barn dør før fylte 18 år, så vil likevel halve arven etter barnet gå til besteforeldrene på den døde mors eller fars side dersom Billas foreldre ikke var gift på det tidspunktet du evt dør."

Nå er jeg Billas forelder da... Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noenting av det du skriver...

NB - jeg snakker om lovens legalarvinger. Det betyr hvem loven bestemmer skal arve dersom det ikke er opprettet testamente.

I hvilken grad man ved testamente kan bestemme noe som avviker fra hvem som er lovens legalarvinger, følger av reglene om pliktdelsarv.

Det er kun livarvinger (barn, barnebarn) og til en viss grad ektefelle hvor det gjelder regler som ikke kan fravikes ved testamente.

""Har du flere barn, vil halvparten av arven etter Billa gå til dine øvrige barn, halvparten til Billas far."

Så om Billa og jeg dør, så får hennes halvsøsken halvparten, og min eks halvparten av hennes del av arven etter meg? Det høres veldig rart ut..."

Ja, det er regelen dersom det ikke er opprettet testamente.

""MEN: Det er en spesiell bestemmelse i arveloven at dersom barn dør før fylte 18 år, så vil likevel halve arven etter barnet gå til besteforeldrene på den døde mors eller fars side dersom Billas foreldre ikke var gift på det tidspunktet du evt dør."

Nå er jeg Billas forelder da... Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noenting av det du skriver... "

Man må hele tiden se for seg det scenariet du selv laget: Du dør først, så Billa, hvem arver Billa da, når ikke Billa har halvsøsken på morssiden.

Igjen skriver jeg under forutsetningen om ikke testamente.

I ovennevnte secnario vil Billas far arve alt UNNTATT dersom hun dør før fylte 18 år - da vil halvparten av arven gå til Billas besteforeldre evt onkler/tanter hvis ikke besteforeldrene lever.

Gjest Persille

Nemlig, derfor er det smart med stiftelse. Da slipper man slike utselgings- og skilsmissegreier.

Men det var bare et lite tips, ikke noe mer.

Takk - har ikke tenkt på det, skal ta det opp med matriarken, hun har tross alt livslang bruksrett, og er sjefen selv om hun ikke formelt eier :)

Gjest Mom33

Takk - har ikke tenkt på det, skal ta det opp med matriarken, hun har tross alt livslang bruksrett, og er sjefen selv om hun ikke formelt eier :)

Det vil ikke ha noen innvirkning på bruksrett, stiftelsens styre bestemmer hvem som kan bruke eiendommen og ikke. Poenget er at man ikke kan kreve å bli kjøpt ut, og det vil jo være en fordel dersom man ønsker å beholde en eiendom i familien.

Lykke til.

Gjest Persille

Det vil ikke ha noen innvirkning på bruksrett, stiftelsens styre bestemmer hvem som kan bruke eiendommen og ikke. Poenget er at man ikke kan kreve å bli kjøpt ut, og det vil jo være en fordel dersom man ønsker å beholde en eiendom i familien.

Lykke til.

Neida - det skjønner jeg, men hun bestemmer likevel, hun er sjefen selv om hun bare har bruksrett :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...