Gå til innhold

Hvordan er reglene... sykmeldt og ferie

Anbefalte innlegg

Gjest litt forvirret nå..
Skrevet

Er langtidssykmeldt (ca 6 mnd). Jeg er sykemeldt til utpå høsten i første omgang. Bedriften jeg jobber i er stengt i 3 uker i sommer.

Hvordan er reglene - må jeg avvikle ferie de ukene arbeidsplassen er stengt, er jeg bare "sykmeldt" eller hvordan fungerer det?

Har søkt og søkt, men finner ikke noe konkret om det på nettet... Men finner en god del om ferie i UTLANDET. Er ikke aktuelt med utenlandstur for meg.

Grunnen til at jeg stresser sånn med det nå, er at jeg mister feriedager neste år, etter 48 dagers sykmelding blir man trukket i ferie for hver mnd. Det vil si at det trolig blir lite ferie neste år, og jeg bør kanskje overføre noe fra i år.

Men om jeg må avvikle ferie de ukene det er stengt, så blir det ikke så mange dager å overføre...

Det står på sykmeldingen at jeg skal opplyse om jeg avvikler ferie i sykmeldingsperioden. Men er usikker på hva det innebærer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#9

Hvis du er blitt trekt for full ferie skal du selvsagt ha utbetalt det du er trekt utover 12 dager som du kan overføre til neste ferieår.

Skrevet

Jeg har hørt at arbeidsgiver kan be om en ytterligere erklæring enn sykemeldingen.

Skrevet

Her er litt lover og regler. Det sier at du har rett på å få utsatt ferien din:-)

Arbeidsrett

En arbeidstaker som blir sykmeldt før ferien tar til og dokumenterer dette med legeerklæring, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret, jf Ferieloven § 9.

Arbeidstaker som har vært arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien og dokumenterer dette med legeerklæring, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret, jf Ferieloven § 9. Ved sykdom som inntreffer under arbeidstakers ferie regnes arbeidsgiverperioden fra og med den dagen arbeidet skulle vært gjenopptatt. Dersom arbeidstakerens ferie blir utsatt på grunn av sykdom, regnes arbeidsgiverperioden fra og med den dagen ferien blir utsatt.

Delvis arbeidsuførhet gir ikke grunnlag for å kreve ferien utsatt eller erstattet. Delvis arbeidsuføre kan derfor ikke motsette seg å avvikle ferie i sykmeldingsperioden.

Se Arbeidstilsynets brosjyre Faktaside om ferie gjengitt i Sticos oppslag (elektronisk utgave).

Trygderett

Hvis ferien kreves utsatt, betaler arbeidsgiver sykelønn i arbeidsgiverperioden som løper sammenhengende i 16 dager. Deretter overtar trygdekontoret utbetalingsansvaret.

Kreves ikke ferien utsatt, anses den som avviklet under sykdom, og det ytes ikke sykepenger under avvikling av lovbestemt ferie, jf Folketrygdloven § 8-17. Arbeidsgiver betaler sykepenger frem til feriestart. Arbeidsgiverperioden løper sammenhengende i 16 dager selv om det ikke foreligger betalingsplikt for de dagene det avvikles ferie. Trygdekontoret utbetaler sykepenger fra den dagen arbeidet skulle vært gjenopptatt etter ferien.

Gjest litt forvirret nå..
Skrevet

1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#9

Hvis du er blitt trekt for full ferie skal du selvsagt ha utbetalt det du er trekt utover 12 dager som du kan overføre til neste ferieår.

huff.. at jeg ikke leste svarene før jeg dro på jobb i dag.. Har nemlig signert sykmelding og arbeidsavtale og oppgitt at jeg skal ha 4 ukers ferie. Er det for sent nå da eller kan jeg kanskje kreve den (ferien) "tilbake" etterpå da? :(

Hvis jeg ikke utsetter ferien, må jeg da ta ut ferie de ukene bedriften er stengt? Vet du?

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...