Gå til innhold

Er dette lovlig NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Seg selv
Skrevet

Psykofixeren min fikk et brev en dag fra høyskolenskolen min, der hun ble bedd om å gi en vurdering av min helsetilstand for at skolen kunne tillate om jeg skulle fortsette praksisperioden som jeg allerede har begynnt.

Fixer har tidliger gidd skolen beskjed om at jeg er "tilregnelig" likevel ber de om å ha det skriftlig.

Jeg er frisk nå (fra depr)

Er slikt lov NHD?

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Håper du skjønner problemstillingen..

hilsen Sukket

Skrevet

Psykologen din har taushetsplikt, og kan ikke gi høyskolen noen opplysninger om deg uten at du samtykker.

Men det kan jo hende de legger press på deg, og sier at hvis du skal få lov til å fullføre praksisperioden må du ha en erklæring fra psykologen om at du er "tilregnelig". Kreves det legeattest fra alle studenter i forbindelse med praksisperioden? Hvis ikke mener jeg at høyskolen ikke har lov til å kreve en erklæring fra deg heller.

Rent prinsippielt mener jeg at du bør nekte psykologen å gi noen som helst opplysninger om deg til høyskolen. Men det kan jo føre til at du må krangle litt, og du har kanskje bedre ting å bruke kreftene på. Hvis det bare er snakk om en kort "tilregnelighetserklæring", ikke detaljerte opplysninger om diagnose e.l., og det bare gjelder en bekreftelse av det de allerede har fått beskjed om muntlig, er det kanskje like greit å samtykke i at opplysningene gis. Du kan jo ev. snakke med psykologen om hva hun vil skrive, og si at du vil lese det hun skriver før du bestemmer deg.

Lykke til! :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange utdanningsinstitusjoner har et ansvar også for de brukere/kunder/elever/pasienter studentene senere skal ha ansvar for.

De må derfor kunne be om en slik attest. Jeg kan dog ikke se at behandleren din kan gi en slik attest uten at du samtykker.

Som Zitha skiver, vil det også kunne være negativt for deg om du nekter at en slik attest utstedes.

I så fall blir det opp til skolen å vurdere kun dine prestasjoner i teori og praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...