Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det 11494 som er nettobeløpet ditt, etter 34% skattetrekk?

I så fall er 11494 66% av bruttolønnen. Det gir en bruttolønn på 11494 * 100 / 66 = 17415.

Det er trukket kr. 5921 i skatt (= 34% av 17415).

LOL

nå blir det moro å være maia74

Skrevet

Jeg tror at hun vet både bruttolønn, nettolønn og skatteprosenten, men får ikke stykkene til å bli riktige når hun forsøker å regne det ut.

Hun sier jo at:

11.494 er bruttolønn.

34% er skattetrekket.

7586 er nettolønn.

Slik jeg forstår dette så klarer hun ikke å regne seg "tilbake" til bruttolønnen når hun setter den som ukjent.

Jeg trodde det samme, regnestykket hennes tyder på det. Men da burde hun ha ordlagt seg annerledes i starten av innlegget.

Skrevet

hva skal hun regne ut bruttolønna for - om hun vet den?

Kan være fordi hun har interesse av å regne begge veier og ikke fikk det til og ble nysgjerrig på hvorfor.

Gjest Persille
Skrevet

Det er ikke så vanskelig - om du har nettolønnen, og du betaler 34% skatt er regnestykket slik:

Nettolønn : 66 (100% minus 34%) x 100

Om nettolønnen er 10.165 blir det som følger:

10165/66 = 154 og så; 154x100 = 15401,5

Altså er bruttolønnen 15.401,50

Om du ganger 15.401 med 34% vil du få skattetrekket, om du ganger det med 66% får du nettolønnen igjen.

Skrevet

Det er ikke så vanskelig - om du har nettolønnen, og du betaler 34% skatt er regnestykket slik:

Nettolønn : 66 (100% minus 34%) x 100

Om nettolønnen er 10.165 blir det som følger:

10165/66 = 154 og så; 154x100 = 15401,5

Altså er bruttolønnen 15.401,50

Om du ganger 15.401 med 34% vil du få skattetrekket, om du ganger det med 66% får du nettolønnen igjen.

Jøss, du og jeg har samme svar :)

Skrevet

Jøss, du og jeg har samme svar :)

Hvis maia74 bare kunne forklare hva som egentlig er problemet / oppgaven, ville hun nok få flere like svar.

Foreløpig er oppgaven høyst uklar.

Skrevet

Unnskyld har vært ute en stund.... SORRY

Det jeg vet er at den siste lønnslippen min har en bruttolønn på 11494,- og etter 34% skattetrekk sitter jeg igjen med 7586,-. Men når jeg tar 7586,- og x dette med 34 % så får jeg ikke 11494,- men 10165,-

Det jeg er interessert i er å finne formelen for å regne ut hva jeg har brutto siden jeg bare har kontoutskriften å gå etter og det er jo netto utbetalt.

Skrevet

Det jeg vet er at den siste lønnslippen min har en bruttolønn på 11494,- og etter 34% skattetrekk sitter jeg igjen med 7586,-. Men når jeg tar 7586,- og x dette med 34 % så får jeg ikke 11494,- men 10165,-

Det jeg er interessert i er å finne formelen for å regne ut hva jeg har brutto siden jeg bare har kontoutskriften å gå etter og det er jo netto utbetalt.

Dette ble ikke noe særlig klarere... Du sier jo at du vet hva bruttolønn er, hvorfor trenger du å regne den ut da?

Skrevet

Formelen:

brutto*0,66=netto

Vi løser ligningen:

brutto=netto/0,66

Skrevet

Du vet altså _vanligvis_ ikke bruttobeløpet (i dette tilfellet 11494), men skatteprosenten (34) og resten.

7586 er ikke 34% av noe som helst i dette regnestykket hvis jeg forstår deg rett. De 34 prosentene har du betalt i skatt. Det du får utbetalt er resten, altså 100% - 34% = 66%. Så 7586 er 66% av den ukjente bruttoen (B).

Da blir det sånn:

66% * b = 7586

b = 7586 * 100 / 66 = 11494 (avrundet)

Skrevet

Som Atene sa så ble det ikke så mye klarere hva det er du mener, men jeg tolker ditt innlegg slik:

* Du har fått en lønsslipp der det står at du har en bruttolønn på kr 11494,-

*Du vet at skattetrekk på 34 %

*Av kontoustkriften ser du at du har fått utbetalt et nettobeløp på kr 7586,-.

*Du vil kontrollregne om det er et riktig at netto utbetalt blir 7 586 når brutto er 11 494 og trekkprosenten 34.

Dersom jeg har tolket deg riktig, er svaret: JA, du har fått helt korrekt nettobeløp inn på din konto.

Skrevet

Skatten blir beregnet av bruttolønnen.

Bruttolønn er 100% = 11.494

Skattetrekk er 34%av bruttolønn = 3.908

Nettolonn er 66% av bruttolønn = 7.586

mvh

Skrevet

Som Atene sa så ble det ikke så mye klarere hva det er du mener, men jeg tolker ditt innlegg slik:

* Du har fått en lønsslipp der det står at du har en bruttolønn på kr 11494,-

*Du vet at skattetrekk på 34 %

*Av kontoustkriften ser du at du har fått utbetalt et nettobeløp på kr 7586,-.

*Du vil kontrollregne om det er et riktig at netto utbetalt blir 7 586 når brutto er 11 494 og trekkprosenten 34.

Dersom jeg har tolket deg riktig, er svaret: JA, du har fått helt korrekt nettobeløp inn på din konto.

Jeg tror hun vil kunne beregne bruttobeløpet UTEN å se på lønnsslippen, bare vha. nettoinnbetalingen på kontoutskriften.

Og så blir vi forvirret fordi hun oppgir bruttobeløpet fra lønnsslippen hun bruker som "fasit".

Skrevet

Jeg tror hun vil kunne beregne bruttobeløpet UTEN å se på lønnsslippen, bare vha. nettoinnbetalingen på kontoutskriften.

Og så blir vi forvirret fordi hun oppgir bruttobeløpet fra lønnsslippen hun bruker som "fasit".

Ja, høres slik ut! :-)

Og så blir det jo bare feil når hun plusser på 34% av 66% og ikke 34% av 100% for å finne riktig brutto! ;-)

Skrevet

Auda, her har jeg satt mange i sving....

Jeg har IKKE lønnslippene for febr., mars, april, men for mai. Her er bruttolønn 11494,-. Skattetrekk er 34 % (fast) og netto utbetalt er 7586,-....

Når jeg da sitter med konoutskrift som viser nettoutbetalt i februar: 1640,-, mars: 3514, april 4184,-, så lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut hvor mye bruttolønna er. Det jeg blir i tvil om er at når jeg regner slik jeg tror (lønn i mai som jeg har lønnslippen på) 7586 + 34 % så får jeg bare 10165,-(dette stemmer ikke med bruttolønna som SKAL være 11494,-????

HUSK Å IKKE LA DERE IRRITERE OVER DETTE, jeg skjønner det bare ikke LOL:)

Skrevet

Jeg har IKKE lønnslippene for febr., mars, april, men for mai. Her er bruttolønn 11494,-. Skattetrekk er 34 % (fast) og netto utbetalt er 7586,-....

Når jeg da sitter med konoutskrift som viser nettoutbetalt i februar: 1640,-, mars: 3514, april 4184,-, så lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut hvor mye bruttolønna er. Det jeg blir i tvil om er at når jeg regner slik jeg tror (lønn i mai som jeg har lønnslippen på) 7586 + 34 % så får jeg bare 10165,-(dette stemmer ikke med bruttolønna som SKAL være 11494,-????

Problemet ditt er at du tar utgangspunkt i nettobeløpet og plusser på 34% av NETTOEN. Mens skatten er jo 34% av BRUTTOEN.

Altså: Nettobeløpet tilsvarer de 66% du sitter igjen med etter at skatten er trukket.

Derfor må du ta nettobeløpet, dele på 66 og gange med 100, DA får du korrekt bruttobeløp.

Skrevet

Dette er bruttolønningene dine, dersom du alle månedene har fått et trekk på 34%:

Februar : 2 484

Mars 5324

April 6340

Skrevet

Problemet ditt er at du tar utgangspunkt i nettobeløpet og plusser på 34% av NETTOEN. Mens skatten er jo 34% av BRUTTOEN.

Altså: Nettobeløpet tilsvarer de 66% du sitter igjen med etter at skatten er trukket.

Derfor må du ta nettobeløpet, dele på 66 og gange med 100, DA får du korrekt bruttobeløp.

TUSEN TUSEN TAKK, endelig skjønte jeg det. Ganske enkelt igrunnen he he

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...