Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nylig fått satt inn spiral og leser i notatet at det ikke er å foretrekke å bruke tamponger. Får selvsagt mensen mitt i sydenferie og det er vel forventet at jeg sitter i bassenget noen timer om dagen med barna (3 og 5 år). Har sterke blødninger de første dagene og det burde derfor ikke være fare for at tampongen er tørr og drar meg seg spiraltråden. Spørsmålet mitt er vel - er det OK å bruke tampong sammen med spiral de første dagene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235870-erfaring-spiral-tamponger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei - det er ikke pga fare for å trekke spiralen ut man ikke bør bruke tamponger!

Man bør unngå tamponger når man har spiral pga fare for oppadstigende alvorlig infeksjon som bl.a kan føre til sterilitet/blodforgiftning.

Å sitte i forurenset bassengvann med tampong vil faktisk også kunne medføre en ekstra infeksjonsfare.

Håper du kan få en fin ferie uten å være i vannet!

Hva med å utsette mensen? Så slipper du hele greia;-)

Nei - det er ikke pga fare for å trekke spiralen ut man ikke bør bruke tamponger!

Man bør unngå tamponger når man har spiral pga fare for oppadstigende alvorlig infeksjon som bl.a kan føre til sterilitet/blodforgiftning.

Å sitte i forurenset bassengvann med tampong vil faktisk også kunne medføre en ekstra infeksjonsfare.

Håper du kan få en fin ferie uten å være i vannet!

Hva med å utsette mensen? Så slipper du hele greia;-)

Ja det blir kanskje til at det er det jeg gjør - takk for svar !

Ja det blir kanskje til at det er det jeg gjør - takk for svar !

Bare hyggelig:-)

Ha en fin ferie.

Ring legen din og be om f.eks Primolut-N - minipille som kan brukes som mensforskyving. Begynn "kuren" tre dager før forventet mens - kan tas i inntil 10 dager. Også får man en blødning etterpå.

Bare hyggelig:-)

Ha en fin ferie.

Ring legen din og be om f.eks Primolut-N - minipille som kan brukes som mensforskyving. Begynn "kuren" tre dager før forventet mens - kan tas i inntil 10 dager. Også får man en blødning etterpå.

Mensen skulle begynne 2 dager etter at vi har ankommet Spania, så er jeg vel heldig å kanskje få blødningen dagen vi reiser hjem, det skal jeg fikse !

Gjest been there

Litt uenig her med CITYGIRL, da jeg fikk beskjed av legen at tamponger ikke var noe problem, og bare kunne brukes. Ja, det er en infeksjonsfare med spiral, men den er utrolig liten. Er jo ikke spiralen som gjør at det blir infeksjon, men blir det først infeksjon så kan spiralen gjøre vondt verre. Nettopp derfor spiral ikke anbefales til folk som skifter partner (grunnet høyere riskiko for kjønnsykommer), ergo, ofte unge mennesker. Og ja, tampong kan gi infeksjoner, men det er bare hvis man glemmer å ta den ut og den sitter et døgn eller mer. Man blir jo såklar mer utsatt for bakterier i syden, men skifter man tampong etter man har badet og slikt er det jo ikke noe problem. Skjer skaden og du får infeksjon (har ALDRI hørt om noen som får infeksjon der nede i syden), vel da blir du jo syk og merker det rimelig fort. Har du spiral da blir det tatt ut. Så infeksjonsfaren med spiral er først og fremst grunnet i kjønnsykdommer. Den med tamponger er jo til stedet, men er jo bare tatt med på skriv ol for at folk har rett til å få vite at det er en mulighet for at det skjer. Reellt sett er risikoen VELDIG lite.

Lykke til!

Annonse

Litt uenig her med CITYGIRL, da jeg fikk beskjed av legen at tamponger ikke var noe problem, og bare kunne brukes. Ja, det er en infeksjonsfare med spiral, men den er utrolig liten. Er jo ikke spiralen som gjør at det blir infeksjon, men blir det først infeksjon så kan spiralen gjøre vondt verre. Nettopp derfor spiral ikke anbefales til folk som skifter partner (grunnet høyere riskiko for kjønnsykommer), ergo, ofte unge mennesker. Og ja, tampong kan gi infeksjoner, men det er bare hvis man glemmer å ta den ut og den sitter et døgn eller mer. Man blir jo såklar mer utsatt for bakterier i syden, men skifter man tampong etter man har badet og slikt er det jo ikke noe problem. Skjer skaden og du får infeksjon (har ALDRI hørt om noen som får infeksjon der nede i syden), vel da blir du jo syk og merker det rimelig fort. Har du spiral da blir det tatt ut. Så infeksjonsfaren med spiral er først og fremst grunnet i kjønnsykdommer. Den med tamponger er jo til stedet, men er jo bare tatt med på skriv ol for at folk har rett til å få vite at det er en mulighet for at det skjer. Reellt sett er risikoen VELDIG lite.

Lykke til!

Takk for innspill. Da vet jeg at det ihvertfall også til vanlig ikke er problematisk å bruke tamponger. Det er mer praktisk enkelte ganger en bind.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...