Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 I sommer skal vi på arbeidsplassen ha ferie til litt ulike tider, så jeg skal overta en av arbeidsoppgavene til en kollega i samme stilling mens han er borte. Jeg er fullt kvalifisert til denne oppgaven på papiret, og det står i kontrakten at jeg må belage meg på å overta denne oppgaven i noen perioder. Arbeidsgiver har altså bedt meg overta dette i sommer, uten egentlig å spørre om jeg synes det er greit. Kan de bare gjøre det uten videre? Jeg ble også bedt om å bli med kollegen når han gjorde oppgavene, for å friske opp hukommelsen. Jeg var med i 10 min en dag i forrige uke, men syntes det så greit ut. Nå ville arbeidsgiver ha meg til å gjøre hele oppgaven alene mens kollegen var med, men jeg synes det var nok med det jeg fikk se, og dessuten ville det gått utover lunsjen min. De likte ikke at jeg ikke gjorde som de sa, men jeg føler oppgaven er grei. Kan de tvinge meg til opplæring på en oppgave _de_ har satt meg til å gjøre? 0 Siter
Mirabell Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Eh, ja? Hvorfor ville du ikke gjøre det? Fordi det gikk utover lunsjen din den ene dagen? Jeg hadde syntes at du var uvillig og vanskelig, ut fra det du har fortalt. 0 Siter
Speak Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Forstår ikke helt problemet. Vi må vel alle trå til litt ekstra i ferier (og ellers også). Du har jo betalt for å gjøre jobben, og det står til og med i arbeidskontrakten din. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Går det ut over lunsjen din, skal du i hvertfall ha overtidsbetalt. 0 Siter
mrxx Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Selvsagt kan de gjøre dette. At de vil at du skal gjøre hele oppgaven nå er jo fordi de vil være sikker på at du kan det du skal gjøre. Synes ikke at dette er noe å klage på. 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Går det ut over lunsjen din, skal du i hvertfall ha overtidsbetalt. De ba meg ta lunsj litt tidligere den dagen, men jeg fikk ikke gjort det. 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Forstår ikke helt problemet. Vi må vel alle trå til litt ekstra i ferier (og ellers også). Du har jo betalt for å gjøre jobben, og det står til og med i arbeidskontrakten din. Men det står ikke i kontrakten at jeg må være med på mer opplæring, jeg synes jeg kan det godt nok. Stoler de ikke på meg? 0 Siter
Sofline Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 De ba meg ta lunsj litt tidligere den dagen, men jeg fikk ikke gjort det. Kunne du ikke tatt lunsjen litt senere da? 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kunne du ikke tatt lunsjen litt senere da? Jeg hadde fullt opp med egne oppgaver i 1,5 time etterpå, og vil helst spise til faste tider. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Jeg hadde fullt opp med egne oppgaver i 1,5 time etterpå, og vil helst spise til faste tider. Da kunne du vel sagt det til sjefen da han ba deg om å ta lunsjen litt før...? Litt fleksibel må man være. 0 Siter
amber sun Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Utfra det du skriver her, og i de andre svarene i tråden, syns jeg du virker noe vanskelig. Hvorfor må du absolutt ta lunsjen til samme tid hver dag? Det var bare snakk om en opplæringsdag. Jeg hadde nok blitt irritert hvis jeg hadde vært din overordnede. Det har noe med å vise litt innsatsvilje og fleksibilitet å gjøre. :-) 0 Siter
Speak Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Men det står ikke i kontrakten at jeg må være med på mer opplæring, jeg synes jeg kan det godt nok. Stoler de ikke på meg? Spiller det så mye rolle om de vil gi deg litt mer opplæring da? Ellers kan du jo si til dem at du føler du klarer denne arbeidsoppgaven bra. 0 Siter
Reg@l Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Enten er dette et tulleinnlegg, eller så er du forferdelig vanskelig av deg. 0 Siter
Gjest Mor Åse Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 vel, jeg hadde ikke vært så firkanta som deg i alle fall. hvorfor vil du ikke stille opp for arb.giveren din? du får heller styre lunsjen til litt før eller etter denne aktuelle oppgaven da.. dessuten skjønner jeg jo at arb.giver vil være helt sikker på at du behersker oppgaven når kollegaen din er på ferie. det er vel en årsak til at de har valgt å løse det slik? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Leste innlegget ditt. Det får meg til å tenke på hvor kravstore de unge voksne i dag er. Flink å stille KRAV og lite flink å selv gi. SKjønner godt at din arbeidsgiver ikke er fornøyd. 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Leste innlegget ditt. Det får meg til å tenke på hvor kravstore de unge voksne i dag er. Flink å stille KRAV og lite flink å selv gi. SKjønner godt at din arbeidsgiver ikke er fornøyd. Takk. Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette, men det er altså jeg som er både kollega og ene arbeidsgiver. Har store problemer med en ansatt som oppfører seg akkurat som her beskrevet. Dette er bare en liten brøkdel av alt vedkommende har vært vanskelig på. Hvis jeg hadde skrevet innlegget og presentert meg selv som arbeidsgiver ville dere kanskje ikke svart på samme måte, da man har lett for å "rotte seg sammen mot sjefen", dårlig gjort kanskje, men jeg trenger synspunkter. Er veldig rådvill mht den ansatte. 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Enten er dette et tulleinnlegg, eller så er du forferdelig vanskelig av deg. Takk. Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette, men det er altså jeg som er både kollega og ene arbeidsgiver. Har store problemer med en ansatt som oppfører seg akkurat som her beskrevet. Dette er bare en liten brøkdel av alt vedkommende har vært vanskelig på. Hvis jeg hadde skrevet innlegget og presentert meg selv som arbeidsgiver ville dere kanskje ikke svart på samme måte, da man har lett for å "rotte seg sammen mot sjefen", dårlig gjort kanskje, men jeg trenger synspunkter. Er veldig rådvill mht den ansatte. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Takk. Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette, men det er altså jeg som er både kollega og ene arbeidsgiver. Har store problemer med en ansatt som oppfører seg akkurat som her beskrevet. Dette er bare en liten brøkdel av alt vedkommende har vært vanskelig på. Hvis jeg hadde skrevet innlegget og presentert meg selv som arbeidsgiver ville dere kanskje ikke svart på samme måte, da man har lett for å "rotte seg sammen mot sjefen", dårlig gjort kanskje, men jeg trenger synspunkter. Er veldig rådvill mht den ansatte. Bra taktikk Sett fra arbeidsgivers lovmessige standpunkt er det nok lite du kan gjøre dersom det ikke er beskrevet i stillingsbeskrivelsen at vedkommende skal gjøre dette. Dersom det står skrevet i kontrakten eller beskrivelsen at man må gjøre den oppgaven slik eller sånn til gitte tidspunkt - så kan de ikke motsette seg det ute å bryte arbeidsavtalen eller stillingsinstruksen. Mitt råd er å være litt raus med de muntlige advarslene nå - og så gi en skriftlig advarsel for manglende utføring av arbeidsoppgaver. MEN; du må IKKE gjøre det dersom du i utganspunktet vil beholde vedkommende og h*n er dyktig på alle andre områder. Du må også være forberedt på en forsuring av miljøet - alt ettersom som hva slags person vedkommende er. Men du må være tydelig i talen, og du må si ordene "dette kan få konsekvenser for ansettelsesforholdet ditt her" - hvis ikke kan h*n i etterkant bortforklare med at h*n ikke skjønte alvoret i advarselen. Og; du bør ha en 3. person til stede. Om du vil beholde vedkommende, og alt annet er bra - så ville jeg tatt en prat, litt uformelt, forklart mitt standpunkt og spurt hva jeg måtte gjøre for at vedkommende skulle utføre oppgaven tilfredsstillende, evnt. bedt om en forklaring på hvorfor h*n ikke vil gjøre det. 0 Siter
fresja Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Det er helt vanlig at vi må steppe inn for hverandre i ferien. Vi fikk nytt tunggrodt datasystem sist høst, så fikk alle mye endringer i arbeidsoppgaver. I ferien blir jeg omtrent alene i flere uker, for de andre har sen ferie. Vi satt med opplæring til kl. 21,30 en kveld. Synes det er positivt med opplæring jeg. Vi har så stressende hverdager, at det er vanskelig å finne rom for opplæring på dagtid. 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Bra taktikk Sett fra arbeidsgivers lovmessige standpunkt er det nok lite du kan gjøre dersom det ikke er beskrevet i stillingsbeskrivelsen at vedkommende skal gjøre dette. Dersom det står skrevet i kontrakten eller beskrivelsen at man må gjøre den oppgaven slik eller sånn til gitte tidspunkt - så kan de ikke motsette seg det ute å bryte arbeidsavtalen eller stillingsinstruksen. Mitt råd er å være litt raus med de muntlige advarslene nå - og så gi en skriftlig advarsel for manglende utføring av arbeidsoppgaver. MEN; du må IKKE gjøre det dersom du i utganspunktet vil beholde vedkommende og h*n er dyktig på alle andre områder. Du må også være forberedt på en forsuring av miljøet - alt ettersom som hva slags person vedkommende er. Men du må være tydelig i talen, og du må si ordene "dette kan få konsekvenser for ansettelsesforholdet ditt her" - hvis ikke kan h*n i etterkant bortforklare med at h*n ikke skjønte alvoret i advarselen. Og; du bør ha en 3. person til stede. Om du vil beholde vedkommende, og alt annet er bra - så ville jeg tatt en prat, litt uformelt, forklart mitt standpunkt og spurt hva jeg måtte gjøre for at vedkommende skulle utføre oppgaven tilfredsstillende, evnt. bedt om en forklaring på hvorfor h*n ikke vil gjøre det. Takk. Jeg har lest noen av dine innlegg og fått svært nyttig info ut fra dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.