Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Takk. Jeg har lest noen av dine innlegg og fått svært nyttig info ut fra dem.

Bare spør om det er noe du lurer på - jeg har dessverre etterhvert fått endel trening i akkurat ting som dette :(

Det som er viktig er at du når du sier fra om ting er HELT tydelig, sånn at det ikke på noen måte kan misforstås eller feiltolkes. Det er kjipt, men det er det eneste som funker.

Videoannonse
Annonse
Gjest plutti
Skrevet

Bare spør om det er noe du lurer på - jeg har dessverre etterhvert fått endel trening i akkurat ting som dette :(

Det som er viktig er at du når du sier fra om ting er HELT tydelig, sånn at det ikke på noen måte kan misforstås eller feiltolkes. Det er kjipt, men det er det eneste som funker.

Må bare fortelle dette;

Vi har ansatt en ny person. Vedkommende sier han var innom firmaet for å hilse på for en stund tilbake, og samtidig presentere seg som jobbsøker og hilse på mulige fremtidige kolleger. Den negative ansatte er alene på jobb, er da gretten og sur, legger ut om hvor kjedelig jobben er og hvor lite givende dagene er.. slikt man overhodet ikke skal si til noen utenforstående, uansett hvor sant man selv føler det er.

Dette skal så klart tas opp, og er altså nok et eksempel i en lang rekke av vanskelig oppførsel. Det blir hett om ørene til den ansatte nå. Det hele skal avsluttes med en klar og skriftlig advarsel.

Gode råd?

Gjest Persille
Skrevet

Må bare fortelle dette;

Vi har ansatt en ny person. Vedkommende sier han var innom firmaet for å hilse på for en stund tilbake, og samtidig presentere seg som jobbsøker og hilse på mulige fremtidige kolleger. Den negative ansatte er alene på jobb, er da gretten og sur, legger ut om hvor kjedelig jobben er og hvor lite givende dagene er.. slikt man overhodet ikke skal si til noen utenforstående, uansett hvor sant man selv føler det er.

Dette skal så klart tas opp, og er altså nok et eksempel i en lang rekke av vanskelig oppførsel. Det blir hett om ørene til den ansatte nå. Det hele skal avsluttes med en klar og skriftlig advarsel.

Gode råd?

Herregud... Noen folk er bare ikke sanne...

Ok, her er rådene:

Lag advarselen først. Lag en liste med de tingene du er misfornøyd med i forkant, så du vet hva du skal skrive.

"Jeg vil med dette skriftlig orientere deg om alvoret bak de muntlige henstillingene du så langt har mottatt i forhold til din arbeidsinnsats.

Konkret går dette på xxx (her lister du opp tingene).

Jeg velger med bakgrunn i dette å understreke at dette brevet må sees på som en alvorlig advarsel til deg.

Vi vil i løpet av den nærmeste tiden fortløpende vurdere din arbeidsinnsats. Vi forventer at en betydelig forbedring vil skje på dette/disse området/områdene, og om så ikke skulle skje vil det kunne resultere i en oppsigelse.

For øvrig vil vi henstille deg til å vise en mer positiv innstilling i arbeidet. Det går ut over det generelle arbeidsmiljøet når du stadig formidler en negativ holdning til arbeidet overfor de andre ansatte.

Brevet er skrevet ut i to eksemplarer, ett til arbeidstaker, og ett til arbeidsgiver.

Signaturlinje og dato"

Når du lister opp tingene er det viktig at det er konkrete datofestede ting, ikke bare "hear-say". F.eks; mandag 26. juni 06; nektet å delta i opplæring av nye systemer og arbeidsoppgaver. Arbeidsoppgavene er redegjort for i ansettelseskontrakten, og det har aldri vært tvil om at disse skulle utføres av deg i perioden slik og sånn ifbm ferieavvikling.

Du kan velge å ta med det du skriver om nå også - men det er ikke brudd på arbeidsavtalen, så det må du bare ha som et tillegg til slutt, under henstillingen til bedre oppførsel f.eks.

Innkall til møte med _litt_ kort varsel, f.eks dagen i forveien, uten å si hva det dreier seg om, bare at du har noe å ta opp. Da rekker vedkommende å forberede seg litt, samtidig som man ikke rekker å dikte opp unnskyldninger og forklaringer. Alle skjønner at en sånn møteinnkalling ikke handler om noe positivt...

På møtet er du, den ansatte og en til som kan ha noe med dette å gjøre tilstede. F.eks verneombud eller tillitsvalgt om dere har det. Hvis ikke, en annen overordnet. Det er viktig at du har en tredje person der!

Så går du rett på sak, sier at du er misfornøyd med en del episoder, og at du vil ha en samtale om det. Gi vedkommende advarselen til gjennomlesing, si at h*n skal lese først, og at dere skal snakke om det etterpå.

Gi tid til å lese, ikke før noen dialog med tredjemann mens dere venter, bare vent.

Når vedkommende er ferdig med å lese spør du om h*n har kommentarer, eller om det er noe h*n vil si.

Enten får du til en dialog her, eller så blir vedkommende sint, lei seg, likegyldig - vanskelig for meg å si som ikke vet hvem det er snakk om...

Du MÅ huske å være rolig og behersket, ikke vær sint eller bland irritasjon oppi dette. Du er den profesjonelle.

Når møtet er ferdig ber du vedkommende signere på brevet h*n har fått. Si at h*n ikke signerer på at h*n er enig, men på at det er mottatt. Det vil for dere si at du har nådd ditt mål om å formidle advarselen, og at h*n ikke kan nekte på å ha forstått det, mens vedkommende kan si at h*n forsto osv - men ikke var enig.

H*n trenger ikke være enig!!

Det som er viktig er at de tingene du tar opp i det møtet er reelle ting som går på innsatsen og utførelsen i arbeidet. Du kan ikke gi folk advarsel fordi de er sure, eller du ikke liker dem osv... Da skal det hvertfall strekkes MYE lenger før det blir en personalsak ut av det.

Og ellers; det er DRITKJIPT å gjøre sånne ting, ha sånne møter - så du får trøste deg med at det heldigvis ikke skjer så ofte, og at det forhåpentlig kommer noe godt ut av det!

Lykke til :)

Gjest plutti
Skrevet

Herregud... Noen folk er bare ikke sanne...

Ok, her er rådene:

Lag advarselen først. Lag en liste med de tingene du er misfornøyd med i forkant, så du vet hva du skal skrive.

"Jeg vil med dette skriftlig orientere deg om alvoret bak de muntlige henstillingene du så langt har mottatt i forhold til din arbeidsinnsats.

Konkret går dette på xxx (her lister du opp tingene).

Jeg velger med bakgrunn i dette å understreke at dette brevet må sees på som en alvorlig advarsel til deg.

Vi vil i løpet av den nærmeste tiden fortløpende vurdere din arbeidsinnsats. Vi forventer at en betydelig forbedring vil skje på dette/disse området/områdene, og om så ikke skulle skje vil det kunne resultere i en oppsigelse.

For øvrig vil vi henstille deg til å vise en mer positiv innstilling i arbeidet. Det går ut over det generelle arbeidsmiljøet når du stadig formidler en negativ holdning til arbeidet overfor de andre ansatte.

Brevet er skrevet ut i to eksemplarer, ett til arbeidstaker, og ett til arbeidsgiver.

Signaturlinje og dato"

Når du lister opp tingene er det viktig at det er konkrete datofestede ting, ikke bare "hear-say". F.eks; mandag 26. juni 06; nektet å delta i opplæring av nye systemer og arbeidsoppgaver. Arbeidsoppgavene er redegjort for i ansettelseskontrakten, og det har aldri vært tvil om at disse skulle utføres av deg i perioden slik og sånn ifbm ferieavvikling.

Du kan velge å ta med det du skriver om nå også - men det er ikke brudd på arbeidsavtalen, så det må du bare ha som et tillegg til slutt, under henstillingen til bedre oppførsel f.eks.

Innkall til møte med _litt_ kort varsel, f.eks dagen i forveien, uten å si hva det dreier seg om, bare at du har noe å ta opp. Da rekker vedkommende å forberede seg litt, samtidig som man ikke rekker å dikte opp unnskyldninger og forklaringer. Alle skjønner at en sånn møteinnkalling ikke handler om noe positivt...

På møtet er du, den ansatte og en til som kan ha noe med dette å gjøre tilstede. F.eks verneombud eller tillitsvalgt om dere har det. Hvis ikke, en annen overordnet. Det er viktig at du har en tredje person der!

Så går du rett på sak, sier at du er misfornøyd med en del episoder, og at du vil ha en samtale om det. Gi vedkommende advarselen til gjennomlesing, si at h*n skal lese først, og at dere skal snakke om det etterpå.

Gi tid til å lese, ikke før noen dialog med tredjemann mens dere venter, bare vent.

Når vedkommende er ferdig med å lese spør du om h*n har kommentarer, eller om det er noe h*n vil si.

Enten får du til en dialog her, eller så blir vedkommende sint, lei seg, likegyldig - vanskelig for meg å si som ikke vet hvem det er snakk om...

Du MÅ huske å være rolig og behersket, ikke vær sint eller bland irritasjon oppi dette. Du er den profesjonelle.

Når møtet er ferdig ber du vedkommende signere på brevet h*n har fått. Si at h*n ikke signerer på at h*n er enig, men på at det er mottatt. Det vil for dere si at du har nådd ditt mål om å formidle advarselen, og at h*n ikke kan nekte på å ha forstått det, mens vedkommende kan si at h*n forsto osv - men ikke var enig.

H*n trenger ikke være enig!!

Det som er viktig er at de tingene du tar opp i det møtet er reelle ting som går på innsatsen og utførelsen i arbeidet. Du kan ikke gi folk advarsel fordi de er sure, eller du ikke liker dem osv... Da skal det hvertfall strekkes MYE lenger før det blir en personalsak ut av det.

Og ellers; det er DRITKJIPT å gjøre sånne ting, ha sånne møter - så du får trøste deg med at det heldigvis ikke skjer så ofte, og at det forhåpentlig kommer noe godt ut av det!

Lykke til :)

Veldig bra, tusen takk!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...